Zwembed dE sINGEL OP ZONDAG DICHT
-Dhr.'^. Cornelisse geeft in een ingeinden stuk, in de editie van het Eilan- -nieuws d.d. 16 juni j.1., een opvat- ' ten beste aangaande de Sabbath en /Dag des Heeren, welke niet alleen Jtuigt van een droevige onkunde oment wezen en betekenis van deze daen, maar ook een smet werpt op de liristelijke zondagsviering van vele lakkeese gezinnen.
'Mijnheer Cornelisse, Uw gedachte (en us ook uw beleving?) omtrent de zon- ^gsvi?ring is niet christelijk, maar weïlds!" ^ ,
Wat was de betekenis van de Sabbath oor het volk van Israël in het Oude estament? Nadat God hemel en aarde eschapen had, rustte hij op de zevene dag. „En God zag al wat Hij gemaakt ad, en ziet het was zeer goed". „En God heeft de zevende dag gezeend en dien geheiligd". De Heere verastigde zich in zijn eigen werk, in Zijn chepping. En nadat Adam op de zesde ag geschapen werd, was het voor hem "".e volgende dag Sabbath en dit zou iet gebleven zijn, ware niet de opstand egen God tussenbeide gekomen. Na de val wordt de Sabbath daargekenmerkt, dat hij geheiligd is ^n verhouding tot de God van bond. nachtige werken Gods hebben ferlost (Deut. 5 : 15) en het befand binnengevoerd (Deut 6 : 23), pt de rust gevonden heeft na de angen van Egypte en de woestijn 12 : 9). Om dit te gedenken ^oet de Israëliet op de Sabbath rusten. - De Sabbath wordt dus verbonden met 3e heilsgeschiedenis! In het Oude Testament reeds komt de Sabbath te staan in het teken der verlossing. Wat is de betekenis onder het Nieuwe Verbond? De Heere Jezus is niet gekomen om ie Wet af te schaffen, maar om haar te vervullen. Dus ook het vierde gebod. ^^ christen ziet Israels zevende dag 1vezenlijk gestalte aannemen op de eerste dag der week, de dag waarop de Heere uit de dood opstond (vandaar: —Dag des Heeren, Dies D^tminlca), en de verlossing van het geestelijk Israël een eit was. Op de eerste dag der week zag God op het werk der herschepping, en zie, het was zeer goed. Zoals de Israëliet op de zevende dag moest (mocht) rusten om Gods heilsdaden te gedenken, zo moet de vervuljling van de zevende dag op de eerste raag herdacht worden door de Kerk. Tot zover zijn we het in hoofdzaak wel eens. Maar hoe neemt dat vorm aan in de praktijk? U haalt het woord van de Heere Je- zus aan: „De Sabbath is er om de mens en,Tilet de mens om de Sabbath". Dé Sabbath is er om de mens. Jawel. Mfiér-opdat de mens zich zou uitleven in flè zonde? Het geestelijk Israël, het votk Gods, gedenkt op de Dag des Heeren, hoe zij is verlost uit het dienst- huis der zonde. Dit gedenkt zij tijdens deze aardse woestijnreis, op de weg naar het he- mds Kanaan, op weg naar de rust, die er jyerbhjft voor het volk van God. De chmljen weet, dat het hier het land der rusiaiet is. Wat vermoeid dan zo? De zonde! De zonde, die de drijfkracht is van dez« tegenwoordige boze wereld. M, hoewel de christen in de wereld is, is hij niet van de wereld, De genade heeft in hem in beginsel net Koninkrijk Gods opgericht, door die genade gaat hij deel uitmaken van de herschepping en wordt hij alle dagen in de dood overgegeven om Jezus' wil, °P?^* '^st leven van Jezus in zijn ster lelijk lichaam verheerlijkt worde. J?e christenen strijden iedere dag een strijd op leven en dood tegen de duivel oe wereld en hun eigen vlees, gedragen Qoor de kracht des Heiligen Geestes ° ^ zij in deze geestelijke strijd niet Jiggen, maar altijd sterken weer- |doen, totdat zij eenmaal de over- Tjehouden (Zondag 52). slijpt Zijn diamant tot Hij hem in Zijn Middelaarskroon. e meer de christen van dag tot dag nderd wordt naar het beeld van |us, hoe meer hij ook gaat zien ligen zondigheid, wereldsheid. I zucht naar de dag dat hij God |akt zal kunnen dienen. Jag des Heeren is alzo voor hem hg van vreugde.
„En God heeft de zevende dag gezeend en dien geheiligd". De Heere verastigde zich in zijn eigen werk, in Zijn chepping. En nadat Adam op de zesde ag geschapen werd, was het voor hem "".e volgende dag Sabbath en dit zou iet gebleven zijn, ware niet de opstand egen God tussenbeide gekomen.
