Het Evangelie is de grootste schat van de kerk
Hervormingsavond te Middelharnis
....vergeving van zonden, gerechtigheid en zaligheid — niet alleen voor anderen, ook voor mij! Dit „voor mij" moet, om met Luther te spreken, met grote letters worden geschreven. Zo groot als hemel en aarde. Het moet in ons hart als met vurige letters worden ingegraveerd dat ik, verdoemelijk en ellendig schepsel, Gode aangenaam ben door Jezus Christus. Deze waarheid komt ons leven binnen door het horen naar het Woord, terwijl de Geest ons hart opent. In dit gebeuren worden wij opmerkzaam gemaakt op de twee polen van het Woord: zonde en genade, veroordeling en vrijspraak, toorn en liefde. Op een God die ons als het ware met Zijn linkerhand neerslaat en ons met Zijn rechterhand in Christus omhelst
Getrouw aan een goede traditie kwamen donderdagavond jongsüeden in Middelharnis weer velen bijeen in een interkerkelijk samenzijn, gewijd aan het gedenken van de gezegende Reformatie der kerk, nu meer dan vier en een halve eeuw geleden. Een van de sprekers was ds. L. Kruijmer uit Sommelsdijk, uit wiens openingstoespraak het aangehaalde fragment is genomen. In een fundamenteel en gefundeerd betoog onderwees hij de samengekomenen in de waarheid van ,,de zekerheid van het geloof', die troostrijke en bijbelse leer der reformatie — door Rome als hoogmoed en vermetelheid bestempeld maar door het ware geloof erkend en beoefend.
Vastheid
Niet alleen toen maar nog bestaan er rond tit thema misverstanden en onzekerheden. Verwarring en verstarring alom! Trouwens zei de bekende Herman Bavinck rond 1900 al met dat twijfelzucht de zielsziekte van onz eeuw is?! Daarom is bezinning op het wezen van het geloof meer dan nodig, juist m een kenterend getij als vandaag. Zich bij Calvijn aansluitend wees ds. Kruijmer er op dat het ware geloof alle twijfel uitsluit. De kracht en aard van het geloof is zekerheid en verlaat zich op de goedheid Gods die geen onzekerheid toelaat.
Als de Heilige Geest door het Woord heerschappij verkrijgt over het leven van een zondaar dan grijpt Hij ons aan m de totaliteit van ons bestaan waarin kennis en vertrouwen een hechte samenhang gaan vertonen. Daarom is het geloof geen rationele, geen beredeneerde kennis, maarhartekennis. Het heeft een bevindelijke gloed.
Het geloof kenmerkt zich door het onvoorwaardelijk buigen onder het Woord, het hele Woord. Ook als dat Woord ons konfronteert met de heilige God, die ons moet oordelen naar de onkreukbare eis van Zijn gerechtigheid en heiligheid. Het Woord daagt ons met al het onze voor de richtende God. Hij heeft gelijk en ik heb ongelijk, van alle rechten ontdaan. Tot deze overtuiging brengt de Heilige Geest. Maar Hij doet meer. Hij richt het geloof in het bijzonder op de genadige beloften van de vergeving der zonden door het bloed van Christus. In Christus zijn alle beloften Gods als in een brandpunt samengetrokken.
Waar nu — aldus Calvijn — ook maar de minste druppel van het geloof in onze harten is ingedruppeld, beginnen wy reeds het vriendelijke en ons goedgunstige gelaat van God te aanschouwen, weliswaar uit de verte en op een afstand, maar toch met zo vaste blik dat wij weten dat wij ons dat allerminst inbeelden, en naar de mate wü vorderen worden wij steeds zekerder.
Tot slot wees de spreker er met nadruk op dat de Heere de zekerheid nooit buiten Zijn Woord om werkt. De zekerheid groeit door een gestage, gelovige omgang met het Woord. De zekerheid, de vastheid van het Woord deelt zich mee aan hen die hun wortels diep in het Woord hebben uitgeslagen. Het paart zich, naar de belofte van Christus, aan de getrouwe prediking van en de gelovige omgang met het Woord. Dit is het wat wij behoeven. De wereld rukt van alle kanten op. De kerk brokkelt af. Een halfslachtig christendom heeft geen boodschap meer aan een vertwijfelde wereld. Daarom past ons de ootmoedige bede: Heere, vermeerder ons het geloof.
Rijkdom
De tweede spreker was ds. J. H. Velema, chr. geref predikant te Nunspeet. Hij had zijn referaat het motto ,,Reformatie: armoede of rijkdom?" meegegeven. Op de hem kenmerkende, gedreven wijze formuleerde hij een viertal antwoorden op deze ,,actuele vraag" naar de inhoud en het perspectief van de reformatorische boodschap.
Daar is allereerst een historisch antwoord dat wijst op de breuk met de kerk der eeuwen. Het spreekt van een scheur die zich nog steeds voltrekt m het protestantisme. In het verlengde daarvan is er het hedendaagse antwoord dat de reformatie eveneens als armoede waardeert, gelet op de vermeende bedreiging die er van haar op de wereld zou uitgaan. Men acht de kerkhervorming en haar boodschap als een struikelblok, een oorzaak van ergernis, in het actuele oecumenische streven.
Daartegenover wees de spreker op het reformatorische antwoord. Een van Luthers 95 stellingen luidde: „Het evangelie is de grootste schat van de kerk". Dit tekent de blijvende rijkdom van de reformatie, waarachter we met meer terug kunnen. De reformatie heeft de kerk het Woord teruggegeven en heeft uitgewerkt wat in het Woord besloten ligt.
Op de vraag, wat te doen om zalig te worden, gaf de reformatie het bijbelse antwoord: ,,niet door eigen inspanning en moeite, maar (naar Rom. 10: 8) nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het Woord des geloofs".
Tot slot sprak ds. Velema over het schriftuurlijke antwoord, met verwijzing naar het 14e vers van Rom. 10. De zaligheid gaat van de Heere God zelf uit. Hij zendt dienaren uit opdat zondaren zouden horen, geloven, aanroepen. Dat is de ware rijkdom van de reformatie: God nam en neemt het initiatief! Waar deze leer wordt ondermijnd en verduisterd, is er geen bestaansrecht meer om kerk der reformatie te zijn.
Het hart van het Woord is de openbaring in Jezus Christus. Te weten dat Christus in mijn plaats aan Gods eis heeft voldaan en Zijn gerechtigheid mij is toegerekend, is genade, onvergankelijke en onaantastbare genade. Vertonen wij persoonlijk deze rijkdom van het reformatorische Woord? Kennen wij dat Woord van binnenuit? Heeft het gezag in ons leven? Deze schat is een eeuwigblijvende. Immers, het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat in der eeuwigheid. Aldus ds. J. H. Velema.
Gewaardeerde medewerking verleenden aan deze samenkomst de organiste van de ned. herv. kerk, mevr. J. Smit, en het chr. gem. koor Sursum Corda o.l.v. de heer J. de Geus.
Naast reeds ontvangen giften (± ƒ 900,-) bracht de kollekte ten bate van het werk van de Stichting In de Rechte Straat het mooie bedrag van ƒ 1.450,- op. De boekentafel had een omzet van ƒ 700,-. O
Wie daartoe nog geen gelegenheid had, kan zijn/haar bijdrage alsnog verlenen door overschrijving op bankrekening 3420.58.533 (Rabo, Middelharnis) t.n.v. IRS, Postrekening van de bank 34.61.24. Van harte aanbevolen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 november 1986
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 november 1986
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's