Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

J. C. den Toom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

J. C. den Toom

Overdenking uit de Heilige Schrift

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als nu het ganse volk dat zag, zo vielen zij op hun aangezichten en zeiden: ,,De HEERE is God, de Heere is God". (1 Koningen 18:39)

Er is heel wat aan voorafgegaan, voordat het volk kwam tot de belijdenis dat de Heere God is. Goed beschouwd is het God Zelf Die hen hiertoe brengt. Want in het gehele gebeuren dat plaatsvindt op de Karmel is Hij de handeld Persoon. Het is op Zijn bevel dat Israël hier gekomen is. En God Zelf heeft hen voor de keuze geplaatst tussen hem de God van het verbond en Baal, de afgod van het heidendom. Maar nog kwam het niet tot een beslissing. Nog bleef het volk maar hinken op twee gedachten. En dat is een onmogelijke zaak, toen, maar ook nu in onze dagen. Want zo'n leven waarin het niet tot een besliste keuze kan komen bestaat ten diepste uit het verwerpen van de God des levens en het navolgen van de goden van deze wereld. Maar toch gaat de Heere door met zijn

Maar toch gaat de Heere door met zijn volk. Hij zal Zelf tonen dat Hij de getrouwe is, ondanks de ontrouw en de weifelachtigheid van de zijnen. Hoe wordt op de berg Karmel Baal de god van de vruchtbaarheid niet te schande gezet. Op het bevel van Elia kiezen de afgodspriesters een var, slachten het dier, leggen het op het altaar en roepen hun god aan, opdat hij het offer zal ontsteken. „O Baal antwoordt ons". Maar Baal zwijgt. Ondanks het vurig gebed van zijn aanbidders, die zich laten opzwepen tot het uiterste toe. Er is geen stem en geen antwoorder. En dat is geen wonder. Want van bedenksels van mensen, ook al worden die tot goden verheven gaat geen enkele kracht uit.

Maar dan komt Elia aan de beurt. Hij herstelt het vernielde altaar, graaft er een geul omheen, het offerdier wordt geslacht en de verdeelde stukken op het hout gelegd. Dan moet er water worden gehaald. Twaalf kruiken vol worden over het offerdier, het hout en het altaar leeg gegoten. Want overduidelijk moet blijken wie God wel is. Als de voorbereidingen zijn getroffen nadert de profeet tot zijn God om zijn gebed op te zenden tot der troon der genade. En daarbij kan hij pleiten op het Woord dat God hem heeft gegeven. Het hoeft geen lang gebed te zijn. Nog voor Elia uitgesproken is komt er een antwoord van boven. Drie jaar lang heeft de Heere vanwege de zonden van zijn volk gezwegen. Maar nu gaat Hij spreken op het gebed van zijn knecht. In alle hevigheid daalt het vuur op het altaar neer. Het offerdier verteert en vanwege de hitte verdwijnt het water in de gleuf om het altaar heen. Het volk kan het zien hoe de stier wordt

Het volk kan het zien hoe de stier wordt verteerd. En zij staan er nog. Zij zijn niet getroffen. Want Gods toom is afgewend op het offerdier. Daarom zijn zij gespaard. En er is nog meer. Door het aannemen van de offerande is er weer toegang tot God. Nee het eerste antwoord van de hemel is geen water, dat juist zo nodig is. Maar eerst moet de breuk tussen God en het volk worden hersteld. Eerst moet de schuld worden weggenomen. En dat gebeurt door het offer. Dat doet God hier zelf, zonder dat er door Israël om wordt gevraagd. En pas nu staat de weg open voor de zegen van boven die spoedig zal volgen. Door het aansteken van het altaar toont

Door het aansteken van het altaar toont de Heere het overduidelijk: Ik ben God en niemand meer. En daar zegt het volk vervolgens amen op. Eindelijk doen ze hun mond open. Na drie jaar zwijgen gaan ze spreken, aangegrepen door het wonder komen ze tot een spontane belijdenis. En ze roepen het uit; De Heere is God, de Heere is God. Nu kunnen ze niet meer onbewogen toezien. De Baaipriesters worden gegrepen en naar de beek Kison gevoerd waar ze worden geslacht. Buiten het altaar der verzoening houdt er

niets en niemand stand. Daarin is de Heere radicaal en overduidelijk. Of Hij is een volkomen God, dan zal Hij zich ook zo betonen, of Hij is dat niet. Er zij bij hem maar twee mogelijkheden. Hem dienen, dat betekent Hem geheel en al dienen. Hem half dienen dat bestaat niet. Dat betekent voor Hem niets anders dan Hem niet dienen.

