Feilloze automobilist bestaat niet
Van ieder 10 automobilisten die de afgelopen jaren (vrijwillig) deelnamen aand e ANWB-rijvaardigheidstest, bleken er vier het stuur verkeerd vast te houden. Met de stuurtechniek in bochten is het nog slechter gesteld: STVo stuurt op een onjuiste manier bij het nemen van de bocht. Snel reageren in geval van nood is daardoor veelal niet goed mogelijk. Dit blijkt uit een onderzoek dat de ANWB heeft ingesteld naar veel voorkomende fouten in de rijstijl van de Nederlandse automobilist. Het onderzoek betrof automobilisten die op vrijwillige basis een zogenaamde rijvaardigheidstest aflegden. Deze test heeft tot doel fouten in de rijstijl op te sporen, en aan te geven hoe men zijn rijstijl kan verbeteren.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 25''/o van de automobilisten zijn snelheid onvoldoende aanpast aan de omstandigheden en dat 60»/o van de automobilisten de situatie bij het naderen van kruisingen verkeerd inschat.
Bij het naderen van verkeerslichten maakt één op de drie automobilisten regelmatig een fout. Men rijdt bijvoorbeeld te hard door als het licht op groen staat, onder er rekening mee te houden dat er wel eens plotseling moet worden afgeremd, omdat het licht op oranje springt, of omdat iemand anders een fout maakt.
Drie van de vier automobilisten die aan de rijvaardigheidstest deelnamen, gebruikten de spiegels niet altijd correct, met als voornaamste probleem het niet onderkennen van een dode hoek van de buitenspiegel.
Dat men moet terugschakelen om af te remmen, bUjkt nog steeds een hardnekkig misverstand te zijn. Drie op de tien automobilisten maken deze fout. Zes op de tien automobilisten maken fouten bij het inhalen. Vooral de beoordeling van het overige verkeer levert daarbij problemen op.
De meeste fouten op auto(snel)wegen worden gemaakt bij het in- en uitvoegen. De helft van de automobilisten voegt niet juist in. De meesten doen dat te vroeg. Rond 35»/o heeft problemen met uitvoegen: veelal remt men al, voordat men op de uitrijstrook rijdt.
Onvoldoende afstand houden wordt geconstateerd bij 16"/o van de deelnemers. Tenslotte blijkt 70% onvoldoende rekening te houden met verkeersborden. Men ziet ze niet bewust, of interpreteert ze niet juist.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 januari 1981
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 januari 1981
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's