Terug van weggeweest
Zaterdag 18 september jl. vond te Jenbach in Oostenrijli de officiële overdracht plaats aan de R.T.M, te Ouddorp van het historische uit drie rijtuigen bestaande tramstel wat in 1963 door de toemnalige Rotterdamsche Tramweg Maatschappij gebouwd en in dienst gesteld werd op de tramlijnen naar Voorne en Putten. Na beëindiging van de tramdiensten is het tramstel verkocht aan de Zillertalbahn in Oostenrijk waar het tot in dit jaar steeds dienst heeft gedaan. Al meer dan vijfjaren is er kontakt geweest vanuit Ouddorp met de directie van de Zillertalbahn om te trachten het tramstel te verwerven voor het museumbedrijf te Ouddorp op de Brouwersdam.
Zaterdag 18 september 1999 was het dan zover dat de officiële overdracht aan de R.T.M, lion gebeuren. In zijn toespraak tot de R.T.M, vertegenwoordigers die de donderdag daaraan voorafgaande naar Oostenrijk waren afgereisd memoreerde Zillertalbahn directeur Holub dat de officiële onderhandelingen over de aankoop al sinds 1994 liepen en soms moeizaam waren geweest maar dat hij toch zeer verheugd was dat we tot overeenstemming hebben kunnen komen en dat het tramstel nu teruggaat naar het R.T.M, museumbedrijf dat toch de opvolger is van het bedrijf wat het tramstel gebouwd heeft. Bijna was het nog mis gegaan daar op het laatste moment zich nog een gegadigde meldde: een trambedrijf op een der Oosi- Duitse eilanden. Hierdoor werd de te betalen prijs opgedreven. Bijna dertig jaar heeft het tramstel tot volle tevredenheid in Oostenrijk dienst gedaan.
Na de officiële overdracht, symbolisch door het overhandigen van de sleutel aan de R.T.M, vertegenwoordiging, werd gestart met een afscheidsrit met het tramstel door het mooie Zillertal naar Zeil am Zilier. Daar aangekomen werd het tramstel op de zogenaamde richting filmbakken voorzien van het opschrift 'Ouddorp'. Op de terugrit naar Jenbach waren vele opgetrokken wenkbrauwen te zien met de onuitgesproken vraag wat dit nu weer betekende en enige Nederlandse vakantiegangers kwamen vragen wat de bedoeling was. In het verre Oostenrijk reed op die zaterdag een tram met bestemming Ouddorp. Als alles meezit hoopt de R.T.M, het tramstel begin oktober a.s. in Ouddorp te kunnen .ontvangen mits de papieren rompslomp op tijd geregeld zal zijn.
Het bijzondere transport zal uitgevoerd worden door Mammoet transport die door hun vertegenwoordiging in Oostenrijk het tramstel met behulp van twee kranen in drie delen op speciale vrachtwagens zal plaatsen waarna het transport geheel over de weg zal worden uitgevoerd.
Het tramstel bestaat uit twee personenrijtuigen met in het midden een motorwagen met het voortstuwings-agregaat. Vanuit een der personenrijtuigen wordt het tramstel bestuurd. Historisch en technisch gezien is het tramstel uniek en bijzonder. Door de inventiviteit van de toenmalige R.T.M, was het mogelijk om in de zestiger jaren van twee electrische stadstrams met behulp van een toen nieuw gebouwde motorwagen een voor die tijd modern tramstel in te zetten op de lijnen naar Voorne en Putten. Een tram waar ongetwijfeld vele Flakkeeërs in gezeten zullen hebben. De R.T.M, gaf in 1963 aan het tramstel de naam 'Sperwer'. Op de zijkant van het tramstel was een afbeelding van deze vogel geschilderd.
De aanschaf van het tramstel is mogelijk gemaakt door bijdragen van particulieren, overheden en de Rabobank West Flakkee. Wanneer het tramstel in dienst gesteld kan worden op de museumlijn te Ouddorp is nog onzeker daar de zogenaamde spoorwijdte gewijzigd moet worden van 760 mm. naar 1067 mm. die de R.T.M, gebruikt. Hiervoor moeten de wielen van de assen afgeperst en op een andere plaats er weer op-gezet worden. Iets dergelijks was in omgekeerde volgorde bij de Zillertalbahn in 1970 ook gebeurd. Ook zal het tramstel weer in de oude R.T.M, kleuren overgeschilderd worden.
Mede doordat er nog andere gegadigden waren voor het tramstel moest er meer betaald worden dan oorspronkelijk begroot was waardoor er voor het omsporen en overschilderen nog geen geld is. Wilt u hierin bijdragen, bankrekening 35.12.00.800 Rabobank West Flakkee onder vermelding 'tramstel Sperwer' staat hiervoor open. Misschien zal het dan mogelijk zijn om het tramstel reeds in het jaar 2000 over de Brouwersdam te kunnen zien rijden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's