Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overdenking uit de Heilige Schrift

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

MET GOD DE TOEKOMST IN

„Wentel uw weg op de Heere en vertrouw op Hem, Hij zal het maken". Psalm 37 : 5.

David geeft in deze woorden onderwijs, geen gebed of lof zegging. Hij heeft het over de voorzienigheid Gods, die algemeen is omtrent alle schepselen, bijzonder over Zijn redelijke schepselen, engelen en mensen, en allerbijzonderst over Zijn gimstgenoten. Het steeds terugkerende in deze psalm is het onderscheid tussen de rechtvaardigen en de goddelozen.

De les is niet zeer moeilijk te begrijpen, maar wel heel moeilijk in de praktijk te beoefenen. Hij vermaant zijn leerlingen de goddelozen niet te benijden vanwege hun voorspoed en dat men zich daarover niet moet ontsteken, want dat zij haast als gras wordep afgesneden. Een blik in het rond zegt duidelijk dat alles buiten God slechts ijdelheid is. Een blik naar, eigen binnenste in ons hart leert ons, dat wij er zo licht toe geneigd zijn om goddelozen te benijden vanwege hun voorspoed. Te meer omdat er genoeg aanleiding is, om zwarigheden in ons leven te verwachten, omdat door de afval van God in Adam alles verwoest en geworden is tot een Mesech van ellende.

Het leven op aarde is te vergelijken bij een weg, die loopt door een jammerdal, vanwege de gevolgen van de zonde. Niemand zal de moeilijkheden des levens kunnen ontgaan. Door onze verdorvenheid kunnen wij niet verenigd zijn met God en met de weg die Hij met ons houdt. Twisten met God onze Maker het beter willen weten dan Hij, het anders willen doen dan de Heere, dat ligt als een zware last op onze ziel.

Soms met een zwijgende mond, loopt men daarheen met een opstandig hart, maar de Heere ziet het hart aan en de gedachten zijn niet tolvrij. Er is dus ruimschoots aanleiding tot de degelijke raadgeving in bovenstaande tekstwoorden vervat. David wist bij ervaring hoe het stormen kon in zijn hart, waar de Heere hem leidde in uitzonderlijk diepe wegen, die hij zonder hulp van Boven niet begaan kon.

Hij was dan ook een type van Christus, de zone Davids. Die komen zou in diepe vernedering als Man der smarten. Gelijk David moest geheiligd worden door het lijden, ota te kunnen worden tot een theocratisch koning, dus een koning van God aan Israël gegeven,, een koning onder God en met God, zo moest Christus door lijden geheiligd worden tot Koning van Sion, de berg Zijner heiligheid. En nu moeten ook al Zijn gunstgeno

En nu moeten ook al Zijn gunstgenoten door lijden geheiligd worden tot onderdanen van die Koning. Zij moeten kruisdragers worden, want hun Verlosser heeft het kruis gedragen en de schande veracht. En al moeten Gods kinderen daartoe gedwongen worden, evenals Simon van Cyrene, het baat hen niet.

Het zijn de eigen woorden van de Heere Jezus: Die achter Mij wil komen, verloochene zichzelf, neme zijn kruis op en volge Mij!

Daarom krijgt dat volk soms een zware diepe weg, opdat zij weten zouden wat het is, om gemeenschap te hebben aan Zijn lijden, opdat zij het ook zouden mogen hebben aan Zijn heerlijkheid. Elk kind Gods krijgt een weg te bewandelen, een weg die tegen vlees en bloed ingaat.

Vanaf het ogenblik dat de kracht der goddelijke genade hen overzette van de brede weg der wereld en der zonde, op de smalle weg, die ten leven leidt, zijn zeer veel beproevingen en verzoekingen hun deel, vooral de voortdurende beatrij dingen en aanvechtingen des duivels, alsmede de vijandschap dergenen, wier deel in dit leven is. Ook de eigen zonde en dwaasheden berokkenen Gods kind gedurig nieuwe moeilijkheden. Die levensgang hadden zij niet verwacht, toen zij hun eerste tijd zo hartelijk zongen: Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort, enzovoort.

