Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ingezonden stukken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ingezonden stukken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE SINGEL, zwembad te Ooltgensplaat, OP ZONDAG OPEN! Wat mij bevreemdde in het ingezonuen stuk van een positief christelijk wgezetene uit Ooltgensplaat, in de eoitie van het Eilanden-Nieuws dd 9 3UIU 1967 is, dat de inzender zich aanmatigt een bijbeltekst anders te citeren aan er werkelijk staat. Hij zegt letterlek: Zes dagen zult gij arbeiden en al wv werk doen, maar op de dag des Heeren zult gij geen werk doen wat lees ik in mijn bijbel (Exodus 5 vers 8 t.m. lOa? Gedenk de sab- Datdag dat gij dien heiligt, Zes dagen fUit gij arbeiden en al uw werk doen, raaar de zevende dag is de sabbat des ^!!f^",' Werk doen, ""^^ etc. *^°'3S' "^an zult gij geen

. ^'^.ji^grijp, dat ik enige uitleg ve^jcnuidigd ben omtrent het verschil tus- *" "geiden. Ik begin dan ook met de saDöat des Heeren. De sabbat (rustdag) was door God aan Israël gegeven om »rti J?^, ^'^ ^^s^S'^ van het beslommeren et «5 ^J?' teneinde aldus de gelegenheid ^ "nebben, in directe zin met en voor

God te leven. Het sabbatsgebed komt in de tiengeboden (Israels grondwet) voor, opdat God hiermee geëerd zou worden als Schepper (Ex. 20 : 11) God heeft deze zevende dag (zaterdag) gezegend. Dat wil zeggen, dat God deze dag aan de mensen heeft gegeven tot vreugde van de mens.' Als grote tegenhanger van: in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten Dit houdt naar mijn mening in, dat op deze door God gezegende dag naast de beleving Gods, gedaan mag worden, waar men in de week (door de dagelijkse beslommeringen) niet toe komt. God rustte van zijn werk, zijn Scheppingswerk. Houdt dit dan in dat men op deze dag (nog steeds sabbat is zaterdag) niets mag worden gedaan? Zeker niet, want ledigheid is des duivels oorkussen.

De Joden echter hebben naast de geboden Gods nog andere wetten gemaakt en vooral de sabbetswetten zijn nogal hard aangekomen, want zij zeggen, dat er letterlijk NIETS mag worden gedaan, zodra er enige arbeid of afgeleide arbeid aanwezig is. De joden hebben de vreugde en de glorie van de sabbat over het hoofd gezien. Zij hebben de sabbat gemaakt tot een voorwerp en slachtoffer van hun velerlei angstig nauwgezette bepalingen, (zie de joodse wetgeving er op na). De we van God is op deze manier het doel (van God) voorbij gestreefd en zodanig mishandeld dat van de Wet zelf niet veel meer overbleef. De sabbatswet was voor de jood een dwang, waaronder hij werd neergedrukt Totdat de andere WET VAN GOD kwam, nl. Jezus, die door zijn komst en handelswijze deze door de mens gemaakte wetten terzijde zette en opkwam voor de WE'T VA GOD, zoals deze diende te worden nageleefd. Nu inderdaad naar Gods bedoeling, niet als een zweep, als een hamer, die de mens neerslaat, neerdrukt, maar als een hulp en steun en kracht. Zo ook met de sabbat! Deze gezegende dag aan de mens geschonken tot een heil, om te gebruiken en te genieten ja, om er God voor te danken, die ons door het geven van zo'n dag, daarin de gelegenheid biedt om hem te dienen. Jezus heeft door zijn komst de menselijke wetten en gebruiken teruggedrongen en gezegd: DE SABBAT IS ER OM DE MENS EN NIET DE MENS OM DE SABBAT (Mare. 2 : 27 en 28) Want de Heere Jezus is zelf Heer van de sabat. Lees in het Nieuwe Testament de tekenen en wonderen, die Hij op sabbatdagen deed. Door zijn komst is gebroken met oude door de mensen in het leven geroepen inzettingen. Alleen Gods wetten handhaaft Jezus. Hij leeft er volledig zelf naar. Hij gaat ons, mensen van 1967, voor, hoe men op sabbat dient te leven.

