Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit Het Kijkvenster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit Het Kijkvenster

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Kerkhervorming. Was het nodig? Waar ging het om?

Wanneer het eind van oktober in jiclit komt gaan telkens weer onze gejachten uit naar Wittenberg, waar de jugustijner-monnik op 31 okt. 1517 zijn j5 stellingen over de aflaat aansloeg jan de deur van de slotkapel, een daad Ju nog steeds mag worden beschouwd jls de aanleiding tot de Hervorming. En jit jaar besteden we extra aandacht 1 deze dag, omdat het precies 450 jaar eden is, dat dit gebeurde.

'pe kerken der Reformatie kunnen (och niet dankbaar genoeg zijn dat de ere God in een nacht van bijgeloof l licht van Zijn waarheid weer deed gaan. Men krijgt in onze tijd weleens jémdruk, als zou de Reformatie eigen- [ overbodig zijn geweest; van Roomsitatholieke zijde zijn ze druk bezig om Luther in ere te herstellen en van Protestantse zijde wordt al het mogelijke an om toenadering te zoeken tot Home. Als men dat alles ziet, vraagt (len zich af of het wel nodig was dat luther de band met Rome zo radicaal leeft verbroken. De Roomsen stellen t ook graag zo voor. Nu ja, er waren paalde misstanden in de Roomse kerk en het is goed dat Maarten Luther daartegen protesteerde, maar Luther jd m de kerk moeten blijven, dan had j daar zijn reformatorische werk kunnen verrichten.

We moeten eerlijk toegeven dat deze Roomse visie weldadig aandoet, vergeleken bij wat vroeger over de Hervormer van Wittenberg werd uitgekraamd. is toch echt nog niet zo lang ge- Men dat schoolboekjes in het zuiden van ons land niet méér over Luther ten teste gaven dan dat hij een afvallig monnik was, die met de Roomse kerk brak om te kunnen trouwen met een weggelopen non In dat opzicht is er dus wel het een en ander veranderd en daar mogen we daiikbaar voor ajn. Maar de bewering van Rome dat luther in de kerk had moeten blijven verraadt toch wel een totaal verkeerd fcegrip van de eigenlijke drijfveer tot Reformatie. Het ging in wezen niet om aantal misstanden, die opgeruimd noesten worden, het ging (hoe vreemd hel ook moge klinken) nog niet eens om te beeldendienst en de heiligefiverering Het ging in de grond' van de zaak maar om één ding: geloof of werk; genade of verdienste. En deze kwestie is zó belangrijk dat al het andere eigenlijk maar bijzaak is.

En dat is het ook wat de Hervormers aan elkaar verbindt. Want bij alle onteriing verschil tussen Luther, Melanchton, Calvijn en Zwingli, komen ze ' hierin overeen, dat de rechtvaarng van de goddeloze centraal staat. r voor zich hadden ze deze ontdektag gedaan, dat God de goddeloze techtvaardigt om Christus' wil, zonder oitte werken en alleen uit genade en ioor het geloof. En dat was het dat de breuk veroorzaakte met de kerk van . e. Want als het uit genade is dan IS het niet meer uit werken. Anders is genade geen genade meer en het A geen werk meer

Het is uiteraard te betreuren dat de Hervormers onderling wat uit elkaar ''1" gegroeid, en dat ze bijvoorbeeld in Je leer van het Heilig Avondmaal ieder ™i eigen opvattingen hadden. Justus Vermeer zegt in zijn bekende Catechismus-verklaring: „daar heeft de duivel • hand in gehad, want hij wilde het Writ der Reformatie verstoren".

Maar in die ene zaak waren ze het 'Wend met elkaar eens: alleen dè jcnrift; alleen uit genade; alleen door «t geloof.

En dat zou het ook moeten zijn wat * kinderen der Reformatie aan elkaar verbindt. De Hervorming moge dan in Duitsland en in de Skandinavische landen een meer Luthers stempel dragen en in ons land meer door Calvijn zijn beïnvloed, maar bij beide ging het toch hierom dat uit de werken der Wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden voor God. En dan moeten we helaas constateren dat zowel de geestelijke nazaten van Calvijn als die van Luther veelal zijn vergeten uit welk diensthuis ze zijn uitgeleid. Alle reden is er dus om ons ieder jaar opnieuw te bezinnen op het erfgoed der Reformatie en om te gedenken de grote daden Gods in de geschiedenis van Zijn kerk.

WAARNEMER.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1967

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Uit Het Kijkvenster

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1967

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's