Weer zeilend ter visvangst?
Schipper O. de Haan van Wieringen, wil van zijn motorschip Wieringen 6, weer een zeilschip maken. Voor zijn 70 brt. metende trailer heeft hij een zeilplan ontworpen van 350 m^. Dat betekent natuurlijk ook dat hij van de korof boomvisserij weer moet gaan overschakelen op het staande net, iets wat hij al weer enkele jaren doet en naar hij zelf zegt met goede resultaten, hij vangt niet minder dan zijn collega's met de slepende netten. Een boomkorvisser heeft voor het vangen van dezelfde hoeveelheid vis, nu 2500 liter gasolie nodig, de Haan nu al met zijn staande nettenvisserij maar 600 liter. De Wr. 6 is uitgerust met een 180 p.k. motor. Hij wil deze motor in zijn schip houden als hulpmotor, maar door op de zeilen te gaan varen, zal hij natuurlijk nog veel minder olie gaan verbruiken, voor zijn experiment heeft hij steun (subsidie) gevraagd aan de Vereniging tot Behoud van de Waddenzee. De ombouw van motorschip naar zeilschip kost de Haan plm ƒ 30.000,—. De Ver. tot behoud van de Waddenzee, staat wel willend tegenover de plannen van schipper de Haan, want navolging zou natuurlijk, de doelstelling van de vereniging een beter ecologisch en milieuvriendelijke vorm van bedrijfsvoering, waardoor minder vervuiling ontstaat, zeer in de hand werken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 april 1980
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's