“Water staat tot aan de lippen’’
Voortbestaan WSV Battenoord onder druk:
BATTENOORD – De flamingo’s zijn inmiddels weer gearriveerd en de zon staat hoog in de strakblauwe lucht boven het pittoreske haventje van Battenoord. De wind steekt net wat op als Bernard Prkic met zijn auto de kade opdraait. Hij is voorzitter van watersportvereniging Battenoord. De vereniging bestaat meer dan vijftig jaar, maar ziet zich nu geconfronteerd met hoge structurele kosten en een paar flinke incidentele tegenvallers. Hij blijft optimistisch, maar het signaal is helder: “Ons voortbestaan is gevaar.’’
Je hoeft niet lang te zoeken naar een van die tegenvallers: over de lengte van 46 meter is de kademuur van de haven verzakt. Ook de houten steiger raakte daarbij beschadigd. Het gebeurde in november 2023, maar beiden zijn nog niet gerepareerd. Wel staan er grote bouwhekken omheen om gevaarlijke situaties te voorkomen. Naast de ingezakte kademuur zijn er een aantal zinkputten aan de bestratingsrand bij de haven. Kortom, de haven heeft er wel eens beter bij gelegen.
Prkic: “We hebben hier in de haven een zoetwaterafwatering vanuit de omliggende polders. Met die afwatering komt ook het slib mee. Afgelopen herfst was de natste herfst sinds het KNMI meet. Dus kwam er relatief veel water via de haven de Grevelingen in, en dus ook relatief veel slib. Daarom was het nodig om de haven en vaargeul een keer extra te baggeren. Dat doen we op 1,5 meter diepte en is nodig om de haven bevaarbaar te houden. Waarschijnlijk heeft de combinatie van meer stroming via de afwatering en het extra baggeren ertoe geleid dat de havenwand is ingestort.’’
Flauwe helling
Hoewel de ingezakte havenwand het meest zichtbaar is, is dat volgens Prkic – zelf woonachtig in Nieuwe-Tonge – niet het grootste probleem dat de toekomst van de watersportvereniging bedreigt. “We moeten regelmatig baggeren. Ongeveer eens per twee jaar, maar soms vaker. Het opgebaggerde slib konden we eerst lozen in de buurt van Battenoord, maar daar heeft Staatsbosbeheer een stokje voor gestoken. Zij vinden het niet mooi. Dat is echt de reden. Gevolg is wel dat het slib nu zo’n twee kilometer getransporteerd moet worden, waardoor het vervoer ervan duurder is geworden dan het baggeren zelf.’’
Dus ging de watersportvereniging – die een driekoppig bestuur telt – om tafel met de verschillende betrokken overheidsinstanties: het Waterschap Hollandse Delta, de gemeente Goeree-Overflakkee, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer. De eerste, het waterschap, is eigenaar van de haven. “Daar klopten wij dus als eerste aan, zij zijn zeg maar onze huurbaas. We huren de haven van hen voor een symbolisch bedrag. Het waterschap wilde de steiger wel vergoeden, maar het was niet duidelijk hoe dat met de havenwand zat. Want het waterschap gaf aan primair verantwoordelijk te zijn voor de veiligheid, het houden van droge voeten, en niet voor de exploitatie van de haven. Eerst moesten er een aantal zaken juridisch uitgezocht worden. Inmiddels is dat gedaan: het is de bedoeling om voor oktober de kadewand te gaan herstellen. Dat wordt niet meer zoals eerst, maar er komt een flauwe helling naar de haven toe. Wat er met de steiger en de waterdoorlaat gaat gebeuren, is ons nog niet duidelijk.’’
130.000 euro
Ook werd daar de problematiek rondom het baggeren besproken. De enige die financieel wilde bijspringen was de gemeente. Zij kwamen tot twee keer toe met een bedrag over de brug. “Dus geen kwaad woord over de gemeente: zij hebben zich heel behulpzaam getoond. Alleen was het bedrag bij lange na niet genoeg om het baggeren te bekostigen. Je moet je voorstellen dat een baggerbeurt zo’n 130.000 euro kost. En dan zijn wij maar een kleine vereniging met zo’n 50 ligplaatsleden. Dan tellen dit soort dingen bij elkaar op, en komt het water ons inmiddels tot de lippen.’’
Toch blijft hij positief. “Het is niet makkelijk, maar ik ben optimistisch ingesteld. Ja, je bent sterk afhankelijk van anderen. Maar ik ga er alles aan doen om te voorkomen dat ik de laatste voorzitter ben van de watersportvereniging. Dat wil ik niet op mijn naam hebben staan.’’
De watersportvereniging van Battenoord heeft wel ideeën hoe een en ander beter zou kunnen. Zo zou het helpen als de afwatering van de haven naar elders, buiten de haven, gaat. Ook zou de aanleg van een strekdam langs de vaargeul uitkomst bieden. “Dan hoeft er minder gebaggerd te worden en zijn er structureel minder kosten. Daarmee wint iedereen!’’ In het ideaalplaatje zou de haven ook wat meer opgeknapt worden: het terrein en de bestrating is duidelijk gedateerd en op niet alle plekken meer in even goede staat. Vroeger stond er een klein weeghuisje, net als in Ooltgensplaat. Als daar sanitair in zou komen zou dat ook wat toevoegen. En natuurlijk moeten de kade en steiger weer gerepareerd worden.
