AUTOGORDELS
een zaak van levensbelang. Het is nu zonder meer een feit dat veiligheidsriemen in een auto, mits van het goede type en juist gedragen, kunnen voorkomen dat er zich dodelijke ongevaUen voordoen beneden 100 - 110 km/uur. Zonder het gebruik van autogordels bUjken snelheden van 20 km/uur reeds fataal te kunnen zijn. Vooral in de steden en dorpen, met hun vele kruispunten en botsingskansen bieden autogordels een bijna volledige bescherming tegen dood en zware verwonding. Bij een botsing worden de inzittenden
Bij een botsing worden de inzittenden zonder veiligheidsriemen tegen het interieur van de auto geslingerd en bovendien hebben zij de kans, door een ruit of een portier naar buiten te vliegen. Een auto die een snelheid heeft van 120 km/üur en plotseling tot stilstand komt tegen een stilstaand object heeft slechts een deel van een seconde nodig om tot stilstand te komen. In die fractie van een seconde heeft alles wat zich los aan en üi die auto bevindt een snelheid van 120 km/uur, dus ook de passagiers. Daar. het zwaartepunt van een menselijk lichaam zich in de buurt van het bekken bevindt, schuift eerst het onderlichaam naar voren, totdat de benen tegen het dashboard komen. Vervolgens slaat het bovenlichaam, met hoofd en armen, naar voren door de voorruit of tegen een ruitstijl. Bij een zeer hoge snelheid vliegt het lichaam zelfs door de voorruit de auto uit.
Analyse van zo'n 30.000 ongevallen heeft aangetoond dat een duidelijk onderscheid is aan te brengen tussen de verschillende botsingen. Bovengenoemd voorbeeld, wat zich voordoet bij frontale botsingen en botsing tegen stilstaande objecten op de weg geven meestal voor de bestuurder verwondingen aan het gezicht en door de klap van het stuur in de maag beschadiging van milt en lever terwijl ook gebroken ribben, bovenbenen en bekkenfractuur niet denkbeeldig zijn. Is de voorruit van triplexglas dan kan fatale beschadiging van de schedel ook voorkomen. De passagier naast de bestuurder
De passagier naast de bestuurder overkomt ongeveer hetzelfde, aUeen heeft deze geen stuurwiel voor zich, waardoor hij sneller door de voorruit, en uit de auto zal vliegen.
Passagiers op de achterbank vliegen al naar gelang de snelheid tegen de achterkant van de voorstoelen of er overheen. Meestal hebben zij bekkenfractuur en veel inwendige kneuzingen. Kleine kinderen die niet d.im.v. een riem op hun plaats gehouden worden vliegen door de hele auto, en meestal vliegen ze eruit. Al deze ellende kan dus beperkt wor
Al deze ellende kan dus beperkt worden of zelfs helemaal voorkomen als u op uw plaats gehouden wordt door autogordels.
Ook als uw auto in het water rijdt bent u beter af met veiligheidsriemen. Door de klap op het water kunt u be-wiisteloos raken, of u kunt verwond zijn door een botsing die aan de te waterlating vooraf ging. Als u gewond bent is het uitgesloten dat u op eigen gelegenheid uit de wagen komt, u bent afhankelijk van hulp van buitenaf. Had u echter riemen om, dan hoeft u deze slechts door één druk op de knop los te maken, om zo snel mogelijk de auto te kunnen verlaten.
Nog maar 4% van autorgdc^d Nederland gebruikt regelmatig autogordels. Dat moet lOO'/o worden! Dat geeft per jaar minstens 350 doden minder in het verkeer en vele tienduizenden gevallen van ernstig letsel worden gespaard.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1971
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1971
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's