Gemeentebestuur Dirksland Betreurt Sluiting �Victoria"
^ Flakkeese werknemer heeft recht op werkgelegenheid in eigen omgeving
In de raadsvergadering van j.l. woensdagavond heeft burgemeester H. Bos zijn spijt betuigd over het sluiten van het Dirkslandse filiaal van de N.V. Victoria. Spr. betreurde het dat daarmee aan het dienstverband van 20 mannelijke arbeidskrachten boven de leeftijd van 19 jaar en van ruim 50 jongens en meisjes plotseling een eind is gekomen. De burgemeester begreep dat het voor vele werknemers hard is; ook voor de gemeente is het uit menselijk oogpunt een pijnlijke zaak.
Al wordt door het arbeidsbureau alles gedaan om de krachten elders te plaatsen, spr. verwachtte dat het welhaast uitgesloten is hen op het eiland werkgelegenheid te verschaffen wat betekent dat het aantal pendelaars weer zal worden vergroot.
„Wij worden door deze bedrijfssluiting met al zijn gevolgen weer eens extra geconfronteerd met het nijpende probleem van het eiland: het ontbreken van werkgelegenheid vooral van de mannelijke beroepsbevolking" zo betoogde burg. Bos.
Ondanks de hooggestemde verwachtingen voor en ten tijde van de ontsluiting van het eiland door de vaste oeververbindingen moeten we helaas constateren dat we daarin teleurgesteld zijn uitgekomen.
Er is geen belangstelling voor bedrijfsvestiging niettegenstaande daarvoor mogelijkheden aanwezig zijn ook in eigen gemeente, mogelijkheden waarop bij herhaling gewezen is, ook door ons als gemeentebestuur. Maar het moeten tenslotte de industriëlen zelf zijn die besluiten tot bedrijfsvestiging.
De bereidheid daartoe is er vrijwel niet. Wat daarvan de voornaamste oorzaken zijn valt ook door deskundigen moeilijk te verklaren. Wij kunnen er in die situatie ons moeilijk bij neerleggen dat de pendelarbeid de enige oplossing is. Hoeveel uitkomst die in de gegeven omstandigheden ook mag bieden, het is en blijft een abnormale en conjunctureel gezien, zeer kwetsbare voorziening. Daarom moet er meer gebeuren dan plaatselijk en streeksgewijs mogelijk is. Hoger bestuur moet, ook weer door deze bedrijfssluiting, tot de overtuiging komen dat de beroepsbevolking van Goeree-Overflakkee niet alleen maar een functie heeft als arbeidsreservoir voor het Rotterdamse haven- en bedrijfsleven, maar recht heeft op werkgelegenheid in eigen omgeving.
„Daarom zal er alles op gezet moeten worden om ook voor dit eiland de voorzieningen te krijgen die elders in den lande getroffen worden voor het tot ontwikkeling brengen van de werkgelegenheid", betoogde burg. Bos. waarbij het doelde op het aanwijzen van deze streek tot werkgelegenheidsprobleemgebied. Op grond van de vooral in de laatste jaren opgedane ervaring was hij ervan overtuigd dat dit de enige mogelijkheid is om dit vraagstuk tot een oplossing te brengen.
De woningbouw.
De voorz. deed de mededeling dat blijkens recente mededelingen verwacht mag worden dat binnen enkele weken in Dirksland begonnen kan worden met de bouw van 35 woningwetwoningen en een rolstoelwoning. Eveneens is een spoedige bouw van het bejaardencentrum te Melissant te verwachten. Over de bouw van 8 woningwetwoningen te Herkingen verwachtte de voorz. nog deze week overeenstemming met de aannemer. Ook over het opgang brengen van de bouwstroom zijn de laatste berichten zeer gunstig; het zal een aanzienUjke vermeerdering van de bouwactiviteit geven.
„We gaan naar een tijdstip toe waarop aan de nijpende woningnood een einde komt" verzekerde de voorzitter.
Protest van middenstanders tegen verkeersmaatregel.
Enkele middenstanders hadden in een aan de raad gericht bezwaarschrift hun bezwaren te kennen gegeven tegen de genomen verkeersmaatregel de Winterstraat nog slechts voor het verkeer uit één richting open te stellen; zij menen hiervan schade te ondervinden. B. & W. stelden voor het schrijven aan het college ter^ig te geven ter nadere bestudering.
Dhr. Poortvliet gaf te kennen de maatregel evenmin geslaagd te vinden.
Hij nam aan dat de winkeliers daardoor klanten missen die anders per auto kwamen, bovendien moeten ze zelf een stuk omrijden om bij hun bedrijf te komen. Ook de toeristen ondervinden moeilijkheden, zij rijden het dorp binnen en moeten keren en wenden om er weer uit te komen.
Liever wilde dhr. Poortvliet de maatregel beperken tot het zware verkeer; zo dit niet mogelijk zou zijn, zou hij een afsluiting van het verkeer uit de andere richting prefereren.
Het was ook dhr. de Bonte opgevallen dat vreemdelingen er niet goed weg mee weten. Ook hij vroeg beperking tot het zware verkeer maar de voorz. wees daarbij op de moeilijkheid dat dan de zwaardere wagens die de winkels bevoorraden ook niet toegelaten kunnen worden. Overigens benadrukte de voorz. dat het algemeen belang ook in deze moet prevaleren; de algemene verkeersveiligheid is door deze maatregel bevorderd; spr. verwachtte dat de publieke opinie wel anders zou zijn als er in de drukte een kind zou zijn overreden. „Meer dan de helft van het verkeer wordt nu langs de gemeente geleid; enig ongerief mag daarbij als offer gelden" vond de voorz.
B. en W. zullen de gevolgen van de maatregel nader bestuderen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juni 1967
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's