Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Kijkvenster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Kijkvenster

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Begrip voor de Islam? - Religieus fanatisme -

ik vertel niets nieuws als ik zeg dat zich in ons land duizenden en nog eens duizenden Moslims bevinden. Dat geeft natuurlijk problemen. Het zijn mensen met een totaal andere levensinstelling en met een totaal andere religie. Vroeger hebben we allemaal wel eens van Mohammed gehoord en door middel van de schoolboekjes iets over de Islam geleerd.

Maar het was de godsdienst van verre en vreemde volken. Nu is deze godsdienst ineens heel dichtbij gekomen. In de steden en middelgrote plaatsen zag men zich al gesteld voor de vraag of er een gebedsplaats beschikbaar was voor deze buiten-' landse gastarbeiders. Sommige gemeenten stelden op bepaalde tijden hun kerkgebouw ter beschikking, andere weigerden dat, en naar mijn inzicht terecht: men kan toch als christenen de kerkgebouwen niet geven voor de uitoefening van een godsdienst die haaks op het christendom staat?

Sommige kerken bedrijven zending onder de Moslims. Proberen hen in aanraking te brengen met het Evangelie van Jezus Christus. Met de enige Naam Die onder de hemel gegeven is om zalig te worden. Dat acht ik een goede zaak. De Moslims die op onze weg geplaatst worden moeten weten dat we onszelf niet kunnen verlossen, zoals hun Koran leert, maar dat wij verlost moeten worden door een Ander. -O-O-

-O-O-

Maar wat dat betreft blijk ik het helemaal mis te hebben. Althans als het waar is wat Hervormd Nederland ten beste geeft in het nummer 'van 27 juni dat mij werd toegezonden met de vraag daarover mijn licht eens te laten schijnen. In genoemd blad staat een artikel van Drs. Jan Slomp - een groot kenner van de Islam - die in opdracht van de Gereformeerde Kerken zich beijvert voor meer begrip tussen christenen en moslims. Hij vindt dat „Nederlanders de Islam nu eindelijk eens serieus moeten gaan nemen". Niet alleen omdat er op dit moment zo'n slordige 300.000 Mohammedanen in ons land verblijven.

Nee, we moeten meer respect krijgen voor Mohammed, en voor zijn leer. In de Koran staatnamelijk(Surah 57) dat Allah goedertierenheid en barmhartiheid legt in de harten van allen die Jezus volgen.

Dat klinkt heel aardig. Maar zou datzelfde begrip dat christenen voor Moslims moeten opbrengen dan ook mogen worden gevraagd van de Moslims voor de christenen?

Dat laatste kan eenvoudig niet, dat is in strijd met de kern van de leer van Mohammed.

De Islam is naar zijn wezen een principieel onverdraagzame religie. De heilige oorlogen hebben het bewezen. De Koran weet alleen van haat en vloek over allen, met name joden en christenen, die zich niet aansluiten bij de Islam. Er is geen fanatieker godsdienst dan die van Mohammed. -O-O-

-O-O-

Bewijs? Kijk maar wat er vandaag de dag in Iran gebeurt onder het schrikbewind van Khomeini....Daar wordt iedereen die zelfs in détails met de dictator verschilt, tegen de muur gezet en zonder vorm van proces gefusilleerd. Moeten we voor zo'n religie begrip opbrengen? Het lijkt wel alsof mensen als bovengenoemde Drs. Slomp, die toch beter konden weten, met blindiheid geslagen zijn.

WAARNEMER

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 1981

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Het Kijkvenster

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 augustus 1981

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's