Uit Het Kijkvenster
Vredesweek — Kanselboodschap — Welke vrede?
pe week van 8 tot 15 oktober is uitetoepen tot „vredesweek 1967". We gen hoe langer hoe meer bijzondere gen en weken. We hebben al een derdag, een moederdag en een die- , een veiligverkeersdag en een ereldvrouwengebedsdag. We hebben -l al een week voor de zending, een eansweek en wellicht nog een hele- -j andere weken. Het is natuurlijk emaal goed en nuttig, maar ik ben g dat onze agenda op de duur net vol zal worden als een Rooms mis- , elke dag weer aan iets bijzonders emjd .. En voor mij (maar ik ben er nuchter voor) halen die bijzondere jgen en weken echt niets uit. Ik zie et in waarom we ons één dag in het • moeten bezinnen op de veiligheid sn het verkeer, dat behoren we iedere j te doen. En als het goed is bidden e ook iedere dag voor de zending en T de wereldvrede, en daarom is die lale zendingsweek en die aparte ereldvrouwengebedsdag voor mij net n schepje teveel. Maar goed, dat is 'n persoonlijke mening, die ik aan emand wil opdringen.
1 hebben we er dan ook een vredestek bij. Die is georganiseerd door vertiiUende kerkgenootschappen in Netland, namelijk de Ned. Herv. Kerk, Ger. Kerlien, de Evang. Lutherse erk, de Doopsgezinde Sociëteit, de Reonstrantse Kerk, de Oud Katholieke de Rooms Katholieke Kerk. Men 'et, het zijn vogels van diverse pluige. Als ze bij elkaar moesten komen een of andere confessionele of dogatische kwestie te bespreken, ik vrees t er geen eenstemmigheid te bereiken uzijn. Maar over de wereldvrede zijn e het natuurlijk veel gauwer eens. el je voor dat één van de Nederlandse tken haar leden zou ophitsen tot tlog Nu ja, dat is ondenkbaar. vrede is een kostbaar goed en we '"en graag dat de vrede bewaard ijit, daar zijn we het snel over eens...
Maar wat willen deze kerken nu met e vredesweek? Volgens de kanseldschap der Nederlandse Hervormde rk van 3 okt. j.1. (en ik vermoed dat ze ook wel in de geest van de andere noemde kerken is): „het steeds nijnder wordende vraagstuk van de ede centraal te stellen". De kerken «eten zich, volgens deze boodschap, pnieuw en gezamenlijk uitspreken in m van de Heer Jezus Christus en in geest van Zijn Evangelie". En dan er nogeens: „dat de kerken het tot ar plicht rekenen, in trouw aan de dschap van de Heer, te getuigen hoe st in onze tijd de vrede als hoogste nselijke opdracht voor ons staat". at zijn stuk voor stuk schoonklinde leuzen, maar ik kan het niet hel- 6at de vraag bij me opkomt: Is dat allemaal wel waar? Is het in de ist van het Evangelie wanneer we de de als de hoogste menselijke opcht beschouwen? Heeft Christus Zelf t gezegd, dat er oorlogen en geruchvan oorlogen zullen blijven tot de leinding der wereld toe? Heeft Hij • Zelf niet gezegd dat Hij niet gemen is om vrede te brengen op de ide, maar het zwaard? lat wil natuurlijk niet zeggen dat we
lat wil natuurlijk niet zeggen dat we naar hartelust oorlog kunnen voeen dat elke oorlog een oorlog is om istus' wil. Ik geloof dat we moeten to, elke dag zelfs, dat de wereld- 'e bewaard moge blijven en dat er n onrechtvaardige oorlogen mogen rden gevoerd. Maar de kanselboodap van het moderamen van de Gerale Synode der Ned. Herv. Kerk "' het mij teveel voorkomen alsof t Christus' enige opdracht is, dat we en streven naar vrede en gerechtigi onder de volken. Als de kloof sen de arme en de rijke landen nu maar een beetje wordt overbrugd, en als er nu maar eens een einde kwam aan de verspreiding van kernwapens, dan schoten we al een flink stuk in de goede richting. En het staét er niet, maar de goede verstaander leest het tussen de regels door, als de Verenigde Staten nu maar eens de bombardementen op Vietnam wilden stopzetten, dan was er gehandeld in de geest van he Evangelie
Ik dacht inderdaad dat het Evangelie ons de vrede verkondigde, maar dat is niet dezelfde vrede als die in genoemde kanselboodschap wordt bedoeld. Dat is de vrede die alle verstand te boven gaat, de vrede die harten en zinnen bewaart in Christus Jezus. Dat is ook de vrede die de engelen bezongen hebben in de Kerstnacht, de vrede die woont in de harten van „mensen des welbehagens". Voor die mensen is de wereldvrede niet het hoogste goed, maar de vrede met God in Christus. Dat wil niet zeggen dat zij graag oorlog willen, maar wel dat zij Gods Koninkrijk zien komen desnoods door bloed en vuur en tranen heen. En dat laatste heb ik pijnlijk gemist in de kanselboodschap, die ons wilde oproepen tot bezinning op de wereldvrede.
WAARNEMER.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1967
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 1967
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's