Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods Oogappel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods Oogappel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het teerste en gevoeligste lichaamsdeel is misschien wel onze oogappel. Als er iets in de buurt komt, reageert ons lichaam onmiddellijk door het ooglid te sluiten, zodat de oogappel wordt beschermd. Wij kennen vast wel de uitdrukking: ‘Wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan.’ Dat is een heel Bijbelse uitdrukking. En wie wordt er dan bedoeld met Gods volk? Sla eens het prachtige lied van Mozes op, zoals dit te vinden is in Deut. 32. ‘Hij vond hem in een land der woestijn, en in een woeste huilende wildernis; Hij voerde hem rondom, Hij onderwees hem, Hij bewaarde hem als Zijn oogappel’ (vs. 10). Het zijn de kinderen Israëls, die Zijn oogappel zijn. En natuurlijk mogen we de lijn doortrekken, want allen die door genade de Heere hebben leren kennen in Zijn Zoon behoren tot Zijn volk. Maar de Heere zegt het eerst van Zijn volk Israël.

Sem

Antisemitisme betekent letterlijk: tegen Sem! Sem is de oudste zoon van Noach en betekent ‘naam’. Hij is het die de naam van zijn vader voortzet. Sem ontvangt een rijke zegen, omdat hij de naaktheid van zijn vader bedekt, als hij zich dronken heeft gedronken van de wijngaard die hij had geplant. Met deze zegen ontvangt Sem de belofte dat uit hem het Zaad van de vrouw geboren zal worden. Sem is de stamvader van Abraham en daardoor van de Israëlieten en dus van Christus. Het antisemitisme richt zich dus niet tegen Sem, maar direct tegen de God van Sem, Die uit oneindige zondaarsliefde Zijn Zoon geeft. Het antisemitisme heeft zich voor de komst van Christus gericht op het voorkómen van de geboorte van Christus. Maar waarom is het antisemitisme dan nu nog steeds zo krachtig? En op welke wijze manifesteert het zich dan nu?

Ontmaskeren

De kerk heeft een roeping ten aanzien van het volk Israël. Alleen al om het lijden dat zij hebben moeten doorstaan om de Messias voort te brengen. De Heere Jezus zei tegen de Samaritaanse vrouw: ‘… want de zaligheid is uit de Joden’ (Joh. 4:22b). Als wij dat ontkennen is dat al een vorm van antisemitisme. Beseffen wij ten volle wat het betekent, zeker in het grote werk van de zaligheid dat Christus heeft aangebracht, dat Hij een Jood was en onderworpen aan de Joodse wetten? Welke plaats krijgt Israël in de prediking? Wordt Israël direct vergeestelijkt en is er geen oog voor de letterlijke betekenis in die dagen? En daardoor ook geen betekenis voor het Israël van nu? De verleiding is groot om, of het nu gaat om Israël, Jeruzalem of Sion, dit te vertalen naar de kerk. Dan stellen we echter de kerk in de plaats van Israël. Dan vervangen we, misschien zonder dat we er erg in hebben, Israël door de kerk. De kerk is geroepen om antisemitisme te ontmaskeren. Het antisemitisme te ontdoen van het masker waardoor wij niet zien wat daarachter schuilgaat. Hier ligt de eerste opdracht van de kerk voor wat betreft het antisemitisme. Het kan ook zomaar gebeuren dat er in het dagelijkse leven een grapje wordt gemaakt over Joden. Overigens, de zelfspot onder Joden is groot. Maar het gaat altijd over hun sluwheid, geldzucht, invloed en macht. En wat zetten wij daar tegenover? Spreken wij over de bijzondere plaats of positie van het volk? Houden we onze mond en doen we zelfs mee? Of mogen we iets laten zien van de trouw en goedheid van de God van hun vaderen, Abraham, Izak en Jakob?

Woord En Daad

Als wij erover nadenken hoe wij het antisemitisme kunnen bestrijden, dan is dat nog niet zo eenvoudig. Het helpt wellicht om te beseffen dat antisemitisme zich ten diepste richt tegen de God van Israël. Volgens het jodendom is het antisemitisme begonnen met de strijd in de woestijn tegen Amalek. Mozes noemt deze strijd een oorlog des HEEREN (Ex. 17:16). Ook wordt voorzegd dat deze strijd van geslacht tot geslacht zal zijn. Satan is de tegenstander van de Heere en hij houdt de hemel het liefst zo leeg mogelijk. Waarom is het antisemitisme nog zo levend? Het antisemitisme doet zich in vele vormen voor, eenvoudig waarneembaar of heel subtiel. En hoe gaat de kerk daarmee om? Het krachtigste middel tegen het antisemitisme is het gebed, zowel persoonlijk als in de openbare gebeden. Het gebed moet zijn of de Heere Zijn volk wil beschermen en bewaren, want het is Zijn volk en Hij heeft Zijn volk niet verstoten (Rom. 11:1). Hij blijft de Getrouwe! En als dat werkelijk wordt gezien, mag er ook de troost en verwachting voor onszelf in worden ervaren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022

Zicht op de kerk | 36 Pagina's

Gods Oogappel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 november 2022

Zicht op de kerk | 36 Pagina's