"Onze vrijheid van godsdienst is duur betaald en waard om te herdenken"
Waarom Hervormingsdag blijven vieren zo belangrijk is : Goeree-Overflakkee
Deze dagen wordt in verschillende kerken op het eiland de Reformatie herdacht. Op 31 oktober 1517 spijkerde Maarten Luther zijn 95 stellingen op de deur van de slotkapel in Wittenberg (Duitsland). Maar waarom is het herdenken van dat moment eigenlijk zo belangrijk? En wat heeft de Reformatie ons vandaag de dag te zeggen? Daar willen Teun Grinwis en Jan Bezuijen graag iets meer over vertellen. Ze hebben veel kennis over hert onderwerp en zijn ook betrokken bij de Reformatieherdenking die morgen (zaterdag) in Goedereede wordt gehouden.
"De Reformatie die wij herdenken, vindt zijn wortels in de 16e eeuw", steken ze van wal. "Er waren toen vele misstanden in de Rooms-Katholieke Kerk, die al eeuwenlang in stand werden gehouden. Zo had de geestelijkheid veel macht en rijkdom. De bevolking werd via de aflaathandel uitgebuit. Met het kopen van zo’n aflaat werden de mensen bedrogen en voorgehouden, dat zij van hun zonden verlost zouden worden. Baantjes werden onder elkaar toegedeeld. Verder werd er door de geestelijkheid losbandig geleefd."
Door de boekdrukkunst kwam Bijbel ook beschikbaar aan de geletterde bovenlaag van de bevolking. "Mensen zoals Luther ontdekten dat genoemde praktijken niet in overeenstemming waren met de Bijbelse principes, die gericht zijn op het hebben van een persoonlijke relatie met God", vervolgen Bezuijen en Grinwis. "Het persoonlijk weten dat Jezus Christus onze Verlosser en Zaligmaker is. Dat door Zijn bloed ons genezing is geworden. Luther ageerde in 1517 tegen die misstanden door onder andere te komen met zijn 95 stellingen. Die stellingen verspreidden zich door de boekdrukkunst snel in Europa."
De drie Sola's
"Luther ageerde onder meer tegen de biecht, alsof een priester vergeving van zonden kon schenken. Een mens kan geen volkomen kwijtschelding van zonden schenken. Het is ook niet te koop met een aflaat. Een van zijn stellingen tegen de aflaat was dan ook: 'Het is puur menselijk gedoe, als men beweert, dat de ziel uit het vagevuur omhoog schiet, zodra de klank van het geld in de kist rinkelt. Een ding is zeker, dat zodra het geld in de kist klinkt, winzucht en geldzucht kunnen toenemen, maar de hulp of de voorbeden van de Kerk pleit op het welbehagen van God alleen'."
Wat Maarten Luther ook bepleitte, waren de drie Sola’s. "Sola fide, dat is: alleen door geloof en niet door goede werken. Sola gratia, dat is: alleen door genade, die rechtstreeks van God verkregen wordt, zonder bemiddeling van een geestelijke of sacrament. Sola scriptura, dat is: alleen de Schrift. Alleen de Bijbel is Gods Woord en die moet voor een ieder toegankelijk zijn", vertellen Grinwis en Bezuijen. "Daar kan aan toegevoegd worden: alleen Christus is de Middelaar tussen mens en God. Er zijn geen andere tussenpersonen, zoals Maria of de heiligen of de priesters. Ten slotte geldt: alle eer komt alleen God toe. Soli Deo Gloria. Het was Luthers wens en ook van de Calvijn en andere reformatoren om de Rooms Katholieke Kerk te reformeren en alle misstanden weg te nemen en terug te keren naar de Bron. Alleen Gods Woord."
Ook voor jongeren
De godsdienstige tegenstellingen zouden in de loop van de volgende 100 jaar vele grote en kleine gewapende conflicten (mede) inspireren, met als bloedig hoogtepunt de Dertigjarige Oorlog van 1618 tot 1648, die in Duitsland miljoenen burgerslachtoffers maakte. "De onafhankelijkheid van Nederland (Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden) was een rechtstreeks gevolg van de Tachtigjarige Oorlog die volgde op de beeldenstorm", vertellen de beide mannen. "De Vrede van Westfalen van 1648 maakte een einde aan de grootste confrontaties, hoewel de godsdienstige tegenstellingen ook in latere eeuwen nog plaatselijke conflicten deden opflakkeren. Onze vrijheid van godsdienst is duur betaald en is waard om te herdenken. Niet voor niets heeft Luther 'Een vaste burcht is onze God' geschreven, ook wel bekend als het Lutherlied. "Hij heeft het lied omstreeks 1523 gecomponeerd en is gebaseerd op Psalm 46. God is onze toevlucht en sterkte, schreef hij boven het lied. Hij verwoordt in dit lied de kern van de zaak. Zijn lied roept geen irrationele angsten op, maar bepaalt ons bij de reële werkelijkheid van onze situatie in het licht van Gods openbaring, de werkelijkheid van een verloren bestaan, aangevreten door de machten van zonde, duivel en dood. In het Lutherlied horen we de bevrijding van het juk van zelfwerkzaamheid."
Deze geschiedenis maakt het volgens Bezuijen en Grinwis belangrijk dat ook jongeren de Reformatie blijven herdenken. "Als jongere generaties er niet bij bepaald worden waarom er een reformatie is geweest, dan komt het in de vergetelheid. We moeten een besef hebben dat we van genade mogen leven en niet door eigen werk. Genade is niet goedkoop, dat kostte het leven van Jezus Christus, en toen Luther dat mocht ervaren ging het geloof bij hem leven. Door Zijn dood en opstanding heeft Hij ons vrij gekocht en dat was voor de reformatoren een eyeopener. Dat staat zo mooi omschreven in Mattheus 7: 'Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en u zult vinden; en voor wie klopt zal opengedaan worden.' In Christus hebben wij het leven ontvangen. De reformatie moet daarom een blijvend gedachte goed zijn, we moeten bij de basis blijven. Een mens is geneigd om alles zelf te doen. Daarom het appel. Mijn bede met opgegeven handen, en die handen, (dat hart) zal gevuld worden."
Geloofsbelijdenis
In de huidige samenleving in Nederland, maar ook wereldwijd gedraagt de mens zich steeds minder afhankelijk van God, zien ook Bezuijen en Grinwis. We hebben eigenlijk alles wat wij nodig hebben." Daar zijn evenwel vraagtekens bij te zetten, vinden ze. "Om ons heen is oorlog, armoede, conflicten en machtsvertoon en dat komt niet voort uit de basis van het geloof, daarom is het zeker een reden om maar steeds 'gereformeerd' te worden. En dan maakt het niet uit naar welk kerkgenootschap je gaat. Laten we de geloofsbelijdenis die we iedere week mogen horen met elkaar delen. We moeten in hoofdzaken de eenheid zoeken en dat breekt kerkmuren. Gun elkaar 'vrijheid in de bijzaken. En laat de liefde in alles overwinnen. We moeten biddend opzien naar mensen in nood en ook waar mensen verdrukt en vervolgt worden, Laten we al het werk dat plaats mag vinden op de zendingsvelden en de evangelisatie biddend bij God brengen. Reformatie is niet alleen voor jezelf, maar ook voor onze naasten."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 oktober 2022
Eilanden-Nieuws | 24 Pagina's