Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het hart van het christelijk geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het hart van het christelijk geloof

Boekbespreking

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De noodzaak van het werk van de Heilige Geest ontspringt aan de totale verdorvenheid van de menselijke natuur. Wij zijn allen van nature 'dood door de misdaden en de zonden'. Hoe slim, verstandig en wijs we ook zijn in de dingen van deze wereld, we zijn allen dood voor God. De ogen van ons verstand zijn verduisterd. Onze wil, genegenheden en hartstochten zijn vervreemd van Hem Die ons gemaakt heeft. Kortom - als we aan onszelf werden overgelaten, zouden we nooit gered worden. Zonder de Heilige Geest zal niemand ooit naar God vragen, zich bekeren, geloven en gehoorzamen. (....) Wat heeft een mens dan nodig? Wij moeten 'wedergeboren worden'. En deze wedergeboorte moeten wij ontvangen van de Heilige Geest. De Geest des Levens moet ons levend maken en vernieuwen.

Deze waarheid behoort tot het hart van het chnstehjk geloof Althans naar de stellige overtuiging van John Charles Ryle, een Engels prediker uit de vonge eeuw En niet alleen volgens hem maar overeenkomstig het getuigenis van de gehele kerk der eeuwen Ik ga nog verder - naar uitwijzen van het onfeilbare Woord van de HEERE Zelf De waarheid van de verdorvenheid van de mens en de noodzaak van het werk van de Heilige Geest IS een onmisbaar bestanddeel van de leer die naar de Godzaligheid is

Van groot belang

J C Ryle schreef een boek dat hij Old Paths noemde De onlangs verschenen vertaling van een selektie daaruit heet Het hart van het christelijk geloof Die aanduiding is geheel in de geest van de schnjver Naast de onderwerpen die ik hierboven noemde, behandelt het boek eveneens (ik noem de titels van enkele hoofdstukken) Onze zonden Vergeving, Het kruis van Chnstus, Het geloof. De volharding En aangaande elk van die thema's wijst Ryle erop hoe belangnjk het is daarvan kennis te hebben Kennis met het hart namelijk

Dit belang is ook bepalend geweest voor de wijze waarop de schnjver over deze onderwerpen schnjft Wel verre van droog en afstandelijk Integendeel Met een bijzondere betrokkenheid en onomwonden gencht op het hart van zijn lezer Heel praktikaal dus Hienn blijkt Ryle te staan in de beste traditie van de Engelstalige theologie In dit verband neem ik enkele woorden over uit het Woord vooraf

Ryle (weet) met een diepe wijsheid en in grote eenvoud de k/assieke ieerstuA.ken van het chnstehjk geloof te verwoorden Telkens weer laat hij zien hoe de leer van het heil op de Sehn ft gegrond is en welke betekenis zij voorde Kerk blijft houden ook als de tijden veranderen Daarbij aarzelt hij niet om de lezers zeer direkt de vraag (te) stellen ot zij het heil in Chnstus persêonlijk kennen Daarom lenen zijn werken zich uitstekend voor persoonlijke meditatie, maar ook vooi praktische studie van de fundamentele waarheden van de Schalt

Wie was J C R>le eigenlijk' Het inleidend hoofdstuk introduceert hem uitvoeng John Charles Ryle leefde van 1816 tot 1900 Toen hij 21 jaar was groep de HHEERE hem in het hart Eind 1841 werd hij predikant in de Staatskerk van Engeland, de Anglicaanse kerk dus Nooit heeft hij die kerk waar ook toen al veel dwaalleer werd verkondigd, verlaten De HHEERE had hem er een plaats gegeven Een belangnjke plaats zelfs Immers in 1880 kreeg hij een benoeming tot bisschop van de havenstad Liverpool Hij bleet echter bij de gezonde leer. waarvan hijzelf de heilzame kracht had ervaren Staande in de traditie van Reformatie en Puntanisme gaf hi| zi)n levenlang in prediking en in geschnfte getuigenis van het onveranderlijke Evangelie van Gods vnje genade in Chnstus - voor de ellendigste van de zondaren De uitgave van dit boek van Ryle - nu ook in onze taal - is een lofwaardige prestatie Wie het initiatief nam en de selektie bepaalde is niet duidelijk, het doet er niet zo toe Wel is bekend wie zich inspanden om tot de publikatie te komen Vertaler is drs. J. H. van de Kamp Verder werd het boek samengesteld en ingeleid' door ds. A. Baars en ds. K. ten Klooster, respektievelijk christelijk gereformeerd en nederlands hervormd Beiden zijn predikant te Middelharnis, ze wonen in elkaars nabijheid dus En de kerkelijke muren waren geen beletsel tot deze samenwerking Voorwaar - tot voorbeeld' Als we elkaar herkennen rond 'het hart van het thnstelijk geloof verdwijnen drempels en kloven

