Een totaal nieuwe Ford Escort met voorwielaandrijving
Op 26 september a.s. wordt in Europa een volkomen nieuwe Ford Escort met voorwielaandrijving op de markt gebracht. Dit nieuwe model zal worden uitgerust met de nieuwe, zuinige CVHmotor. Het wordt de technisch meest geavanceerde kleine gezinsauto, die Ford ooit heeft gebouwd.
De Escort, die geleverd gaat worden als 3- en 5-deurs sedan en 3-deurs stationwagen is rondom voorzien van onafhankelijke wielophanging.
Aktieve geleiding van de luchtstroom over het veelzijdige en ruime koetswerk heeft geleid tot een uiterst lage luchtv/eerstand en een duidelijk eigen uiterlijk. Aërodynamische vormgeving tesamen met de uiterst gunstige verbrandingseigenschappen van de nieuwe motor garanderen zowel grotere zuinigheid als hogere prestaties.
Lage Vaste Kosten
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Escort stelden de ingenieurs en produktplanners zich een aantal prioriteiten. Een van de voornaamste doelen was zo laag mogelijke vaste kosten te verkrijgen, o a. door de benodigde tijd voor garagebeurten te verkleinen — en daarmee de onderhoudskosten te drukken. Zo komt het, dat de nieuwe Escort, gerekend over 80.000 km, tenminste 19 procent goedkoper is in normaal onderhoud dan zijn naaste concurrent. Elke 20.000 km is slechts 1,5 uur nodig voor normale onderhoudsbeurten.
De Escort GL, Ghia en de XR3-modellen zijn uitgerust met een ingebouwde microprocessor, die voortdurend het peil van motorolie, koelwater en ruitesproeiervloeistof en de dikte van de voorwielremblokken meet.
Daardoor kan de bestuurder een aantal regelmatig uit te voeren controles verrichten zonder er één stap voor buiten de auto te hoeven zetten.
Verdere Uitrusting
Elk model in de Escort-reeks is al zeer compleet uitgerust voor een wagen in zijn klasse, maar toch is er een groot aantal luxueuze extra's leverbaar zoals elektrisch bedienbare ramen, een gekleurd-glazen kantel-schuifdak met ingebouwde jaloezie, stereo apparatuur, elektrische antennes en centrale deurvergrendeling.
5000 Ingenieurs en 5 Jaar Ontwikkeling
De nieuwe Escort is het resultaat van vijf jaar van ontwikkeling, waarbij alleen al in Europa 5000 ingenieurs, wetenschapsmensen, technici en planners waren betrokken. De unieke, aërodynamisch gevormde carrosserie kreeg pas zijn definitieve vorm na uitgebreide windtimnelproeven, die twee jaar m beslag namen.
Het lage luchtweerstandscoëfficient — 0,375 voor de snelle Escort XR3 en 0,385 voor de sedan — betekent dat de Escort een carrosserie heeft die tot de meest efficiënte in zijn klasse behoort.
Alle modellen zijn voorzien van een openslaande achterklep, terwijl de achterbank kan worden neergeklapt waardoor de bagageruimte sterk wordt vergroot. Een opstaande rand in de achterklep werkt als een spoiler, waardoor de achterruit niet ondoorzichtig wordt door regen en vuil. Niettemin is als extra een wis/was
Niettemin is als extra een wis/wasinstallatie verkrijgbaar voor de achterruit voor gebruik bij lage snelheden en voordat wordt weggereden als de wagen bij regen buiten geparkeerd stond. Wijd openslaande portieren bij zowel de 3-deurs als 5-deursmodellen zorgen voor een gemakkelijke instap in het ruime interieur.
Pijnlijk nauwkeurige aandacht voor carrosseriedetails heeft er tevens toe bijgedragen dat de zijruiten in vergaande mate vrijblijven van opspattend vocht en vuil. De afzulgopeningen van het ventilatiesysteem bevinden zich in de portierframes en zijn bij gesloten portieren niet te zien.
Modellenbereik
Er is keuze uit drie uitvoeringen, de 3- en 5-deurs sedan en de stationwagen; vier motoren en vijf typen, de Custom, L, GL, de luxueuze Ghia en de sportieve XR3. Een speciale uitvoering is de snelle Escort XR3, die is voorzien van een 1,6 liter CVH-motor welke 71 kW (96 pk) levert. Dit model bezit extra aërodynamische snufjes en een protieve wielophanging, waardoor de nieuwe standaard die de invoering van de nieuwe Escort op het gebied van prestaties en wegligging betekent, nog verder wordt opgetrokken.
De nieuwe CVH-motor
Als aandrijfbron van de nieuwe Escort fungeert Ford's nieuwe, zuinige CVH-motor. CVH staat voor „Compound Valve Angle Hemi", d.w.z. dat de kleppen onder een samengestelde hoek zijn geplaatst en de verbrandingskamer zo zuiver mogelijk de vorm van een halve bol is gegeven. De motor is leverbaar met een inhoud van 1,1, 1,3 en 1,6 liter, terwijl het vermogen varieert van 40 kW (55) jk) tot 71 kW (96 pk). Dankzij de aluminium cilinderkop, halfbolvormige verbrandingskamers, onder een hoek geplaatste kleppen en een enkele bovenliggende nokkenas, behoort de nieuwe CVH-motor tot de meest efficiënte in massa geproduceerde motoren ter wereld.
Voorts bezit de nieuwe CVH-motor hydraulisch bediende kleppen, terwijl op de 1300 en 1600-modellen transistorontsteking is toegepast.
„In al zijn verschijningsvormen biedt de nieuwe voorwielaangedreven Escort de automobilist een evenwichtige eenheid van zuinigheid en hoge prestaties, die zijn gelijke niet kent onder alle andere merken kleine personenwagens waar ook ter wereld",z egt de heer G. K. L. Laurent, Algemeen Direkteur van Ford Nederland.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 1980
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 1980
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's