Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor Biologische Geitenmelkproducten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Biologische Geitenmelkproducten

Beperkte groeimogelijkheden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de in Nederland geproduceerde geitenmelk wordt twee derde (meestal in verwerkte vorm) geëxporteerd. De binnenlandse consumptie neemt geleidelijk toe. Ongeveer 7% van de geitenmelk komt van biologische bedrijven. In 2001 telde ons land 56 biologische bedrijven met melkgeiten, met in totaal 10.000 dieren. Ook van deze biologische melk neemt de afzet toe, zij het dat de groei de laatste tijd afvlakt. Voor vergroting van de afzet zou vooral de buitenlandse markt moeten worden ontwikkeld. Een knelpunt vormt het seizoensgebonden karakter van het aanbod. Alleen in de zomerperiode zijn er voldoende biologische geitenmelkproducten om de handel te bevoorraden. Dat concludeert het LEI na een verkenning in opdracht van het Ministerie van LNV.

Ketensamen werking

LNV liet het onderzoek uitvoeren op advies van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, die daartoe een verzoek had ontvangen van de Vereniging Biologische Geitenhouders Nederland. De VBGN wil op basis van de verkenning en van een gelijktijdig uitgevoerd onderzoek naar de methodiek van kostprijsberekening in de biologische geitenhouderij een concept ontwikkelen voor ketensamenwerking.

Buitenlandse markt

De afzet van biologische geitenmelkproducten is vooral geregeld via boerderijwinkels, boerenmarkten en natuurvoedingswinkels. De supermarkt speelt hierin geen rol. Voor vergroting van de afzet zou er meer aanbod moeten komen van wintermelk. Daarnaast zou de buitenlandse markt moeten worden ontwikkeld. Voorlopig lijken alleen natuurvoedingswinkels in Duitse stedelijke gebieden hiervoor perspectief te bieden, en op langere termijn wellicht de Duitse supermarkt. Vanuit Frankrijk, Engeland en Denemarken mag nauwelijks vraag naar het Nederlandse product worden verwacht. Oostenrijk is een concurrent op onze exportmarkt.

Kostprijs

Bij een verdere professionalisering van de biologische geitenhouderij neemt de behoefte toe aan inzicht in de kostprijs van de melk en melkproducten, vooral met het oog op een meer gestructureerde samenwerking in de, keten. Op verzoek van het ministerie heeft het LEI in overleg met het bedrijfsleven de uitgangspunten voor zo’n kostprijsberekening in kaart gebracht. Voor een realistische kostprijs verdient het aanbeveling uit te gaan van biologische bedrijven met grasland en minimaal 50 melkgeiten. Tevens zou een onderscheid moeten worden gemaakt tussen bedrijven die de melk zelf verwerken en bedrijven die aan zuivelfabrieken leveren. De berekening zou kunnen worden gebaseerd op gegevens van minstens 15 bedrijven van beide categorieën.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 september 2002

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's

Voor Biologische Geitenmelkproducten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 september 2002

Eilanden-Nieuws | 16 Pagina's