Kwaal en genezing

Uit het citaat waarmee ik dit artikel begon, blijkt al dat Ryle zijn lezers eerlijk behandelt Hij windt geen doekjes om de feitelijke situatie van het natuurlijk bestaan van de mens vervreemd van God verdorven in zijn beginsel en ongevoelig voor zijn doodsstaat De schnjver bedriegt zijn lezers niet met name in de twee eerste hoofdstukken legt hij deze waarheid aangrijpend open Omdat hij er van Godswege toe geroepen is Misschien staat dit ons niet aan Wij kunnen onze ogen sluiten voor deze letten Maar Gods waarheid moet gesproken worden Als we dat zouden nalaten, richten we veel schade aan Hoe veroordelend de waarheid ook is ze moet verkondigd worden Ernstig en eerlijk Opdat mensen in de klem komen en de HEERE ter verlossing nodig knjgen

Volstaat Ryle met de voorstelling van de geestelijke kwaal en de dodeli|ke aard daarvan' Blijft hij in de diagnose steken' Dat doet hij niet Zeker niet' Hij wijst ook een almachtig geneesmiddel aan - en hij pnjst de gewillige Geneesheer aan' Het bloed van Jezus Chnstus kan reinigen van alle zonden en de HEERE wil reinigen Hij wacht om genadig te zijn De hoofdstukken III en IV heten Vergeving en Het kruis van Christus' De schnjver wijst op de noodzaak van vergeving maar tevens op de weg waarlangs de vergeving wordt verkregen Eigen wegen waarin getracht wordt met behoud van zichzelf zalig te worden, worden daarbij afgesneden Slechts wie de Zoon heeft heeft het leven U moet uw ziel, met al zijn zonden, zonder reserve ot daden te verwachten, ook niet voor een deel En rust volledig op geen ander werk dan op dat van Chnstus

Ryle Iaat met na allen die haken naar vergeving in die weg te bemoedigen Bij de HEERE is immers een grote en uitgestrekte vergeving een volledige en komplete vergeving, een vnje en onvoorwaardelijk vergeving U hoettgeen eigen bijdrage mee te brengen of een bepaald karakter te hebben om uzelf de genade waaidig te maken Jezus eist maar een karaktertrek en dat /s dat u zichzelt een onwaardige zondaar weet Voor geen anderen dan zondaren gaf Christus zijn leven aan het vervloekte kruis

Een centraal hoofdstuk in Ryle's boek is ddt over de Heilige Gees Merkwaardig is dat dit gedeelte de tekst uit Romeinen 8 vers 9 heeft meegekregen 'Maar zo iemand de Geest van Chnstus niet heeft, die komt Hem niet toe Dat lijkt nog al negatief Ryle's bedoeling hiermee is pastoraal, namelijk om aan te duiden dat het kennen van de Persoon en het werk van de Heilige Geest van h"et allergrootste belang is Welke plaats zo vraagt hij zijn lezers neemt God de Heilige Geest m uw godsdienst m' Wat weet u van Zijn ambten. Zijn werk Zijn inwoning Zijn gemeenschap en Zijn macht' Vier onderwerpen komen in dit hoofdstuk achtereenvolgens aan de orde, namelijk

