Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afd. Goeree van de C.B.T.B. hield vergadering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afd. Goeree van de C.B.T.B. hield vergadering

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De afdeling Goeree van de C.B.T.B. heeft woensdagavond haar jaarvergadering gehouden, waarop door dhr de Waard, medewerker van het Ministerie van Sociale Zaken, een referaat werd gehouden over het onderwerp: „Veilig werken in de landbouw".

In zijn openingswoord, gesproken door de voorz, dhr L, Visser, zag deze op de zorgelijke toestand, ook voor het klein bedrijf in Ouddorp. „De kosten stijgen en de prijzen dalen", zo constateerde dhr Visser, wijzend op o.m. de prijzen van sjalotten en bloemzaden. Door de C.B.T.B. zal aan de kop van het eiland een werkbezoek worden gebracht, en 's avonds zal een vergadering worden belegd, om met elkaar de problemen te bespreken. De voorz. gaf voorts een kort overzicht over de ruilverkaveling welke, zo dacht hij, in 1985 voltooid zal zijn. Verder geloofde de voorz dat er in de toekomst weer acties zullen komen, wat echter niet te hopen is. Al met al is er weinig vooruitzicht voor de landbouw, aldus eindigde de voorz zijn openingswoord^

Nu werden de huishoudelijke zaken behandeld, o.a. verkiezing van 2 bestuursleden wegens de aftredende heren L. Visser en J. Voogd welke herkiesbaar waren. Op voorstel uit de vergadering worden beide heren weer bij acclematie herbenoemd; zij namen deze benoeming desgevraagd weer aan. Na de pauze kreeg dhr de Waard het woord over „Veilig werken in de landbouw".

„In 1979" — aldus dhr de Waard — „zijn er 34 ongelukken met dodelijke afloop geweest door het gebruik van landbouwmachines, 12 met golfplaten en 10 kinderen door het spelen met ladige bussen van giftige ontsmettingsmiddelen enz. Aan de hand van een film werden deze zaken toegelicht en duidelijk gemaakt.

Hieruit bleek dat over het algemeen erg onvoorzichtig wordt omgesprongen met landbouwmachines en giftige bestrijdingsmiddelen. Dhr de Waard drukte de aanwezigen op het hart toch vooral uit te kijken en goede voorzorgsmaatregelen te nemen voor men aan het werk gaat, zowel met de machines als met bestrijdingsmiddelen. Berg alles bij het beëindigen van het werk goed op! De nadruk werd gelegd op spelende kinderen vooral in de vakantietijd door kinderen uit de stad; velen zijn hierdoor al om het leven gekomen. Op deze leerzame verhandeling kwamen verschillende vragen, welke door de heer de Waard naar beste weten werden beantwoord. wens dat er een tegenhanger kwam. Een kinderboek dat op een reële wijze als in de moderne kinderliteratuur aansluiting zoekt bij de leefwereld van het kind, waarin de hedendaagse realiteit getekend wordt en niet alleen de gewenste situatie. Maar dan een realiteit waarin God aanwezig is. Een kinderboek waarin de mens getekend wordt in zijn realiteit tegenover zijn medemens èn tegenover God, ook in zijn zondige realiteit. Een inderdaad kritisch kinderboek, maar dan kritisch in christelijk zin. Dat betekent dat ook daarin de noodzaak getekend wordt van een radicale omvorming van de maatschappij, maar ook van de mens zelf. Een verandering die niet minder is dan een bekering. Een kinderboek waarin het geloof dus wel realiteit is, maar geen vanzelfsprekendheid.

De heer Pas stelt de volgende vragen m.b.t. het hteratuuronderwijs aan 14 - 18 jarigen: 1. Gaan we door met de literatuur te

1. Gaan we door met de literatuur te onderwijzen die eigenlijk helemaal niet voor hen is geschreven en die hen meestentijds ook weinig interesseert? of 2. Gaan we ook de triviaalliteratuur

2. Gaan we ook de triviaalliteratuur (allerlei lectuur van 2e, 3e rangsniveau of nog lager) in ons onderwijs betrekken?

3. Is het ook mogelijk de moderne jeugdliteratuur kritisch aan de orde te stellen?

4. Is er een voor een christelijke school verantwoord equivalent tegenover deze moderne jeugdliteratuur? Het zal moeilijk zijn hierop dadelijk antwoord te geven, maar de vragen zijn de moeite van het overdenken, waard.

De heer Pas eindigt met de opmerking dat het allerbelangrijkste in het onderwijs is — nog belangrijker dan goede leermiddelen en goede boeken — dat we zelf met een variant op Paulus leesbare boeken zijn, mensen die de ontzaglijke realiteit van het leven doorleefd hebben, bij wie kennis van zonde en genade, bekering, nieuw leven, verwachting van een betere wereld (een andere wereld dan de maatschappijcritici zich voorstellen) levende realiteiten zijn. Dat biedt — onder Gods zegen — nog de beste perspectieven voor onszeK en voor onze kinderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 maart 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Afd. Goeree van de C.B.T.B. hield vergadering

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 maart 1980

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's