Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eerste nieuwe brug over het Kanaal door Zuid-Beveland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eerste nieuwe brug over het Kanaal door Zuid-Beveland

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Donderdag 29 augustus 1991 plaatsen vier enorme drijvende bokken de 126 meter lange stalen boogbrug over het Kanaal door Zuid- Beveland. De eerste brug is een stalen spoorbrug ter vervanging van de oude Viakebrug. De totale hijs weegt 1460 ton. In totaal worden er drie bruggen over het kanaal vervangen.

De door de Nederlandse Spoorwegen ontworpen boogbmg is gebouwd op een werf bij Krimpen aan de IJssel. Op twee pontons wordt de brug via de Nieuwe Maas, het Volkerak en de Oosterschelde naar het kanaal vervoerd. Het gevaarte kan maar net door de oude sluizen bij Wemeldinge en langs de oust Postbrug.

De bokken kunnen alleen via de Schelde-Rijnverbindingen de Westerschelde aangevoerd worden Om de bokken onder de oude bruggen door op de plaats van bestemming te brengen moet zelfs het kanaalpeil een meter worden verlaagd.

Het vernieuwde Deltaplan houdt ook in een verbetering van het Kanaal door Zuid-Beveland; nieuwe sluizen bij Hansweert. vei"wijderen van de sluizen bij Wemeldinge en het kanaal geschikt maken voor duwvaart. Door de verbeteringswerken wordt het Kanaal door Zuid-Beveland twee keer zo breed Ook de doorvaart onder de bruggen wordt verhoogt

Ook de doorvaart onder de bruggen wordt verhoogt naar 9.10 meter, zodat het beweegbare deel van de brug minder vaak open hoeft. Dit heeft tot gevolg dat alle drie de bruggen vervangen moeten worden.

Rijkswaterstaat betaalt alle kanaalwerken. In september 1992 zullen de eerste tremen tussen

In september 1992 zullen de eerste tremen tussen Roosendaal-Vlissingen over de nieuwe brug rijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 augustus 1991

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Eerste nieuwe brug over het Kanaal door Zuid-Beveland

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 augustus 1991

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's