Zeelandbrug wel rendabel
De directeur van het Economisch- Technologisch, Instituut (E.T.I.) voor Zeeland, drs. M. C. Verburg, heeft zaterdag in Rotterdam tijdens een inleiding voor de Provinciale Vereniging van Burgemeesters en Secretarissen voor Zuid-Holland de wel heersende opvatting bestreden dat de Zeelandbrug niet rendabel zou zqn.
„De Zeelandbrug is wel rendabel. Zeer rendabel zelfs", zei drs. Verburg terloops, toen hij in zijn inleiding over Zuid-Holland en de Delta" sprak over de verbindingen vanuit Zuid-Holland met Zeeland. „Zeeland staat alleen voor de moeilijkheid, de brug binnen twaalf jaar — voordat de Oosterscheldebrug er is — te moeten afschrijven. Als de afschrijvingstermijn van de brug normaal, bijvoorbeeld veertig jaar, zou zijn, zouden autotarieven van circa 75 cent mogelijk zijn".
De Zeeuwse E.T.I.-directeur verwachtte voor de toekomst ook nog meer vervoer over de Zeelandbrug door toenemend toerisme, wegens de industriële vestigingen van bijvoorbeeld Hoechst in Zeeland en ten gevolge van stukgoederenvervoer van Rotterdam naar Zeeland.
Drs. Verburg had overigens wel bezwaar tegen het feit, dat er op de weg naar Zeeland eigenlijk drie tolobjecten bestaan, de Haringvliet- en de Zeelandbrug en het veer over de Westerschelde, verbindingen die volgens hem toch mede pijlers voor de ontwikkeling van Rotterdam zijn. Drie tolobjecten dus, terwijl „onder het Noordzeekanaal bijvoorbeeld allemaal maar gratis tunnels komen".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1967
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 november 1967
Eilanden-Nieuws | 14 Pagina's