Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rijden op aardgas is niet helemaal ideaal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rijden op aardgas is niet helemaal ideaal

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Koken doe je op aardgas en rijden op benzine of diesel, zo denken de meeste mensen. LPG is sinds jaar en dag een begrip bij tankstations, en niet in de keuken. Toch kun je vandaag de dag rijden op dezelfde substantie waarmee de pannen op het fornuis verhit worden. En dat is bijzonder.

Op www.rijdenopaardgas.nl van belangenorganisatie NGV Holland wordt duidelijk gemaakt dat aardgas voor meer aangewend kan worden dan alleen voor huishoudelijk gebruik. Sterker nog, er worden volop argumenten aangedragen waarom rijden op aardgas de voorkeur verdient boven rijden op andere brandstoffen. Zo claimt de organisatie dat aardgas -Compressed Natural Gas (CNG), zoals de officiële benaming is- voordeliger, schoner, stiller en veiliger is. Bovendien stelt ze dat onze planeet volop in aardgas kan voorzien. Je vraagt je af waarom aardgas eigenlijk niet massaal door de automobielindustrie omarmd wordt. Zo gek is dat helemaal niet.

De infrastructuur die daarvoor nodig is, staat in Nederland echter nog in de kinderschoenen. Er zijn pas twee openbare vulstations waar je binnen een paar minuten je CNG-tank kunt vullen. Tanken kan alleen in Almelo en op Schiphol.

Maar ook thuis tanken is mogelijk, want er zijn compressoren te koop die het mogelijk maken om je aardgasbolide thuis of op de zaak te vullen. Dat duurt gemiddeld tussen de vijf en acht uur. In een garage of op een afgesloten bedrijfsterrein is een dergelijk vulproces nog wel te realiseren, maar het is uiteraard geen serieuze optie om als je in het hartje van de stad woont je auto de hele nacht voor je deur aan het gas te hangen.

Volvo is een van de fabrikanten die auto's met een CNG-brandstoftank produceren. De Volvo's S60, V70 en S80 kunnen als Bi-Fuel-varianten naar keuze met een LPG of met een CNG installatie worden geleverd. De Volvo V70 Bi-Fuel CNG is voorzien van twee brandstofreservoirs, waarvan de gastank 23 liter en de benzinetank 29 liter groot is. Dat is niet bijzonder royaal bemeten.

En daarmee komt meteen het belangrijkste minpunt van deze auto aan het licht: de actieradius is erg beperkt. Volvo zelf meldt dat er ruim 200 kilometer gereden kan worden voordat de brandstoftoevoer automatisch van gas naar benzine overgeschakeld wordt. Dat is wellicht mogelijk wanneer er met een constante snelheid op de snelweg gereden wordt, maar onze proefrit leerde dat de tank na 180 kilometer toch echt leeg was.

Decibelmeter

Gelukkig hoeft de auto dan niet direct aan het gas, maar 29 liter benzine is in een 1562 kilo zware Volvo sneller weggeslurpt dan je lief is. Na amper 400 kilometer sta je dus gewoon aan de pomp met niet één, maar twee lege tanken.

Dat rijden op aardgas stiller is, hebben we helaas niet kunnen vaststellen. NGV Holland trekt in dit verband een vergelijking met dieselmotoren, maar dat is uiteraard appels met peren vergelijken. Zeker als de vereniging het voordeel "schoner" vervolgens weer koppelt aan een LPG-installatie. Wellicht kan een decibelmeter een verschil in volume waarnemen, maar het gehoor kan dat niet.

Wat wel opvalt is dat de auto als hij op aardgas rijdt wat trager op het gaspedaal reageert. De cijfers ondersteunen die waarneming ook, want de aardgasvariant beschikt over minder trekkracht dan de benzinevariant en is daarom ook minder snel.

Dat een aardgastank veiliger is dan een LPG-installatie hebben we uiteraard niet getest. Volgens NGV Holland is de brandstof veel minder snel ontvlambaar dan LPG, en bovendien is de tank door de dikke wand minder gevoelig voor aanrijdingen. Verder wijst de organisatie erop dat de CNG-auto's minder zwavelverbindingen en kooldioxide uitstoten.

Goede voorbeeld

Ten slotte is er het kostenvoordeel. Een kuub CNG bevat ongeveer evenveel energie als een liter euroloodvrij, maar kost met een prijs van 0,45 euro minder dan de helft. Je moet overigens heel wat kilometers maken om het kostenvoordeel in een werkelijke kostenbesparing om te zetten. Een CNG-auto is namelijk fors duurder dan de benzinevariant. Volvo rekent bijvoorbeeld een kleine 4000 euro extra ten opzichte van de auto zonder CNG-installatie. Het is dus wachten op een gunstige subsidieregeling.

Goed nieuws is dat een aantal publieke figuren inmiddels het goede voorbeeld geeft. Onder wie de commissaris der Koningin in Noord-Holland, die zich volgens de importeur per Volvo S80 CNG door de provincie spoedt. Maar Borghouts is dat ook wel aan zijn stand verplicht. Als GroenLinkser heeft hij de belangen van het milieu immers hoog in het vaandel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 juni 2003

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Rijden op aardgas is niet helemaal ideaal

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 juni 2003

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's