Verschillende wegen moeten zij door mei uitwendige en inwendige zwarigheden. Mensen kunnen meeleven, maar kunnen er niets aan veranderen of niet geheel verlichten. De weg kan weleens te zwaar worden, en dat men vreest eronder te zullen bezwijken. Dat heeft David wel doen uitroepen: Nog een der dagen zal ik door de hand van Saul omkomen. In eigen kracht is vaak het leed en het kruis niet te dragen, daarom gaf David de raad: Wentel uw weg op de Heere, Die de Almachtige is. Die de druk kan en wil verlichten voor de Zijnen. En dat kan Hij op verschillende wijze doen, maar altijd op Zijn tijd en niet eerder.

Hij heeft vele middelen en wegen, om te redden uit de nood, maar Hij kan ook krachten geven om te kunnen dragen, wat Hij opgelegd heeft. Hij kan het kruis heiligen tot een nauwer gemeenschapsleven met de grote Kruisdrager Jezus Christus. Wentelen van de weg op de Heere is echter een geloofsdaad, gelijk het woord wentelen te kennen geeift. Dragen doet men wat te dragen is, wentelen doet men een steen, die te zwaar is om te dragen. Niet in eigen kracht naar het vlees, maar in de kracht van een wereldoverwinnend geloof kan het alleen gedaan worden. Het staat lijnrecht tegenover het po

Het staat lijnrecht tegenover het pogen, om zelf alle moeilijkheden op te willen lossen. Zelfhandhaving zal de druk verzwaren, maar om door het geloof alles in Gods hand te mogen overgeven, dat is het. En dat is ook het veiligst en het voordeligst. Hij weet wat wij kunnen dragen en Hij weet wat goed voor ons is. Hij weet wat wij nodig hebben en hoe Hij de druk kan verlichten. Daarom zegt David: Vertrouw op Hem, Hij zal het maken. Dat is geloofstaal, hij spreekt hier naar het hart van Gods volk en hij was de man naar Gods hart en deze woorden werden hem ingegeven door de Heilige Geest. De Heere is de Getrouwe en Hij is het vertrouwen van Zijn volk waardig. Hij zal een in Hem gesteld vertrouwen niet en nooit beschamen.

Hoe gelukkig is de mens, die door Gods genade in die geloofsdaad mag geoefend worden, en die drijven mag op de rivier der vrije genade Gods. Arme wereldling die alles zelf wil doen in eigen kracht en daardoor steeds dieper wegzinkt in naamloze ellende en verwarring. Gods volk heeft een Helper in alle nood,

Gods volk heeft een Helper in alle nood, ook in geval van doodsnood, maar u durft de toekomst in te gaan zonder God en meent in uw blindheid, dat u uzelf wel zult kunnen verlossen.

Al zegt uw mond dat nu niet, maar u leeft zo zelfverzekerd en gerust, dat het duidelijk genoeg is, dat u geheel op eigen kracht en wijsheid vertrouwt. Wat zal dat bitter tegenvallen, niet alleen gedurende uw leven, maar vooral als de dood komt en het wordt eeuwigheid, gaat Gods Woord zijn kracht doen. Mocht u de Heere eens in waarheid en oprechtheid nodig krijgen, om nog gered en gezaligd te mogen worden ter bekwamer tijd.

De wereld gaat voorbij met al haar begeerlijkheid. De tijd des levens gaat als een zucht voorbij. Nu is het nog het heden der genade, maar het kan onverwacht ten einde komen. Heden, indien gij Zijn stem hoort, verhardt u niet, maar laat u leiden.

Laat de wereld dat volk smaden en verachten, laten ze dat volk achterlijk en ouderwets vinden zoveel zij willen, maar zij hebben de wijsheid, die van Boven is en de voorzichtigheid van de rechtvaardigen.

Zij zullen in de toekomende eeuwen duizendvoudige vergoeding ontvangen voor alles wat zij in het strijdperk van dit leven hebben moeten doormaken. Zij zullen eeuwige vreugde hebben, waarvan zij reeds in dit leven de beginselen mogen gevoelen in hun hart. Hun strijd zal niet eeuwig duren. Zij

Hun strijd zal niet eeuwig duren. Zij zullen eerlang meer dan overwinnaars zijn, door Hem, Die hen heeft liefgehad met een eeuwige liefde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Overdenking uit de Heilige Schrift

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 september 1976

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's