Onschuldig (vakantie)kiekje op social media?
Deze week verscheen er een video, uitgebracht door het Duitse telecombedrijf Telekom. com, waarin een ouderpaar geconfronteerd wordt met de gevaren van het delen van foto’s van hun kind op social media.
Het kind, een meisje van een jaar of zes, verschijnt in een filmpje als een door AI (kunstmatige intelligentie) verouderde digitale versie van zichzelf. Ze laat zien waar de foto’s die openbaar op social media staan voor gebruikt of, liever gezegd, misbruikt kunnen worden: onder andere voor identiteitsfraude op allerlei manieren, (online) pesten en kinderporno.
De vader en moeder reageren geschokt.
Hoewel alles natuurlijk in scène is gezet, zijn de beelden indringend. De video sluit af met de conclusie dat iedere foto op internet een digitale voetafdruk achterlaat en met een oproep aan ouders om zich daarvan bewust te zijn.
Een waarschuwing op een ander vlak komt van Politie Basisteam Haringvliet. Die gaat ook over het plaatsen van foto’s op social media, maar dan in relatie tot de vakantie. “Wees jezelf er van bewust, dat door het delen van vakantiemomenten je heel veel mensen op de hoogte brengt van het feit dat je voor een langere periode niet thuis bent.
Ga er verstandig mee om en maak inbrekers het niet te makkelijk”, staat te lezen in een bericht op Facebook. Dat die waarschuwing en masse wordt genegeerd door veel Nederlanders blijkt wel uit de zonnige vakantiefoto’s, die deze weken voor iedereen zichtbaar op de socials verschijnen.
De wetenschap dat social media een keerzijde hebben is niet van vandaag of gisteren. Dat heeft niet alleen met het delen van foto’s te maken. Onderzoek wees onlangs uit dat steeds meer mensen social media wantrouwen als het gaat om nieuws. Ze bezoeken liever de websites van gerenommeerde mediabedrijven om aan informatie te komen of ze lezen de krant. De schone schijnwereld van Instagram, Facebook, Snapchat, TikTok en andere kanalen wordt voor hen steeds minder aantrekkelijk.
Als we social media zouden ontdoen van alle lagen reclame, fakenews en de talloze influencers die hun niet onderbouwde mening over kleine en grote wereldzaken ventileren, blijft de kern over waarvoor social media oorspronkelijk bedoeld is: contact met mensen waar je echt iets mee te delen hebt. Foto’s uitwisselen met je familie die ver weg woont of een bekende feliciteren met zijn verjaardag (dankzij een herinnering op Facebook). In een besloten account, zodat niet de hele wereld mee kan kijken.
De bovenstaande waarschuwingen benadrukken de gevaren van social media. Wie argeloos een zomerse foto van een kleuter in het zwembadje de wereld in slingert, is zich daarvan op dat moment vaak niet bewust. Daarom is het goed om zo nu en dan weer eens even met de neus op de feiten te worden gedrukt.
Social media dan maar helemaal mijden? Bij de gedachte alleen al slaat de fomo (fear of missing out, bang om iets te missen) menigeen om het hart. En daarmee rijst de vraag hoe afhankelijk men is geworden van deze informatiestroom. Zowel het delen van informatie op de socials als het ontvangen ervan hebben een keerzijde. Een kritische houding ten opzichte van beide is dan ook broodnodig.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juli 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's