Ontwerpbestemmingsplan Spuiplein Middelharnis; hoe verzin je het!
Ingezonden brieven zijn welkom op het redactieadres. Het al of niet plaatsen van een ingezonden artikel is ter beoordeling van de redactie. Uitsluitend artikelen voorzien van naam en adres komen voor plaatsing in aanmerking. Plaatsing betekent niet automatisch dat de redactie het met het geschrevene eens is.
Met stijgende verbazing heb ik het artikel in Eilanden-Nieuws van 17 maart 2023 gelezen en herlezen. Dat een goede opknapbeurt van het parkeerterrein op het Spuiplein achter de winkeldijk nodig is, zal niemand betwisten. Herstructurering en verbetering is noodzakelijk. De vraag is alleen op welke wijze dit wordt ingevuld. Dat er nu een ontwerpbestemmingsplan in stemming is gebracht waarbij deze schaarse ruimte voor een aanzienlijk deel wordt volgebouwd met woningen, is in mijn ogen onbegrijpelijk. Door een deel van de toch al schaarse parkeerruimte in onze dorpen op te offeren voor de bouw van (te dure) woningen, schieten we als gemeenschap in onze eigen voet. De bereikbaarheid van het centrum wordt hierdoor eerder slechter dan beter. Veel mensen komen met de auto en zullen hun vervoermiddel toch ergens kwijt moeten. De parkeerruimte aan de andere kant van de dijk (bij de Plusmarkt) is ook al voor een deel ingevuld voor andere doelen en waar kun je dan verder je auto nog kwijt in het centrum? In het artikel in Eilanden-Nieuws wordt aangegeven dat het plan “maatschappelijk weinig tot geen draagkracht heeft onder bewoners en ondernemers in de omgeving”. Waarom dan toch dit plan doorzetten? Zeker de ondernemers in dit winkelgebied hebben belang bij een goede bereikbaarheid en voldoende parkeerruimte. Ik vind het onbegrijpelijk dat er in deze vergadering toch een meerderheid gevonden werd voor dit ontwerpplan. Tot zover het Spuiplein. Dit plan is naar mijn bescheiden mening een voorbeeld van het zoveelste plan waarbij op zich een goed doel wordt gediend, maar waarbij onvoldoende wordt nagedacht over de behoefte onder de bevolking, de gevolgen van het plan en het grote plaatje. De appartementen en woningen aan weerszijden van het havenkanaal zijn hiervan ook een goed voorbeeld. Ook deze bebouwing gaat grote verkeersbewegingen geven door en om het dorp. We stevenen af op een verkeersinfarct van jewelste op veel momenten van de dag. Regeren is toch vooruitzien?
Wanneer gaat het college en de raad inzien dat er eerst gezorgd moet worden voor een goede ontsluiting van het centrum alvorens verder te gaan met het bouwen van nieuwe woningen en appartementen, hoe noodzakelijk ook? Het centrum is zeer slecht bereikbaar en dit wordt door de toenemende bebouwing aan de noordzijde van Middelharnis en Sommelsdijk alleen maar slechter. Meer woonruimte, meer verkeer vraagt simpelweg om voldoende uitvalswegen en voldoende doorstroming rondom deze dorpskernen. En dan het grote plaatje. Ruimtelijke ordening is naar mijn mening teveel een feestje geworden voor allerlei projectontwikkelaars en investeerders met diepe zakken. Plannen worden steeds ambitieuzer, maar voor de gemiddelde inwoner zijn ze al lang niet meer te betalen. En zeker niet voor onze jeugd, die toch ook een plekje moet gaan vinden. De gemeente Goeree-Overflakkee dient zelf de regie te nemen. Ik pleit voor een doortimmerd (eilandelijk) masterplan met voldoende aandacht voor een goede bereikbaarheid van de kernen, voor realisatie van voldoende passende woonruimte voor jong en oud in alle inkomensgroepen en voor de leefbaarheid van alle kernen. Gemeente Goeree-Overflakkee, neem zelf de regie voor het te laat is!
Hoogachtend,
J.C. Wielhouwer (een bezorgde bewoner van Sommelsdijk)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 2023
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's