Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Koningin van het Zuiden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Koningin van het Zuiden

(1 Kon. 10:1-13)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aanwijzing voor het gebruik

Het gaat in dit bijbelgedeelte over de wijsheid van koning Salomo. Het is daarom aan te bevelen ter opening van de verenigingsavond een kort gedeelte te lezen uit Spreuken of Prediker. In een korte inleiding wordt vervolgens een beknopte uitleg gegeven van enkele hoofdpunten uit 1 Kon. 10:1-13

Daarna kan dit Schriftgedeelte door de vereniging als geheel of verdeeld in groepjes worden gelezen. Voor het lezen en stil overdenken wordt circa tien minuten uitgetrokken. Van te voren vragen we of elk lid vragen of opmerkingen - wat valt je op? - wil onthouden.

Is de tijd om dan begint de groepsbespreking met het samen noteren van alle vragen en opmerkingen, die bij het lezen naar voren zijn gekomen. Tenslotte proberen we een antwoord op de gespreksvragen te vinden. Zie ook „Enkele wenken".

1. De wijsheid van salomo

Deze geschiedenis houdt direkt verband met de belofte, die de Heere aan Salomo gegeven had na het offerfeest te Gibeon (1 Kon. 3:3-13). Je kunt in je inleiding allereerst hieraan wat aandacht besteden. Haal enkele kernteksten uit dit gedeelte aan.

Salomo's wijsheid komt spoedig daarna tot uiting tijdens de rechtzaak tussen twee vrouwen (1 Kon. 3: 16-28 let op vers 28)

Uit alles blijkt dat het hier gaat om meer dan buitengewone begaafdheid of inzicht, 't Is een bijzondere, door God verleende wijsheid, die ver uitgaat boven die van beroemde tijdgenoten (zie vooral 1 Kon. 4: 29-34). In de geschiedenis van de koningin van Scheba - 1 Kon. 4:34!) geeft de Heilige Schrift opnieuw een voorbeeld van deze bijzondere wijsheid. De vorstin heeft allerlei geruchten over de koning van Israël gehoord, maar altijd in verband met Salomo's God: „Het gerucht van Salomo...., aangaande de Naam des Heeren (1, 9). Niet de naam van Salomo, maar Gods Naam wordt in en door deze geschiedenis geprezen.

2. Scheba

Waar lag Scheba, dat ook wel Sjeba of Saba genoemd werd? De Heere Jezus heeft de vorstin die Salomo bezocht „koningin van het zuiden" genoemd (Matth. 12:42, Lukas 11-31). We zullen daarom in elk geval ten zuiden van Israël moeten zoeken. Sommigen denken aan Noord-Arabië, anderen aan Zuid-Arabië. De bijbelse gegevens kunnen ons al veel vertellen over de ligging, de produkten en de handelaren van dit land: Gen. 10:7, Ps 72:10, Jes 60:6, Jer. 6:20, Ezech. 27:22, 23, Job 1:15, Jes. 45:14, Joël 3:8. De hier genoemde produkten kwamen met name in Zuid-Arabië voor.

Mede op grond van opgravingen in 1951 en 1952 van de stad Marib, wordt tegenwoordig bijna algemeen aangenomen, dat Scheba grensde aan het goudland Ofir en aan Havilla en lag, waar nu Jemen te vinden is. De koningin van Scheba heeft een reis van circa 1900 km moeten maken om Salomo te ontmoeten (vergelijk de afstand van Groningen naar Maastricht, circa 300 km.)

3. Raadselen

De koningin van het zuiden heeft Salomo's wijsheid beproefd door het opgeven van „raadselen" (1-3). We moeten bij dit woord niet denken aan onze raadsels, waarbij we iets moeten raden, maar aan raadselspreuken, waarvan Salomo de diepe zin moest verklaren (Vgl. Richt. 14:12-18). Voor Salomo was geen spreuk te verborgen, te diepzinnig

4. Het goud van scheba en van salomo

Salomo ontvangt een vorstelijk geschenk, dat op de welvaart van Scheba wijst (2, 10, vgl Ps 72:15). Honderdvijftig talenten is in ons gewicht circa 6000 kg. Wat kost goud per kilo?

