Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijeenkomst N.Z.A.W. Te Dirksland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijeenkomst N.Z.A.W. Te Dirksland

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het kader van een landelijke toernee hield de Ned. Zuid-Afr. Werkgemeenschap (N.Z.A.W.) afd. Goeree en Overflakkee j.l. donderdag een openbare bijeenkomst in „Onder de Wiek" te Dirksland. Op die avond traden als sprekers op dhr. Louw en drs. Trcurnigt, resp. hoofd van een kleurlingenschool en predikant van de Nederduits Ger. Kerk in Z.-Afrika.

„Veel Nederlanders hebben begrip voor apartheidspolitiek''

Dhr. Louw wees in zijn rede op de hechte banden met Nederland, die hun oorsprong vinden in de landing op de Kaap van Jan van Riebeeck.

Z.-Afrika heeft een bijzondere geschiedenis. Als nazaten van die eerste Nederlanders kwamen daar de Hugenoten bij en later Engelsen en Duitsers.

De nazaten hiervan vormen nu de Afrikaans en Engels sprekende blanke bevolking. De kleurling was de arbeider van deze mensen en is als zodanig ook opgevoed in de Westerse beschaving. De kleurling aanvaardde dat de blan

De kleurling aanvaardde dat de blanken hen regeerden in Staat en Kerk en zij waren daar gelukkig mee. De laatste wereldoorlog heeft het denken der mensen veranderd" aldus dhr. Louw. Waren de kleurlingen tot 1948 nog

Waren de kleurlingen tot 1948 nog een aanhangsel van de blanke maatschamppij na die tijd is de Malan gekomen met zijn apartheidspolitiek waarbij hij ook van de kleurlingen evenals van de Bantoe's en anderen een apart volk wil maken.

„Wat men hier apartheid noemt is in wezen het streven om iedere volksgroep te geven wat hem toekomt, bijv. zijn eigen onderwijs" betoogde spreker. De heer Louw is voorzitter van de kleurlingen onderwijsraad en adviseert als zodanig de minister. De kleurling heeft zijn eigen ministerie, zo ook de Bantoe's. De kleurling heeft zijn eigen politieke rechten. In de naaste toekomst komt er een eigen parlement, eigen gemeenteraden, eigen burgemeesters, eigen universiteiten, eigen onderwijsinspecteurs. Dit is apartheid. Wij vrezen niet voor de toekomst van

Wij vrezen niet voor de toekomst van Z.-Afrika, ook de Bantoe's niet. Wat wij vrezen is de overmacht uit het buitenland". In Z.-Afrika is er een^ groot onderling vertrouwen tussen de bevolkingsgroepen. Wij geloven in de bescherming van de almachtige God" zo besloot hij.

Veel vrienden.

Dr. Treurnigt betoogde dat hij aan het eind van de toernee tot de overtuiging is gekomen dat Z.-Afrika in Nederland veel vrienden heeft met veel begrip.

Er wordt ook in Nederland minder aan sensatie gedaan. De scherpe kanten zijn er af. Bezoekers aan Z.-Afrika vinden de toestanden veel gunstiger dan de pers ze voorspiegelt.

De belangrijkste slag die Z.-Afrika in Nederland gewonnen heeft is de uitspraak van het Int. Gerechtshof over Z. W. Afrika.

Komende tot de bespreking van het apartheidsbeleid betoogd dr. Treurnigt dat de bevolking van Z.-Afrika niet homogeen is. Er zijn grotere verschillen tussen de volkeren van Z.-Afrika als tussen de volkeren van W. Europa met inbegrip van Rusland. Het is geen eenvoudige verdeling

Het is geen eenvoudige verdeling tussen zwart en wit, zelfs de blanken vallen uiteen in twee groepen.

De Bantoe's vallen uiteen in verschillende volken met ieder zijn eigen taal en cultuur. Het bevolkingsbeleid in Z.-Afrika is er op gericht ieder volk dat onderling verbonden is en zich onderscheid op cultureel gebied zelfbeschikking te geven. Hoe staan de kerken tegenover dit beleid. Zijn zij er tegen? De kerken vormen 58% van de blan

De kerken vormen 58% van de blanken. In andere landen stelt men dat kerk en staat gescheiden moeten zijn, maar wij stellen dat er een hechte band bestaat tussen kerk en volk.

Op grote momenten in onze geschiedenis heeft de kerk een beslissende rol gespeeld, neem bijv. de Ie trek en de Boeren oorlogen aan het begin van deze eeuw. Toen en ook nu werden pogingen aangewend om. de band kerkvolk los te maken. Men zegt de regering handelt onchristelijk door het apartheidsbeleid.

De kerken hebben dit beleid niet geformeerd maar een zendingsbeleid.

Zij hebben het evangelie gebracht aan al die volkeren.

Aanvankelijk zijn de bekeerlingen toegetreden tot de moederkerk, maar geleidelijk aan heeft men ook ieder volk zijn eigen kerk gegeven. Er zijn op deze wijze 7 dochterkerken gesticht.

Dit is een nuchter practisch zendingsbeleid om ieder volk zijn eigen kerk te geven met eigen cultuur, rekening houdende met de feiten, hebbelijk- en onhebbelij kheden.

De kerk heeft de apartheid niet bedacht maar heeft dit beleid wel gevoerd bij het stichten van deze aparte kerken. De regering heeft dit beleid niet

De regering heeft dit beleid niet overgenomen maar wel de gedragslijn gevolgd die parallel loopt met die der kerken. De regering politiek, de kerk kerkelijk streven beiden naar zelfstandigheid der volkeren. Er zal nooit een synodaal besluit komen ter verwerping van de apartheid. Wij volgen dezelfde gedragslijn en zien ook niet in dat dit beleid fout is.

Het beleid van 1 man, 1 stem dat hier als christelijk verdedigd wordt gaat niet op in een oneenvoudige samenleving. Hieruit volgt immers dictatuur van het meerstemmige volk, neem bijv. de verhouding Nederland - China. Dit is een onmogelijke zaak.

Dit weigeren wij te aanvaarden.

Is dit onchristelijk? Is het ongerechtigheid dat wij weigeren overheersing door één volk? Dan vinden wij geen rechten meer voor blanken en kleurlingen en andere volken.

Gerechtigheid is dat ieder volk zijn eigen regering krijgt en zelf beslist over zijn eigen zaak. Het is de taak van de overheid deze gerechtigheid te handhaven en te zoeken naar een goede onderlinge samenleving.

Na deze met aandacht beluisterde redevoeringen wordt ruimschoots gebruik gemaakt van de gelegenheid tot vragen stellen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1967

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Bijeenkomst N.Z.A.W. Te Dirksland

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1967

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's