Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuws Over De Fiets

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuws Over De Fiets

Vergeet De Fiets Niet

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In zijn openingsrede tijdens de algemene ledenvergadering van de A.N.W. B. die onlangs gehouden werd, heeft voorzitter Ir. F. H. van der Linde van Sprankhuizen er op gewezen dat men bij het denken aan oplossingen voor verkeersmoeilijkheden de fiets vooral niet vergeten moet. Hij zei onder meer: „Ik constateer niets nieuws wanneer ik zeg, dat de tweewieler uitmunt door zijn bescheiden ruimtelijke eisen, zowel in bereden als in geparkeerde toestand. Logisch dus, dat van deze eigenschap een zo groot mogelijk profijt dient te worden getrokken nu de toegankelijkheid van onze stadskernen voor het gemotoriseerde verkeer steeds grotere problemen begint op te roepen. Het openbaar vervoer op congressen en vergaderingen wordt het terecht gepropageerd — zal een zo bruikbaar mogelijk alternatief dienen te bieden voor het buiten de city geparkeerde vierwielige eigen vervoermiddel. Doch laat men daarbij vooral niet de fiets uit het oog verliezen. Meer en meer steden zien zich genoodzaakt hun verkeersvraagstuk voorlopig tot een oplossing te brengen door het instellen van éénrichtingsverkeer. Het is in aller belang dat de fiets daarmee niet in de knel komt. Begrijp mij goed — ik zou niet graag een pleidooi afsteken voor tweerichtingsverkeer exclusief voor fietsers, want dat zou nieuwe chaos en gevaren oproepen. Wel wil ik met nadruk pleiten voor het traceren van specifieke fietsroutes door de steden, zodanig dat de wielrijders geen grote omwegen behoeven te maken en het in tijd redelijk kunnen opnemen tegen het gemotoriseerde verkeer. Voor dit laatste mogen binnenringen dan onvermijdelijk zijn, laat de fietser geen extrarondjes behoeven te draaien, opdat hij zich van de specifieke voordelen van zijn tweewieler bewust moge blijven, zelfs bij kou en regen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1967

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Nieuws Over De Fiets

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1967

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's