Weg Vrij ? Dan Pas Voorbij!
Een automobilist die gaat inhalen stelt zichzelf en in niet mindere mate zijn medeweggebruikers aan grote risico's bloot. De inhaalmanoeuvre omvat een complex van handelingen, die allemaal op foutieve wijze kunnen worden uitgevoerd. Uit de ongevallenregistratie van Rijks- en Gemeentepolitie over 1966 is gebleken, dat alle mhaalfouten samen genomen ILS'/o van 2.862 ongelukken op de autosnelwegen hebben veroorzaakt. (Uit Zwitserse en Duitse statistieken blijkt dit type ongeval 12''/o te bedragen op een totaal van 375.979 ongelukken). Wordt onderscheiden naar de soort fout, dan blijkt in 5,7»/o van de 'ongevallen de oorzaak te zijn dat naar links wordt uitgeweken om te gaan inhalen op het moment dat de inhaler zelf wordt ingehaald. De gevaarlijke situaties die hierdoor ontstaan, kunnen zonder meer voorkomen worden wanneer men een juist gebruik maakt van de op en in de auto aanwezige spiegels, erste zorg is daarbij dat deze goed gesteld zijn «en wel zodanig dat binnen- en buitenspiegel elkaar aanvullen. In de buitenspiegel moet tevens te zien zijn of er zich verkeer naast de auto bevindt. Aan de hand van de „spiegelbeelden" kan de automobilist zich ervan overtuigen of hij zonder gevaar of hinder voor andere weggebruikers kan gaan inhalen. Is de weg voor, opzij en achter vrij, dan moet sinds 1 januari de bestuurder een teken met zijn richtingaanwijzer geven. Is de zijdelingse verplaatsing voltooid — dus is men naast de in te halen auto gekomen — dan dient de richtingaanwijzer uitgeschakeld te worden, ook al blijft men links rijden voor het inhalen van meerdere auto's. Bij het weer naar rechts gaan geldt de verplichting van richting aangeven niet. Overigens mag het richting aangeven op zich nooit als garantie voor veilig inhalen worden beschouwd. Het snelheidsverschil tussen inhaler en voorligger moet op zijn minst 20 km zijn, wil de lengte van de inhaalweg blijven. redelijk
Een bestuurder die ingehaald wordt, moet in staat zijn alles wat achter hem gebeurd — dus inhaalmanoeuvres — waar te nemen. Dat geldt ook voor beladen vrachtwagens, waarvan de berijders volledig zijn aangewezen op het uitzicht in de buitenspiegels. Om méér uitzicht te verkrijgen op het links achter hen gelegen weggedeelte, willen vrachtwagenchauffeurs die een brede lading hebben, nogal eens even naar links sturen.
Het linker voorwiel van vrachtauto's in het oog houden is een belangrijk punt voor bestuurders van personenauto's. Temeer, omdat zij er altijd op bedacht moeten zijn dat een voertuig dat wordt ingehaald, toch naar links kan uitwijkien.
Het inhalen van een auto die op de rechter rijstrook met een hoge snelheid op een aanzienlijk langzamer rijdende auto inloopt, kan een gevaarlijke situatie doen ontstaan. De bestuurder van dit laatste voertuig kan hierdoor in een bijzonder moeilijke situatie gebracht worden — hij rijdt in een fuik — waaruit hij zich slechts door een „noodremming" kan redden.
Wat men dus nooit moet doen is: plotseling uit een file breken.
Bovendien is het ook voor het invoegen van inhalende auto's van belang om voldoende afstand te houden op de autosnelweg. Daardoor is het ook mogelijk plotseling af te remmen of te stoppen zonder het gevaar van slippen, kettingbotsingen, etc. Een vuistregel voor afstand houden is: de minimum veilige afstand in meters is gelijk aan de helft van de snelheid.
vrij Bil 80 km dus minstens 40 m houden.
Bij druk vakantie- en weekendverkeer verliezen autosnelwegen hun eigenlijke karakter en lenen deze zich niet meer voor snel rijden. De verstandige automobilist zal zijn snelheid en de afstand tot de voorligger dan aanpassen aan de verhoogde verkeersintensiteit. Domweg inhalen is in zo'n situatie onverantwoord.
Onbekendheid bij verkeerspleinen en -rotondes maakt dat vele vakantiegangers pas op het laatste moment naar links uitwijken om voor te sorteren.
Met een dergelijke situatie dient voortdurend rekening te worden gehouden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 mei 1967
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's