Uit Kijkvenster
Een vroege Pasen — Een vaste Paasdatum? — Schepping en opstanding.
Ik weet niet hoe het met u is, maar mi] heeft de vroege Pasen wat overvallen. Nauwelijks is de lente begonnen of ook de Paasdagen zijn aangebroken. Zoals bekend mag worden verondersteld, valt Eeerste Paasdag altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. En aangezien we dit jaar juist op zondagmorgen 26 maart volle maan hebben, valt de paasdatum met deze volle maan samen. Het gebruik om Pasen te vieren af
Het gebruik om Pasen te vieren afhankelijk van de maanstand dateert al uit de middeleeuwen. Vóór die tijd hield de Oosterse Kerk zich aan de Joodse kalender, en vierde ze het Paasfeest op de 14e en 15e Nisan. De Westerse kerk echter, die het Paasfeest steeds op zondag vierde, de dag van de opstanding des Heeren, heeft het uiteindelijk gewonnen. Juist tegenwoordig schijnt er weer
Juist tegenwoordig schijnt er weer behoefte te ontstaan aan een vaste aasdatum. Op de jongste zitting van de Generale Synode der Ned. Herv. Kerk 'n februari is deze zaak al aan de orde geweest. Reeds in 1926 heeft de commissie voor
Reeds in 1926 heeft de commissie voor verbindingen en transport voorgesteld, de paasdatum altijd te laten vallen op de zondag na de tweede zaterdag in april, maar dit voorstel is nimmer overgenomen. Ook de Verenigde Naties ebben in 1956 een poging gedaan om de kalender te hervormen en tot een aste paasdatum te komen, maar ook deze poging is mislukt.
De kwestie is opnieuw actueel geworden doordat het Tweede Vaticaanse Concilie van de R.K. Kerk zich in principe heeft uitgesproken voor een vaste paasdatum. De Wereldraad van Kerken eeft daarop aan alle bij hem aangesloten kerkformaties een vragenlijst geonden over deze materie, en vandaar dat de Ned. Herv. Kerk in ons land de eerste kerk is, die deze kwestie heeft behandeld.
De synodeleden kwamen eenstemmig ot de conclusie dat er in principe geen enkel bezwaar bestaat tegen een vaste aasdatum. Thans wordt het Paaseest gevierd op een datum, vallende ussen 24 maart en 21 april, dat betekent een schommeling van ongeveer een maand. Waarom zouden we dan ijvoorbeeld geen Pasen kunnen vieren in de week van 8 tot 15 april? Met het eloof als zodanig heeft dit niets te maken. Alleen is het absoluut noodzaelyk dat de eenstemmigheid wordt beeikt inzake de methode van berekeing, en ook dat alle kerken ermee akoord gaan.
Dat laatste zou wellicht nog de nodi- ge moeilijkheden kimnen geven. Wat ons eigen land betreft, heeft nog geen enkele andere dan de Herv. Kerk een lutspraak over deze kwestie gedaan. el kwam mij ter ore dat prominente figuren uit de gescheiden kerken geen enkel principieel bezwaar hadden tegen een vaste paasdatum. Maar of alle kleinere kerken en groeperingen daarmee zullen instemmen, is nog een vraag. De traditie blijkt vaak een taai leven te hebben. Met het oog op de industrie en het
Met het oog op de industrie en het bedrijfsleven is het natuurlijk een eerste vereiste, dat alle groeperingen het over de paasdatum eens zijn. Het zou een complete chaos worden, wanneer iedere kerk z'n eigen paasdatum zou vaststellen. Daarom is het een verstandig besluit dat de Herv. Synode, haar advies aan de Wereldraad óók ter overweging aan de andere kerken in Nederland heeft voorgelegd. De verwarring tussen de kerken behoeft niet groter te worden dan ze al is!
Intussen houdt niet alleen de paasdatum verband met de maanstand, maar ook is er een relatie van het aasgebeuren tot de natuur. Dat blijkt 'et alleen uit de vele Paasgebruiken die we in ons land kennen (en die voor "en deel tot heidense tradities te bereiden zijn!), maar ook uit de geschiedenis van de opstanding zelf.
Wanneer Christus aan het kruis hangt rekt de zon haar licht in. Op het moment dat Hij de geest geeft, beeft de aarde en scheuren de rotsen. Maar tijdens Zijn opstanding uit de doden beeft de aarde opnieuw. En als de vrouwen bij het lege graf aankomen, gaat juist de zon weer op. De zon gaat op, als een bruidegom uit zijn slaapkamer, zoals de Zon der gerechtigheid is uitgegaan uit de slaapkamer van het graf. Want de ganse schepping zuchtte on
Want de ganse schepping zuchtte onder de gevolgen van de zonde. Maar ook de ganse schepping juicht over de verlossing van de zonde. Daarom is de zon nooit zo schoon opgegaan als op de morgen van de opstanding. Maar je moet er geloofsogen voor hebben om het te zien!
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 1967
Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's