Nu de dag des Heeren. De inzender bedoelt met deze dag waarschijnlijk de huidige zondag en daarom neem ik het hem niet geheel kwalijk, dat hij deze verwisseling en andere citering heeft gemaakt. Maar, Hij zegt de dag des Heeren. Hoe komt hij hieraan? Waar staat in de bijbel, dat er een dag des Heeren in een week is? Inderdaad is het de zondag geworden na de opstanding van Jezus uit de dood en naar aanleiding hiervan en de samenkomst der discipelen op de avond van die eerste dag der week (zondag dus). Joh. 20 : 19. De zondag werd de dag des Heeren voor de kinderen van het Nieuwe Verbond. De 2de adventstijd, de verwachting van de wederkomst van Jezus. Deze dag staat dan ook in volle blijheid en glorie en dankbaarheid van het geloof in die opgestane Heer. Als zodanig is deze dag gegeven, naar Gods bedoeling, zonder door de mens gemaakte wetten van dit mag niet en dat moet je laten. Deze eerste dag der week is evenals de sabbatsdag van destijds (en voor de joden nu nog) een gave van God en hiervan mogen we genieten en we mogen op deze dag blij zijn en dankbaar. De gelovigen komen op deze dag samen ter ere van die God, maar gelijktijdig is deze dag een verlossende dag, verlost van de dagelijkse arbeid en dan mag men op deze dag genieten. D.w.z. ook van de natuur, ook van de zwembaden, ook van he wandelen en fietsen, etc. De tijd van het oude is doorbroken en het nieuwe is gekomen. De dag des Heeren is gegeven als een dag van vreugde, maar er zijn ook mensen (thans nog mensen) die deze dag willen maken tot een dag van moeite, van zware, ondragelijke lasten. Zij maken thans nog wetten en inzettingen en maken op deze wijze de dag des Heeren tot een ongeluksdag, niet alleen voor hun zelf, maar ook voor hun omgeving. Zo wordt de door God gezegende dag gemaakt tot een vloek en ik geloof, dat dit juist Gods bedoeling NIET is geweest. M.b.t. de zin in het ingezonden stuk van de inzender de woorden: ...Doen zij dit niet, dan hechten wij aan dat christelijke etiket niet de minste waarde Ik zou zo zeggen, dat degene, die de dag des Heeren maakt tot een vreugde van anderen, zich beter en meer als christen gedraagt dan die deze dag tot een vloek voor henzelf en voor hun omgeving maakt.

Voorts komt in het ingezonden stuk de meervoudsvorm WIJ zeker 8 maal voor, terwijl de inzender als eenling inzendt. Hoe rijm ik dat?

Vervolgens wordt van een positief christelijk ingezetene verwacht, dat hij strijdt met open vizier, d.w.z. dat hij voor zijn mening met naam en toenaam, vooruit moet komen en zich niet gaat dekken achter de rug van de redactie. Dit vind ik onfair. Hij schaamt zich het blijde evangelie van Christus blijkbaar wel.

Iemand die om 5 uur uit het zwembad komt, kan m.i. gemakkelijk om 6 uur in de kerk aanwezig zijn. Daarbij komt, dat wanneer iemand persé naar de kerk vril om 6 uur en denkt het niet te kunnen halen, dat er dan om half vijf wordt aangekleed, (Het is algemeen bekend, dat Calvijn ging naar de kerk toen hij terugkwam van een zeiltocht over het meer van Geneve.

Voorts noemt inzender zijn schrijven een klacht. Ik zou dit niet zo willen noemen. Ik noem dit meer een vorm van strijden, strijden tegen onjuist bijbelciteringen, strijden tegen alles wat een mens zijn, levensmogelijkheden wil ontnemen, zowel in het werk als in zijn vrije tijd, zowel in de week als op zondag. Redactie, hartelijk dank voor deze plaatsing.

F. Cornelisse. Middelhamis

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1967

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's

Ingezonden stukken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1967

Eilanden-Nieuws | 12 Pagina's