Het Kijkvenster
- Morele steun gevraagd - Toevallig? - De omgekeerde wereld
De uitspraken van onze minister van justitie, Hirsch Ballin, hebben, zoals te verwachten was, de nodige pennen en tongen in beweging gebracht. Kort en goed kwamen zijn opmerkingen hierop neer dat de kerken in ons land aan hun leden duidelijk moeten maken dat het geloof konsekwenties heeft voor het leven. De bewindsman is verontrust over het feit dat velen, ook kerkmensen, blijkbaar een ruim geweten hebben. Waar hij vooral het oog op heeft zijn
Waar hij vooral het oog op heeft zijn zaken als zwartwerken, belastingfraude, etc. De minister is zich bewust dat de kerken vandaag aan de dag lijden aan 'koudwatervrees voor zedenmeesterij", maar, zo zei hij, die moeten ze dan maar een keer overwinnen, en „de discussie aangaan over de sociale dimensie van het geloof in het alledaagse leven".
* * *
Het is toch eigenlijk wel vèr gekomen in Nederland... In allerlei toonaarden is te beluisteren geweest dat de overheid zich ten aanzien van de kerk(en) neutraal diende op te stellen. En de kerken zelf hebben meestal in alle talen gezwegen wanneer het ging om ethische normen. Maar nu de losse en ongebonden levensstijl zo om zich heen grijpt, en de mensen eigenlijk niet meer weten wat het onderscheid is tussen goed en kwaad, nu gaat de overheid de kerken te hulp roepen. Eigenlijk zit daar een gevoel achter van „wij kunnen het niet meer ään". Een machteloze overheid zoekt nu steun bij de kerken. Die moeten dan maar eens proberen het ethisch besef onder hun leden weer wat op te vijzelen...
* * *
Bijna tegelijkertijd verscheen in de kranten het bericht dat de Synode van de Gereformeerde Kerken zich had uitgesproken tegen het voorstel, de kerkorde zodanig te wijzigen, dat de Synode uitspraken kan doen over de persoonlijke levensstijl van kerkleden. Op 27 februari stonden deze berichten onder elkaar in Trouw. Het was ook ds. J. Windig, emeritus-predikant van de Ned. Herv. Kerk, opgevallen, en hij gaf op de Podium-pagina van 7 maart zijn reaktie. Een paar zinnen daaruit: „Als het toevallig was dat deze twee
„Als het toevallig was dat deze twee berichten onder elkaar stonden, dan was het wel een heel opvallende toevalligheid.
De vertegenwoordiger van de regering zegt namelijk: de kerken moesten zich eens wat meer met de persoonlijke levensstijl van hun mensen bemoeien. Hij pleit ervoor aan de publieke funktie van het geloof meer aandacht te geven. ( ) De vertegenwoordiging van de kerken wijst daarentegen uitspraken van de synode over persoonlijke levensstijl af, omdat zij in een pluriforme kerkgemeenschap als de gereformeerde niet meer kunnen.
Wat zien we nu? De vertegenwoordiger van de overheid zegt: kerken, help ons eens een andere moraal te krijgen, want een samenleving zonder persoonlijke moraal is onbestuurbaar. De vertegenwoordiging van de kerken zegt: met de persoonlijke moraal van de mensen kan de synode zich niet bemoeien, dat moeten ze plaatselijk maar uitzoeken". * * *
* * *
Ik heb aan deze glasheldere woorden eigenlijk niet zoveel toe te voegen. Terecht spreekt ds. Windig over „een omgekeerde kerk en een omgekeerde wereld". Op hetzelfde moment dat de overheid aan de kerk assistentie vraagt inzake het ethisch handelen, zegt de kerk: dat kunnen wij niet, daarvoor lopen de opvattingen al te zeer uiteen... Geeft de bijbel ons dan niet de normen in handen voor ons doen en laten? Jamaar, zei de gereformeerde Synode, die bijbel kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Dat is het niet, zegt ds. Windig terecht, de kerken kunnen niet óp tegen de zuigkracht van de moderne cultuur, „waardoor we de bijbel het omgekeerde kunnen laten zeggen van wat hij zegt".
Ik denk dat de vinger precies bij de wondeplek wordt gelegd. Maar als het Woord op deze wijze monddood wordt gemaakt, wat hebben we dan nog te zeggen, en wat is er dan nog te verwachten?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 maart 1992
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's