Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overdenking nit de Heilige Schrift

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overdenking nit de Heilige Schrift

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij waren volhardende in de leer der apostelen en in de gemeenschap en in de breking des broods en in de gebeden.Hand. 2 :42.

De rechte leer oefent een grote invloed uit op het leven. Iemand die meent zuiver te zijn in de leer en een hard, koud en liefdeloos leven leidt is bezet met waanvoorstellingen in plaats van met het christelijk geloof. Immers de liefde en de waarheid leven uit de zelfde wortel. Het kan niet zijn dat de één welig groeit en de ander verdort. Het Woord van God sticht een gemeenschap. Gods kinderen worden door één Geest geleid. Dat is de Geest van Christus.

En zo nu de leden van één Uchaam natuurlijk en harmonisch op elkaar zijn aangewezen, zo ook de gelovigen. Zij behoeven geen krachttoeren te maken om in die gemeenschap te worden opgenomen. Slechts wanneer zij leven door de Geest komt het nieuwe leven vanzelf openbaar. Hoe eenvoudiger: hoe echter en hartelijker.

Niet allerlei menselijke uitvindingen of schijnbaar diepzinnige onderscheidingen, die op het eerste gehoor wel iets bijzonders schijnen, maar bij nader onderzoek de echtheid van het Evangelie verduisteren en velen van het eenvoudig geloof verre houden, maken deze gemeenschap, maar de werkingen van de Heilige Geest.

Het is verbazend hoe sommige mensen in allerlei zelf uitgedachte systemen een schijn van wijsheid weten te verwerven waardoor zij van zichzelf denken iets bijzonders te zijn. Zij hebben vaak een keur van bijbelteksten die hun stelsel moeten staven. Bij nader onderzoek is mij vaak gebleken dat zulke teksten in het verband waarin zij geschreven zijn, meestal iets geheel anders bedoelen dan wat men er van maakt. De leer der apostelen, dat is wat Pe - 3 -

De leer der apostelen, dat is wat Petrus gepredikt heeft op die doorluchte Pinksterdag. De leer waarin een mens geplaatst wordt voor het Woord van God. Waar al zijn ondeugden openbaar komen. Waar hij met schaamte de ogen neerslaat en met diepe smart vervuld wordt. Dat is die leer die zulke ellendigen tot God doet vluchten en doet uitroepen: „Wat moet ik doen om zalig te worden". Nee, dit vragen is geen wettisch begeren het weer goed te maken door de werken der wet, want er was niets meer goed te maken. Zij waren er diep van overtuigd dat - i 3 1 ; i 1 - - i - 1 3 t

Zij waren er diep van overtuigd dat zij de Messias hadden vermoord. Gods hoogste openbaring van Zijn liefde stout veracht. Niet alleen gezondigd tegen.al de geboden van Gods wet, maar ook het evangelie van Gods genade in Christus Jezus tot hen gekomen, verworpen en veracht. Petrus wijst deze mensen dan ook niet t 3 t 1 - . 1 t

Petrus wijst deze mensen dan ook niet op enig werk dat door hen volbracht moet worden, maar predikt hun het geloof in Jezus Christus, wiens bloed betere dingen spreekt dan het bloed van Abel. Abels bloed is een stem tot de hemel die roept om wraak. Maar Jezus' bloed roept om verzoening, om vrijspraak, om eeuwig leven. Door Abels bloed werd schuld gemaakt, maar door Jezus' bloed schuld verzoend. Dit hebben zij geloofd en dit bond hen aan elkaar als leden van het zelfde lichaam. Zij worden aan die honderdtwintig toegevoegd. Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God. t t . 1 . ' j - . . l

Zij hebben elkaar nodig, niet om te laten horen wat voortreffelijke christenen zij zijn, maar om elkaar te dienen door de liefde. Zij geven elkaar hun hart. Het is ook zo'n onuitsprekelijk wonder, genade ontvangen te hebben. Zij bidden voor elkaar en waar het nodig is geven zij elkaar hun huis en goed. Het is immers allemaal van de Heere. Zij zijn toch maar rentmeester. Waar zouden zij het dan beter toe kunnen aanwenden dan in de dienst van God? Het wordt ook bezegeld in de breking '. i L i ;

Het wordt ook bezegeld in de breking des broods. Het is onmogelijk dat al die duizenden christenen bij elkaar thuis ; i zouden komen. Maar daar is het Avond- maal door de Heere ingesteld als een gemeenschappelijke maaltijd. Daar ont- vangt Vader Zijn gezin in Zijn huis. Want gelijk uit vele graankorrels één

Want gelijk uit vele graankorrels één meel gemalen en één brood gebakken wordt en uit vele bezien samengeperst zijnde, één wijn en drank vliet en zich ondereen vermengt, alzo zullen wij allen die door het waarachtig geloof Christus ingelijfd zijn, door broederlijke Uefde om Christus onzes lieve Zaligmakers wil. Die ons tevoren zo uitnemend heeft liefgehad, allen te samen één lichaam zijn.

Deze gemeenschap is een biddende kerk. Denkt hier aan de gemeenschap pehjke gebeden in de samenkomsten der gemeente. Het samen roepen uit de nood tot God. Het samen danken voor Zijn onuitsprekelijke gaven. Ja rondom dit Woord der Verzoening samengeroepen, bloeit de kerk en worden de voorsmaken van de eeuwige sabbath ervaren. Hier zijn wij meer dan overwinnaars en gaan de week weer in met nieuwe moed.

Hier mogen wij onze bezoedelde lip- pen Christus toesteken en een onver- diende kus van Zijn gezegende lippen ontvangen. Onze Bruidegom is niet te trots om een zwarte Bruid te beminnen. Och dat er nog velen Zijn liefde wilden beproeven. Allen die bij Hem zijn spre- ken wél van Hem. En niemand van die Hem gezien heb-

En niemand van die Hem gezien heb- ben, is teruggekeerd zonder prijs gegeven te hebben kruis en kroon, eer of verachting, voor of tegenspoed. Want Zijn liefde maakt het goud tot stof en het kruis tot een poort des hemels.

Het is wel waar dat wij als ongestadig

Hem vergrammen, zo straft Hq ons genadig Nochtans bl^ft Hq niet verstoord

Nochtans bl^ft Hq niet verstoord lange tyd

Hy handelt met ons niet naar onze zonden Hü Is vrlend'iyk en straft tot gene

Hü Is vrlend'iyk en straft tot gene stonden

Ons naar verdlenst', maar scheld ons alles kwijt.

, Ps. 103 : 5.

Z.A. L. Huisman

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Overdenking nit de Heilige Schrift

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's