Kleine beurs
“Als je kijkt naar ons ledenbestand zie je de laatste twee jaar minder aanloop. Verschillende ligplaatsen zijn niet verhuurd. Dat zie je breed in de watersportsector. Dat de haven er nu al een tijd zo bij ligt, werkt natuurlijk niet mee: aantrekkelijk oogt de haven niet meer. Terwijl het natuurlijk een prachtig haventje is. Rondom Battenoord ligt een mooi en rustig vaargebied, en we zijn een ontspannen vereniging. Voordeel van de kleinschaligheid is dat het ook een haven is die uitermate geschikt is voor mensen met een kleine beurs. Onze leden komen met name uit de omgeving: Battenoord, Nieuwe en Oude-Tonge. Maar ook een heel aantal campinggasten hebben hier in de zomermaanden een bootje. We hopen dan ook dat er een einde komt aan het voortmodderen en we met elkaar werken aan oplossingen.’’
Waterschap: “Het kost tijd”
Eilanden-Nieuws vroeg een reactie aan het Waterschap Hollandse Delta, als eigenaar van de haven van Battenoord. “Het is op dit moment nog niet precies bekend waardoor de schade aan de kade is ontstaan. Waterschap Hollandse Delta heeft maatregelen genomen om onveilige situaties te voorkomen, maar het is voor wandelaars, watersporters en recreanten natuurlijk geen fraai zicht, de kade moet worden hersteld.’’ De watersportvereniging denkt dat de waterinlaat te maken heeft met de verzakking van de kade en is voorstander om de waterinlaat te verplaatsen naar buiten de haven. Hoe staat WSHD hier tegenover? “Gezien de structuur van het watersysteem van sloten en kanalen behoort dit niet tot de mogelijkheden.’’
Over de planning: het is nog niet duidelijk wanneer de steiger gerepareerd zal worden. “Hierover zal de komende weken met de eigenaar van de steiger, de watersportvereniging, worden gesproken.’’ De werkzaamheden aan de ingezakte kadewand starten naar verwachting in oktober dit jaar. Over waarom het zo lang duurt voordat de werkzaamheden beginnen: “Wij moeten als overheid zorgvuldig aanbesteden, dat kost tijd. Door deze zorgvuldige kostenafweging zijn de kosten iets lager dan de eerste ruwe inschatting, maar nog steeds ongeveer 300.000 euro.’’
Staatsbosbeheer: “Wij willen samenwerken”
De betrokken woordvoerder vanuit Staatsbosbeheer was momenteel op vakantie, maar een collega laat weten dat het voormalige slibdepot eigendom is van Staatsbosbeheer en binnen de begrenzing van Natura2000-gebied valt. “Verder goed om te vermelden dat we in dit kader coöperatief willen samenwerken met de watersportvereniging, bijvoorbeeld als het gaat om de aanleg van een rijshouten beschoeiing langs het havenkanaal.’’
“Op zich geen rol” voor gemeente
Op vragen van deze krant geeft de gemeente aan “op zich geen rol’’ te hebben bij de ontstane schade en herstel bij de haven van Battenoord. “Dat ligt echt bij het waterschap. Wel vindt de gemeente het belangrijk om in gesprek te blijven met de watersportvereniging en het waterschap over toekomstig gebruik van de haven.’’ De gemeente is bezig met het Masterplan Havens, waarin alle havens op het eiland worden beschreven en verschillende toekomstscenario’s geschetst. Hoe verhoudt zich dat tot de situatie bij Battenoord? “Het Masterplan Havens wordt gemaakt omdat we weten dat de komende jaren in totaal in veertien havens en havenkanalen constructies aanwezig zijn onderhoud nodig hebben. De gemeente is eigenaar van tien van deze havens. Bij de andere vier is het waterschap eigenaar en is de rol van de gemeente beperkt. Omdat we het vraagstuk wel in samenhang wilden bekijken is er voor gekozen om voor alle veertien havens de situatie in beeld te brengen. Mogelijk heeft een keuze voor de ene haven consequenties voor een andere haven.’’
“Maar het is aan het Waterschap om eventuele vervolgstappen te zetten voor de havens waarvan zij eigenaar zijn. We zijn al enige tijd met Waterschap Hollandse Delta in gesprek over eigendommen, beheer en onderhoud van de havens. De vier havens van het waterschap (Battenoord, Stellendam, Havenhoofd en Ouddorp) zijn wel in beeld gebracht, maar er zijn geen varianten voor de toekomst voor ontwikkeld. Dat is alleen gedaan voor de havens waarvan wij de eigenaar zijn. Nog deze maand gaan we verder met het waterschap in gesprek over het Masterplan Havens en de rol die het waterschap voor zichzelf ziet.’’
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 augustus 2024
Eilanden-Nieuws | 32 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 augustus 2024
Eilanden-Nieuws | 32 Pagina's