De WAUWfactor van techniek ervaren in het Techlab
MIDDELHARNIS – Het Techlab op de Beroepscampus in Middelharnis is ingericht met de meest moderne apparatuur. “Een eldorado voor leerlingen die graag kennismaken met de techniek van de toekomst”, aldus de Beroepscampus.
RGO-docent Dennis Orgers is naast docent Dienstverlening & Producten aangesteld als coördinator voor het Techlab op de Beroepscampus, dat na de oplevering in september in korte tijd is ingericht met de meest innovatieve apparatuur. Dennis is als docent dienstverlening & producten én docent in de ICT-route al een kleine 10 jaar bezig met robotica, 3D-printen, Lego-programmeringen en heeft alle ontwikkelingen daarin op de voet gevolgd. Na al die jaren van voorbereiding ervaart hij het mogen werken als Techlab coördinator in het Techlab zelf ook als experimenteren in een ‘snoepwinkel vol techniek’.
“Ik werk 1 dag vast in het Techlab en ontvang dan basisscholen die we hebben uitgenodigd om op woensdagochtend te komen experimenteren in het kader van ontdekkend leren. Daarnaast heb ik ontwikkeltijd, waarin ik aan het experimenteren ben met de VR-bril, de robotarm, hololenzen, AR-brillen (augmented reality), drones en meer. Dat voelt inderdaad als ‘alleen maar leuke dingen doen’, maar uiteraard moet je als docent eerst zelf weten hoe het werkt en dan kun je pas de instructies en lesprogramma’s voor de leerling maken.”
“Het Techlab staat niet op zichzelf, maar is verbonden aan de profielen Produceren, Installeren & Energie, Dienstverlening & Producten. Via het eveneens nieuwe project Huis van de Toekomst, waar we leerlingen de slimme technologie in woningen leren ontwerpen, is ook het profiel Bouwen, Wonen en Interieur aan Techlab gelinkt. Sinds kort bezit het Techlab 3 hololenzen. Dit is geen VR-bril maar een AR-bril. Je kunt dan een handleiding schrijven voor een apparaat zonder dat je uitleg van een docent nodig hebt. Je zet de AR-bril op en zo word je door alle stappen die je nodig hebt heen geleid terwijl je ondertussen het echte apparaat ziet. Bij deze nieuwste aanwinst is ook het profiel Mobiliteit & Transport betrokken”, legt Dennis uit. “Als docent maak je de les en de handleiding, vervolgens zet je als leerling de AR-bril op, je scant een code in en dan volg je de handleiding zonder dat je de docent nodig hebt. Bovendien kun je de uitleg opnieuw bekijken als je het niet goed genoeg hebt begrepen.” Dennis vertelt wat er allemaal nodig is voordat je aan de slag kunt: “Als docent moet je je behoorlijk bijscholen om deze lessen te geven. We volgen met een groep collega’s vele studiedagen om alle nieuwe apparatuur te leren kennen en vooral te leren wát je ermee kunt doen. Als docent moet je die vertaalslag steeds maken, hoe je het kunt uitleggen aan leerlingen van groep 8 en van het vo. We zijn nu met een team van docenten een leerroute aan het ontwikkelen voor verschillende niveaus.
Ik ben er trots op dat we dit met elkaar hebben kunnen ontwikkelen tot wat er nu staat. We zijn op dit moment een van de weinige VO-scholen die dit hebben. Een van de opdrachten bij het inrichten van het Techlab was dat het er niet uit moest zien als een regulier klaslokaal en dat is wel heel goed gelukt. Je ziet de monden van de leerlingen openvallen als ze eenmaal binnen zijn en aan de slag kunnen met al die apparatuur. Zo leuk om te zien hoe enthousiast leerlingen van techniek worden. We willen hen die WAUW-factor laten ervaren. Dat willen we ook de leerlingen van groep 7 en 8 op de Open Dag graag laten zien.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 december 2022
Eilanden-Nieuws | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 december 2022
Eilanden-Nieuws | 88 Pagina's