Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veiliger en makkelijker doorrijden: wat het onderhoud aan de N59 betekent voor de regio

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veiliger en makkelijker doorrijden: wat het onderhoud aan de N59 betekent voor de regio

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOEREE-OVERFLAKKEE – Tussen 7 en 28 augustus is de N59 afgesloten voor regulier verkeer. De werkzaamheden die worden uitgevoerd staan naast het verbeteren van de verkeersveiligheid ook in het teken van het verbeteren van duurzaamheid en doorstroming. Wethouders Ankie Smit van gemeente Schouwen-Duiveland en Henk van Putten van gemeente Goeree-Overflakkee erkennen dat de afsluiting van de weg voor veel hinder zal zorgen, maar benadrukken ook het belang van deze werkzaamheden voor de weggebruikers. Dat laten zij weten in een artikel, dat gepubliceerd werd in opdracht van de provincie Zuid-Holland.

Wethouders Ankie Smit en Henk van Putten van gemeente Goeree-Overflakkee beschouwen het onderhoud als een positieve bijdrage voor de verkeersveiligheid in de regio. Beiden geven aan dat het verbeteren van de N59 al lang op de agenda stond. "Het is een erg drukke weg en het geeft mij een onveilig gevoel dat er nog geen rijbaanscheiding is", zegt Smit. "Ook omdat ik weet dat er ernstige ongelukken gebeuren.” Van Putten: “Dat geldt ook voor onze gemeente. Het huidige project N59 is in 2018 al gestart, maar jaren daarvoor was de roep uit de samenleving en gemeente al sterk. Heel fijn dat dit project vanuit de provincie Zuid-Holland nu wordt uitgevoerd.”

De N59 zal drie weken worden afgesloten. "Er komt een geleiderail, een soort vangrail tussen de rijstroken, op het deel tussen de P+R Schaapsweg en knooppunt Hellegatsplein", legt Van Putten uit. "Inhalen is nu al niet toegestaan en is na de werkzaamheden ook niet meer mogelijk, omdat tegemoetkomend verkeer niet meer op elkaars weghelft terecht kan komen.” Smit: “Het aanbrengen van die rijbaanscheiding zorgt voor een enorme toename van de verkeersveiligheid op de weg. Dit zal zorgen voor minder gevaarlijke situaties en ongelukken, en daardoor minder vertraging en overlast voor de weggebruikers en de omgeving.”

Hinder

Tijdens de afsluiting van de N59 is ook de Heinenoordtunnel dicht. Dat levert behoorlijk wat hinder op, erkennen beide wethouders. Smit: “De hinder is groot. Dit is een vitale verbinding voor werk en voorzieningen, zeker voor transport van goederen van en voor onze bedrijven. Door de ligging van ons eiland zijn er voor ons ook niet veel andere mogelijkheden. Overlast kunnen we niet voorkomen maar we kunnen er wel samen voor zorgen dat deze minder wordt.” Van Putten: “Wij zijn ons ervan bewust dat wij voor een pittige uitdaging staan. De tijdelijke afsluiting van de N59 is noodzakelijk en helaas is niet alle overlast te voorkomen. Omdat de Heinenoordtunnel deze zomer voor onderhoud al dicht zou gaan, is de beste keuze om gelijktijdig de N59 af te sluiten. Ondanks dat doen we er samen alles aan om hinder voor het verkeer zoveel als mogelijk te beperken. Als gemeente zijn we regelmatig in gesprek met verschillende instanties met als doel om op te komen voor de belangen van Goeree-Overflakkee.”

Als het aan Van Putten ligt, blijft het niet alleen bij deze verbeteringen. "Graag zouden we ook nog voor de N59 de verhoogde rijbaanscheiding vanaf de P+R Schaapsweg in zuidelijke richting door willen trekken tot aan Bruinisse. We hopen dit in een kortere periode te kunnen doen dan het deel dat in de zomer wordt verbouwd. De komende tijd gebruiken we om te inventariseren wat hiervoor nodig is en lobbyen we richting met name Rijkswaterstaat om dit op hun lijst met prioriteiten te krijgen.”

Slimme oplossingen

Weggebruikers zullen in deze periode hun rijgedrag moeten aanpassen, zegt Van Putten. "Oftewel: ga niet de weg op als dat niet hoeft, werk thuis als dit mogelijk is of neem slim vrij als dat kan. De hulpdiensten zoeken naar welke slimme oplossingen er zijn om inzetbaar te blijven. Zo kijkt de politie of ze werknemers uit de gemeente die tijdens de afsluitingen in Rotterdam werken tijdelijk op hun eigen eiland kunnen stationeren en andersom. Ook worden er samen met de verschillende veiligheidsregio’s meerdere scenario’s uitgewerkt om in noodgevallen adequaat te kunnen handelen.” Smit: “Vraag jezelf af: ‘moet ik in deze periode echt de weg op?’ Moet ik tijdens de spitsuren reizen?”. Kortom: plan je reis, check vanAnaarBeter en kies reële alternatieve routes.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2023

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's

Veiliger en makkelijker doorrijden: wat het onderhoud aan de N59 betekent voor de regio

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 2023

Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's