Salomo laat zich als gastheer evenmin onbetuigd (2 Kron. 9:12, vergelijk voor het inkomen van Salomo vers 13). De koningin ontvangt uiteindelijk méér dan zij gebracht had. Salomo kon in wijsheid en rijkdom niet worden overtroffen (1 Kon. 10:23, 24)

5. Meer dan salomo is hier

In het Nieuwe Testament verbindt de Heere Jezus aan deze geschiedenis een diepe strekking (Matth. 12:42, Lu kas 11:31)

De koningin van Scheba wist, toen ze alles gezien en gehoord had, nauwelijks hoe ze haar bewondering onder woorden moest brengen (5, 7). En zie, meer dan Salomo is hier!

Dit oudtestamentische hoofdstuk zegt ten diepste wie Christus wil zijn voor Zijn volk. Hij is méér dan Salomo in Zijn Persoon, méér in Zijn ambten, méér in Zijn werk.

Als onze ogen door genade opengaan voor de allesovertreffende rijkdom en wijsheid van déze Koning, roepen we in de grootste verwondering uit: de helft is mij niet aangezegd. Wie Christus mag leren kennen in al Zijn heerlijkheid, looft en prijst God, Die Christus verkoren, gezalfd en gezonden heeft tot Borg en Middelaar. „Geloofd zij " (9, vgl. 1 Petrus 1:3).

— We kunnen veel over de Heere Jezus hebben gehóórd uit Gods Woord, in de kerk, op school, catechisatie en jeugdvereniging — en toch niet weten wie Hij is. Ook vele Joden hadden véél van Hem gehoord. Toch zag de Heere niets van een zo grote ijver als van de koningin van het zuiden om Hem te zoeken. Haar voorbeeld zal hen in het laatste gericht nog meer veroordelendswaardig maken. En ons? Meer dan Salomo is hier!

— De koningin van Scheba maakte een verre reis en grote kosten om Salomo te zoeken, te zien en te spreken. Zij had zijn gerucht gehoord. Ook wij horen het gerucht van Christus. Denk o.m. aan de prediking. Zijn we op reis gegaan om Hem te zoeken, Hem persoonlijk te leren kennen? Wie met de raadsels van zijn zonden, schuld en straf naar déze Koning gaat, zal, al kan de weg moeilijk en vol gevaren zijn, geenszins worden uitgeworpen.

6. Literatuur

Korte Verklaring van H. S. (Koningen I, Kronieken II), Kok, Kampen

Paraphrase H.S. (Koningen, Kronieken), Wever, Franeker

Dachsel en Henry op de betreffende hfdst.

J. Hoogwerf: Bijbels vertelboek (of dat van Stock-Waterink)

Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 31

7. Gespreksvragen

1. Hoe zou het gerucht over de wijsheid van Salomo Scheba, dat duizenden kilometers van Israël lag, hebben bereikt?

2. Waarom zouden de naam van de koningin en de raadselen die zij opgaf, niet zijn beschreven?

3. Welke overeenkomsten en verschillen zijn er tussen het bezoek van de koningin van het zuiden aan Salomo en het gezantschap uit Babel aan Hizkia (Jes. 39)?

4. Wat is voor de koningin het belangrijkste: de wijsheid van Salomo of zijn rijkdom?

5. Betekent de uitspraak in vers 9, dat de koningin zich bekeerde tot de God van Israël? Ken je meer heidense vorsten, die de God van Israël loofden?

6. Waarin zie je in het leven van Salomo overeenkomstige trekken met het leven van Christus?

7. Geldt het woord uit Matth 12:42 en Lukas 11:31 ook ons? (Vgl. eens Joh. 3:36, Matth. 11:20-24, Joh. 5:24, 39).

8. Enkele wenken

- Bij de behandeling van dit bijbelgedeelte is een kaart met Israël en omgeving onmisbaar. Heb je geen kaart, dan kan een van de leden er wellicht een tekenen met viltstift op een groot vel papier

- Bij een vereniging met wat oudere leden, zou de inleider kunnen volstaan met iets te zeggen over de punten 1 en 2.

- Voor een groep met leden van 15 tot 17 jaar zou je je inleiding kunnen beginnen of afsluiten met iets te vertellen over Mary Jones, het meisje dat een bijzondere lange reis maakte om een eigen bijbel te kunnen kopen (zie „Daniël", 23e jrg. nr. 25, blz. 396).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Salvo | 1 Pagina's

De Koningin van het Zuiden

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Salvo | 1 Pagina's