Disco-nieuws
Wie eens kennis wil maken met iets aparts op de grammofoonplaat, en eens wat anders wil horen, als de Finale van Viërne, de Toccata uit de 5e Symphonie van Wider, of de grootse pompeuze eerste symphonie van Guilmant, kan het grijze verleden eens induiken. „Supraphon" te Hilversum gaf in de
„Supraphon" te Hilversum gaf in de nog vrij onbekende nieuwe serie grammofoonplaten „Musica-Sacra" een 30 cm L. P. plaat uit met opnamen van oude meesters der orgelmuziek uit Spanje en Italië. Er is een keuze gemaakt uit de keurcollectie van de 16e en 17e eeuw.
De eerste zijde van deze plaat vermeldt oude orgelwerkjes van drie Spaanse componisten. Van Antonia Cabazon (1510—1566),
Van Antonia Cabazon (1510—1566), die vermoedelijk hof organist en combalist aan het hof van Philips de He is geweest, werd een Tiento, in de eerste toon opgenomen, en verschillende va riaties op een Spaans ruiterlied.
De vormgeving van de Tiento is die van de ons bekende Aicercare. Tiento is dus de Spaanse benaming voor deze bekende vormgeving. Wij maken tijdens 't beluisteren van
Wij maken tijdens 't beluisteren van dit werkje kennis met de vroege ontwikkelingen van de polyphonie. Van Fransisco Correa de Arauxo
Van Fransisco Correa de Arauxo (1576—1663( uit Sivilla werd diens vierde tiento opgenomen. Deze Spaanse componist leefde ten tijde van de vroegbarok.
Van de vrij bekende organist Joan Josi Cabanilles (1644-1712) organist te Valencia, wordt de eerste kant van deze plaat ook met twee tiento's in een Toccata afgesloten. De muziek van Cabanilles kenmerkt zich door verschillende vormgevingen. Het zijn allen zeer interessante opnamen geworden.
De keer zijde van de plaat is benut voor opnamen van oude Italiaanse orgelwerkjes die ons vermoedelijk meer bekend zijn.
Met Andrea GabriëUi (1510-1586) wordt geopend. Hij is niet zo bekend als zijn neef Giovanni Gabriëlli, maar mag toch zeker wel als een van de grondleggers van de beroemde Venetiaanse orgelschool genoemd worden. Hij is organist geweest van de bekende „San-Marco", als opvolger van Claudio Merulo. Met hem bereikte de Italiaanse orgelkunst zijn eerste hoogtepunt. Een heel bekende leerling van Gabriëlli was Hans Leo Kassier. Zijn tijdgenoot Ticioni roemde zijn onderricht, voornamelijk in de contra-puntische beheersing der thema's. Dit kunnen wij dan ook bijzonder goed beluisteren in zijn opgenomen recercare in de VII en VIII toon. Het piintige thema wordt prachtig verwerkt in dit orgelwerkje. Van geheel ander stijl is de canzone ariose, in meer vrije vorm.
Girolamo Frescobaldi (1583-1643) is op deze plaat ook vertegenwoordigd, en zeer terecht.
Deze grote Italiaanse componist-organist past in de rij van de grootmeesters der orgelcultuur. Hij is de grondlegger geweest van de orgelschool waaruit zich later via zijn voornaamste leerling Joh. Jacob Froberger de zo bekende Zuid-Duitse orgelcultuur ontwikkelde, evenals dat hij Sweelinck en zijn leerling Samuel Scheidt met de Noord-Duitse is gebeurd. Frescobaldi was ook een groot polyphonist. Dit merken wij op in zijn opgenomen Ricercare qua druplum, waarin wij een beeld krijgen van de maatstaf van Frescobaldi's meesterschap in componeren.
Het is een waar genoegen dit mooie werkje te beluisteren, voornamelijk om het prachtige horizontale lijnenspel. Uit zijn bekende „Fiori-Musical" zijn vier werkjes opgenomen n.1.
Toccata avanti la missa. Canzone dopps 1' epistola. Toccata avanti il' ricercar. Toccata, pa 1' eléva zione.
Deze Italiaanse orgelwerkjes worden afgesloten met de Canzone van Dominico Zipoli (1988-1726). De bekende Franse organist Gaston Litaize speelt de bovengenoemde Spaanse en Italiaanse prgelmuziek op het „Clicquot- Gonzales" orgel uit de St. Merry te Pa rijs. De opname techniek is prima. Ook het spel van Gaston Litaize is mooi gaaf en briljant, op dit grote Franse orgel, gebouwd in 1949, wat hier en daar nog wel barok-allures heeft. Persoonlijk hadden wij de uitvoering van deze muziek liever vertolkt gezien op historisch Spaanse en Italiaanse orgels. Deze plaat kan een prachtig bezit zijn voor de discotheek. Het bestelnummer is A.M.S. 76. Deze plaat is zowel mono als stereo afspeelbaar.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 april 1967
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's