Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Botsende werelden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Botsende werelden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Twee thema’s springen er in dit nummer uit: zelfmanagement en reanimatie. Op het eerste gezicht lijken beide weinig met elkaar van doen te hebben. Bij nadere beschouwing is er wel degelijk een verband.

Artsen en verpleegsters namen tot voor kort de volledige regie uit handen van de patiënt, tegenwoordig denkt die mee. Daar zitten positieve en negatieve kanten aan. De patiënt geeft zich niet meer zwijgend over aan het medisch personeel. Hij is autonoom en gewend zijn eigen leven te ‘managen’, al moeten sommige mensen daar toe aangespoord worden.

‘Zelfmanagement’ en in het verlengde hiervan ‘reanimatie’, kregen een actuele spits toen het kabinet onlangs bekend maakte naast de bestaande euthanasiewet nieuwe mogelijkheden te scheppen voor mensen met ‘voltooid leven’. We waren al gewend aan de ‘niet-reanimeerpenning’, maar dit voorstel gaat aanmerkelijk verder. De beschermwaardigheid van het leven legt het af tegen het recht over eigen leven en dood te beslissen. De seculiere en de niet-seculiere werelden botsen met elkaar.

In de Bijbel komen we diverse keren de uitdrukking tegen dat mensen sterven, ‘oud en der dagen zat’. Zij verlangden naar het toekomende leven van rust en vrede. Maar nergens lezen we dat zij hun sterven ‘manageden’. Zij wisten zich met hun leven en sterven in hogere handen. Paulus schrijft ‘wij zijn des Heeren’.

Vandaag worden wij op de werkvloer geconfronteerd met mensen die hun recht op autonomie doorzetten tot aan de uiterste grens van het leven. Na het recht op abortus volgde de euthanasiewet. Het past in een moderne samenleving waar mensen het heft in eigen hand nemen en maximale vrijheid voor zichzelf opeisen. Juist op het punt van autonomie en over de vraag wat vrijheid ten diepste betekent, botsen christenen en niet-christenen.

Wat het kabinet voor ogen staat met ‘voltooid leven’ benauwt. Verzorgingshuizen werden gesloten. Kwetsbare groepen in de samenleving zijn op zichzelf teruggeworpen. En plotseling blijken velen een sterke stervenswens te hebben. Op gemaskeerde wijze wordt hier over zelfdoding gesproken.

Denk niet dat als de Tweede Kamer het kabinetsvoorstel wegstemt, de kou uit de lucht is. Een maatschappij zonder God geeft en heeft geen moreel kompas meer. De samenleving behoeft dringend ‘reanimatie’ door God Zelf.

VRAGEN

Is er ook een grens aan het respecteren van andermans mening?

‘Een samenleving zonder God, heeft geen moreel kompas meer.’ Is dat zo?

‘Wie een kostenpost wordt voor de gezondheidszorg, zou zich bijna schuldig voelen als hij desondanks zijn leven zou willen voortzetten’, aldus kardinaal W.J. Eijk. Bent u het hiermee eens?

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

RMU Zorg en Welzijn | 28 Pagina's

Botsende werelden

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 november 2016

RMU Zorg en Welzijn | 28 Pagina's