1 het belang dat de Schnft hecht aan het werk van de Heilige Geest

2 de noodzaak aangaande de zaligheid van mensen,

^ de manier waarop de Geest werkt in het hart van mensen

4 de tekenen en kenmerken waaraan wij weten dat we deel hebben aan Zijn werk

Genoegzaam voor allen

Ryle is niet eng in zijn ernstige nodiging tot het heil Onbekrompen stelt hij Christus voor als de enige en gewillige Zaligmaker Op meer dan een bladzijde spoort hij op een gedreven en ruimhartige wijze aan tot Hem te gaan met alle zielenoden Niemand is te slecht - en geen mens wordt buitengesloten dan die zichzelf buitensluit Me dunkt dat hij daarmee de Schrift aan zijn kant heeft De HFFRE betuigt het immers Wendt u naai Mij toe alle gij einden der aarde en wordt behouden want Ik ben Goden niemand meer Gij slechten hoe lang zultgij de slechtheid beminnen' Keert u tot Mijn bestratt'ing Ik zal Mijn Geest u overvloedig uitstorten Ik zal Mijn woorden u bekend maken Ryle dingt at op gedachten die de genade Gods gering achten De weg naarde hemel is al smal genoeg vanwege de trotx hardheid, luiheid lusteloosheid en het ongeloot van de mensen Pas op dat u hem niet nog smaller maakt dan hij in werkelijkheid /s zo geeft hij te kennen Toch zijn er enkele plaatsen in dit boek

Toch zijn er enkele plaatsen in dit boek waatvan ik meen dat Ryle een grens overschrijdt namelijk als het gaat over de reikwijdte van de verzoening Op meerdere plaatsen immers hanteert hij een terminologie die sterk hennnert aan de algemene-verzoeningsgedachte Ik doel met name op uitspraken die voorkomen op de pagina's 77, 85 en 93v Gelukkig verklaart Ryle zich nader in het hoofdstuk over het geloof (pagina's 128 t/m 134) Ik geloof dat niemand daadwei kelijk gered wordt dan alleen Gods uitverkorenen Alleen zij worden bevnjd van de schuld, de macht en de gevolgen van de zonde Maar niet minder houd ik staande dat Christus' verzoeningswerk genoegzaam is voor alle mensen Terecht wordt de laatste tijd in meerdere knng met nadruk op dit onderscheid gewezen Hoe nauw luistert het hier immers Wellicht dat Ryle zich - was hij onze tijdgenoot geweest - enigszins behoedzamer in dezen had uitgedrukt wanneer hij alsdan immers met ons getuige was geweest van de huidige vervlakking en generalisenng in kerk en theologie

Ik eindig deze globale bespreking met twee opmerkingen en een aanbeveling 1 Ik wens dit boek nog vele herdrukken toe De inhoud is het waard Wel zou het fijn zijn dat de (relatief vele) drukfoutjes dan verwijderd zouden zijn

2 Wat mij betreft mag deze bundel als de eerste in een nieuwe serie beschouwd worden Er is nog veel onvertaald werk van Ryle en van andere Engelse en Schotse schnjvers voorhanden Wat te denken van een vertaling van Holiness, een vergelijkbare bundel van Ryle''

En de aanbeveling met genoegen en van harte' Dit hoek - eigenlijk een bundeling van ach* traktaten - is goed leesbaar en voor ieder begiijpelijk Elk hoofdstuk IS helderen overzichtelijk, en van een goede bijhels-reformatonsche inhoud Bedoeld tot lering en bekering'

N.a.v. J. C. Ryle,

Het hart van het christelijk geloof.

Samengesteld en ingeleid door

ds. A. Baars en ds. K. ten Klooster.

Uitgeverij J. J. Groen & Zn.,

Leiden. Gebonden.

172 pagina's. Prijs ƒ 29,95.

Middelharnis J M J Kieviet

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 augustus 1991

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Het hart van het christelijk geloof

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 augustus 1991

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's