Uw mening telt
Drie tot vier miljoen keer per jaar gaat in Nederiandse huishoudens de deurbel of de telefoon en klinkt de vraag of men mee wil doen aan een enquête. Dertig jaar geleden wist bijna niemand wat dat woord betekende. Tegenwoordig hoeft het zelden meer uitgelegd te worden. Toch zijn er veel misverstanden en vragen over wat zo'n enquête nu eigenlijk inhoudt, waar het voor nodig is, en wat er met de gegevens gebeurt. En waarom zou je er eigenlijk aan mee doen?
De mening van de consument
De enquêtes die op de TV of in de krant komen gaan meestal over politieke onderwerpen.
Dat zijn de 'opinieonderzoeken'. Ze laten zien wat de Nederlanders vinden van allerlei aktuele zaken en de politici kunnen daar in hun beleid rekening mee houden.
Maar de meeste enquêtes gaan niet over politiek. Ze gaan over de Nederlander als consument.
Nog in de vorige eeuw hadden de meeste fabrikanten en dienstverlenende bedrijven direkt kontakt met hun klanten en merkten daardoor al heel snel of iets nieuws dat zij op de markt brachten in de smaak viel of niet.
Door de massaproduktie van de 20ste eeuw is dat kontakt veel moeilijker geworden, terwijl het nu juist veel meer nodig is.
Massaproduktie van goederen en diensten vergt grote investeringen en een misser kan de producent of dienstverlener meteen in grote problemen brengen. Marktonderzoek biedt hiervoor de oplossing. Marktonderzoek is de verzamelnaam van enquêtes die in opdracht van het bedrijfsleven of de overheid worden gehouden, meestal onder consumenten.
Een statisticus ontdekte ooit datje een heel goed beeld kon krijgen van wat het gehele publiek ergens van vindt, als je een goede steekproef uit dat publiek ondervraagt.
Een enquête bij een paar honderd Nederlanders is al genoeg om vrij precies te wetn wat alle Nederlanders ergens van vinden. Maar dan moet die steekproef wel een goede afspiegeling zijn van dat publiek, dus moeten jong en oud, man en vrouw, stad en platteland, hoog en laag opgeleid er in de goede verhouding in zitten.
Deze ontdekking maakte het voor bedrijven mogelijk om via enquêtes op een eenvoudige en betaalbare manier de informatie te kunnen krijgen die zij nodig hebben om zo veel mogelijk in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van de consument.
Zo'n enquête kan over van alles gaan. Feiten (hoe vaak reist u per trein, welke merken afwasmiddel kent u), meningen en reakties (beoordeling van een advertentie, ervaringen met een nieuw produkt) of behoeften die men op allerlei terreinen heeft.
Door het verzamelen van deze gegevens kan de ondernemer in een vroeg stadium al rekening houden met de wensen van de consument waardoor het risico dat ze op een fout spoor gaan zitten verkleind wordt. Voor de ondervraagde consument bie
Voor de ondervraagde consument bieden enquêtes de mogelijkheid om zich eens duidelijk te uiten tegen de fabrikant of het dienstverlenend bedrijf dit deugt niet, dat wel, en daar mogen ze wel eens wat minder zout in doen. Daardoor oefenen ze ook invloed uit op het gebied van de ondernemer of overheid.
Bescherming van de consument
Er zijn in Nederland een kleine 10.000 enquêteurs en enquêtrices. Dat zijn mannen en vrouwen die het houden van enquêtes zien als een parttime baan en die plezier hebben in het kontakt met mensen.
Veel onderzoek wordt telefonisch of schriftelijk gedaan, in een kwart van de gevallen vindt het vraaggesprek bij de consument thuis plaats.
Enquêteurs en enquêtrices beleven aan dat huiselijk kontakt het meest plezier en merken geregeld dat het moeilijk is om na afloop van het vraaggesprek meteen weer op te stappen: ondervraagden vinden het over het algemeen heel prettig te merken dat hun mening op prijs gesteld wordt.
Maar er is, vooral in de grote steden, ook wel enige angst om een vreemde in huis te halen.
Voor de marktonderzoekbureaus is het heel belangrijk dat het publiek wil meewerken aan de onderzoeken en bereid is om zowel thuis als aan de telefoon een enquêteur te woord te staan. De vakorganisaties voor het marktonderzoek hebben dan ook strenge regels waaraan hun leden zich moeten houden.
De enquêteurs moeten zich kunnen legitimeren (vraag dus naar het legitimatiebewijs) en moeten goed kunnen uitleggen waar het onderzoek over gaat. Het is absoluut verboden dat een enquêteur Produkten verkoopt of aanprijst, dat heeft niets met marktonderzoek te maken.
Anonimiteit
Bij een enquête wordt de naam en het adres van de ondervraagde genoteerd. Dat is nodig om de enquêteur te controleren. De marktonderzoekbureaus gaan steekproefgewijs na of de enquêteur het vraaggesprek naar behoren heeft gevoerd. Na de controle worden naam en adres vernietigd.
Zodra de enquêteformulieren binnengekomen zijn en de enquêteurscontrole is uitgevoerd, namen en adressen zijn verwijderd, verwerkt het marktonderzoekbureau de antwoorden per computer tot cijferoverzicht: zoveel procent van de ondervraagden vindt dit, zoveel procent vindt dat vrouwen denken dit, mannen juist dat, jongeren zus en ouderen zo. Dat is wat de opdrachtgever krijgt: tabellen en konklusies.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 maart 1992
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's