De vraag die de Heere op de Karmel stelt en die herhaald wordt tot op de dag van vandaag is deze: Wie is uw God. Baal, de God van deze wereld, uw eigen ik, of de Heere, de God van Israël Die zich openbaart in Zijn woord. Deze vraag is beslissend voor tijd en eeuwigheid. Daarom wil ik deze vraag aan uw hart

Daarom wil ik deze vraag aan uw hart leggen, opdat u er een antwoord op geeft. Wie is uw God? Baal of hoe hij ook heten mag? Zijn dienst is een gemakkelijke dienst. De duivel maakt het ons wel naar de zin. Hij geeft ons goden van hout en van steen. U mag ze naar uw eigen ideeën ontwerpen, afgodsbeelden die zwijgen, maar u wel geheel in beslag kunnen nemen. U mag zelf bepalen, hoe u hen wilt dienen. Nooit zullen ze u tegen spreken. Hun wetten mag u zelf bepalen, het maakt niet uit. Alles vindt de boze goed, als hij maar gediend wordt. Nooit zal hij zijn stem verheffen. Baal

Nooit zal hij zijn stem verheffen. Baal zwijgt als het graf en hij brengt u in het graf. Baal spreekt geen woord. Hij brengt u geen zegen. Ondanks al uw verering geeft hij u geen antwoord. Ook niet in de nood. Hij hoort u niet en laat u staan. Want hij is machteloos. Hoe lang hinkt u al op twee gedachten,

Hoe lang hinkt u al op twee gedachten, 20 jaar, 30 jaar of 70 jaren al. Dat is toch zo arm. Zo mist u alles. Enerzijds het genot van de volle overgave aan de dienst van de wereld hoe kort die ook is. En anderzijds de vreugde in de dienst des Heeren, die eeuwig blijft. Baal zwijgt, maar de God van Israël heeft gesproken. Dat deed Hij op de Karmel en op Calvaries heuvel. Veel van het offer op de Karmel wijst

Veel van het offer op de Karmel wijst heen naar de meerdere offerande op Golgotha. Ja daar heeft de Heere gesproken en Zijn genade getoond, heerlijker en rijker dan in de dagen van Elia. Op de Karmel kon Israël niet zwijgen maar moest het wel komen tot een belijdenis. Hoe zouden wij dan kunnen zwijgen als wij naar Golgotha gaan. Daar ziet u de meerdere Elia, Jezus Christus de Heere. In Hem heeft God getoond wie Hij is.

In Hem heeft God getoond wie Hij is.

Het vuur van de hemel daalde op Hem neer. Het offer werd verteerd toen Hij werd verbrijzeld onder Gods toom.

Wat kan de Heere nog meer doen voor uw behoud? In Zijn Zoon heeft Hij zijn toorn gestild om u zijn genade te betonen. Hij werd gedood opdat u zou leven en niet om zou komen in het kwaad. Waarom hinkt u dan nog op twee ge

Waarom hinkt u dan nog op twee gedachten? Kom, beklim toch de heuvel van Golgotha en aanschouw het offer door God gebracht. Dan kunt u onmogelijk nog zwijgen. Dan moet het wel komen tot het belijden: de Heere is God. Elia kon niet betalen voor de zonden van

Elia kon niet betalen voor de zonden van het volk. Maar Hij, de van God geschonken Middelaar betaalt de prijs met het offer van Zijn bloed. Het ontneemt de schuld van heel ons zondig bestaan. Als u hem in het geloof hebt aanschouwd, dan opent zich uw mond en jubelt het hart. De Heere is God. En u belijdt: „Hij daalde tot mij af in Christus de Zoon. Het vuur dat mij moest treffen viel neer op Hem. Zo werd de breuk hersteld tussen God en mijn ziel". En verlost van de schuld mag u nu weten: de Heere is voor eeuwig mijn God.

Sommelsdijk J. C. den Toom

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1997

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

J. C. den Toom

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1997

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's