Na de val wordt de Sabbath daargekenmerkt, dat hij geheiligd is ^n verhouding tot de God van bond.
nachtige werken Gods hebben ferlost (Deut. 5 : 15) en het befand binnengevoerd (Deut 6 : 23), pt de rust gevonden heeft na de angen van Egypte en de woestijn 12 : 9). Om dit te gedenken ^oet de Israëliet op de Sabbath rusten. - De Sabbath wordt dus verbonden met 3e heilsgeschiedenis! In het Oude Testament reeds komt de
In het Oude Testament reeds komt de Sabbath te staan in het teken der verlossing. Wat is de betekenis onder het Nieuwe Verbond?
De Heere Jezus is niet gekomen om ie Wet af te schaffen, maar om haar te vervullen. Dus ook het vierde gebod. ^^ christen ziet Israels zevende dag 1vezenlijk gestalte aannemen op de eerste dag der week, de dag waarop de Heere uit de dood opstond (vandaar: —Dag des Heeren, Dies D^tminlca), en de verlossing van het geestelijk Israël een eit was. Op de eerste dag der week zag God op het werk der herschepping, en zie, het was zeer goed.
Zoals de Israëliet op de zevende dag moest (mocht) rusten om Gods heilsdaden te gedenken, zo moet de vervuljling van de zevende dag op de eerste raag herdacht worden door de Kerk. Tot zover zijn we het in hoofdzaak wel eens.
Maar hoe neemt dat vorm aan in de praktijk?
U haalt het woord van de Heere Je- zus aan: „De Sabbath is er om de mens en,Tilet de mens om de Sabbath". Dé Sabbath is er om de mens. Jawel. Mfiér-opdat de mens zich zou uitleven in flè zonde? Het geestelijk Israël, het votk Gods, gedenkt op de Dag des Heeren, hoe zij is verlost uit het dienst- huis der zonde.
Dit gedenkt zij tijdens deze aardse woestijnreis, op de weg naar het he- mds Kanaan, op weg naar de rust, die er jyerbhjft voor het volk van God. De chmljen weet, dat het hier het land der rusiaiet is. Wat vermoeid dan zo? De zonde!
Wat vermoeid dan zo? De zonde! De zonde, die de drijfkracht is van dez« tegenwoordige boze wereld. M, hoewel de christen in de wereld is, is hij niet van de wereld, De genade heeft in hem in beginsel
De genade heeft in hem in beginsel net Koninkrijk Gods opgericht, door die genade gaat hij deel uitmaken van de herschepping en wordt hij alle dagen in de dood overgegeven om Jezus' wil, °P?^* '^st leven van Jezus in zijn ster lelijk lichaam verheerlijkt worde. J?e christenen strijden iedere dag een
strijd op leven en dood tegen de duivel oe wereld en hun eigen vlees, gedragen Qoor de kracht des Heiligen Geestes ° ^ zij in deze geestelijke strijd niet Jiggen, maar altijd sterken weer- |doen, totdat zij eenmaal de over- Tjehouden (Zondag 52).
slijpt Zijn diamant tot Hij hem in Zijn Middelaarskroon. e meer de christen van dag tot dag nderd wordt naar het beeld van |us, hoe meer hij ook gaat zien ligen zondigheid, wereldsheid. I zucht naar de dag dat hij God |akt zal kunnen dienen. Jag des Heeren is alzo voor hem hg van vreugde. rmag zich even terug trekken uit verk van alle dag, hij mag in 's ^n Huis verkeren onder de beadevan de Heilige Geest, hij mag van de vruchten van het beloofde h:j mag zijn leed en vreugde uit- 1. hij mag met zijn Meester aan ^achtmaal de lofzang zingen. Korti mag op deze dag alles, omdat hij wil wat God .wil.
^ viert deze dag opdat hij al de da- .1 zijns levens van zijn boze werken :e, de Heere door Zijn Geest in zich ericen late, en alzo de eeuwige Sabath in dit leven aanvange. (Zondag 38). Deze dag wordt zo door hem beleefd ls hl] in een levend geloof verbonden S met Christus. Als hij die dag zich niet n de herschepping verlustigt, wordt jn leven hem op deze dag tot schuld. Set zal hem te meer doen uitzien naar 3e Dag van de Zoon des Mensen. Als het leven van de christen op zon
Als het leven van de christen op zonag niet hemels is, is het werelds! Als
hij God niet dient in Geest en in waarheid, gaat hij zijn godsdienst inrichten naar het schema van deze wereld (de griekse betekenis van „wereldgelijkvormig" in Rom. 2 : 12) en in dat schema kan heel gemakkelijk het zwembad ingepast worden. In de dienst van God moet de mens
In de dienst van God moet de mens zijn vleselijkheid (aardsgezinde en godevijandige natuur verliezen; in eigen kracht ondragelijk zwaar, maar in Gods kracht vederlicht. De dienst van de wereld is keihard,
De dienst van de wereld is keihard, dit kan zelfs de atheïst getuigen. Gaarne wil men hier de gulden (duivelse) middenweg kiezen, godsdienst en werelddienst combineren om het leven (in eigen kracht) dragelijk te maken. De Heere zal hen echter als lauw uit Zijn mond spuwen.
C. A. van der Sluys Oude Tonge
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juni 1967
Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's