Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is eigenlijk een muziekschool?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is eigenlijk een muziekschool?

Ingezonden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vereniging Muziekschool onderwijs gaat een actie voeren tot uitbouw van de Flakkeese muziekschool en meteen komen de vragen los; wat is eigenlijk zo'n muziekschool, waarin verschilt dit van de particuliere lespraktijk en wat het nut ervan, hoe kunnen wij helpen??? 

Om met de eerste vraag te beginnen, een muziekschool is een opleidingsinstituut voor muziekonderwijs aan amateurs, kinderen zowel als volwassenen welke in hoofdzaak in de middag en avonduren geopend is; immers wanneer de mensen vrij zijn, gaan ze naar de muziekschool. 

Op dit punt lijkt de muziekschool wel op de handelsavondschool, met dit verschil echter, dat er geen vakonderwijs gegeven wordt. Van de particuliere lespraktijk verschilt de M.S. in zoverre dat zij een complete cursus geeft; de kinderen krijgen eerst in clubverband een complete muzikale vorming, tegen een zeer laag lesgeld, daarna privéles op het instrument hunner keuze. Voorts worden rapporten uitgereikt, getuigschriften verstrekt en examens georganiseerd, terwijl gevorderde leerlingen, voorzover zij niet in het plaatselijk verenigingsleven zijn opgenomen, in de gelegenheid gesteld woren samen te blijven spelen in de muziekschoolorkesten.

Het is duidelijk dat een dergelijk project niet winstgevend is, steun van particulieren en overheid is daarom noodzakelijk.

Een muziekschool streeft ernaar lesmogelijkheden te openen op minder bekende instrumenten, zoals, dwarsfluit, hobo, viool, violoncello enz...
Voor het lesgeven op veel bespeelde instrumenten zoals piano en orgel was vestiging van een praktijk mogelijk in kleinere plaatsen dan in het geval van strijk- en blaasinstrumenten, enz.

De muziekschool nu, tracht voor deze instrumenten leerkrachten aan te trekken die enkele uren per week naar hier kunnen komen.

Weliswaar bestaat er in het kader van fanfare en andere vormen van musiceren b.v. op tokkelinstrumenten een ruime behoefte aan opleiding, maar daarin werd voorheen over het algemeen niet voorzien door een officieel bevoegde leraar, maar in eigen kring...
Op bescheiden wijze werd door combinatie van meerdere bevoegdheden of door meerdere in elkaarsnabijheid liggende plaatsen soms het werkterrein van de lesgever in minder populaire vakken uitgebreid.

Was er dus van spreiding in de streek amper sprake, men kon nog minder spreken van een muziekonderwijs dat voor alle bevolkingsgroepen 'betaalbaar was, hetgeen geheel voortvloeit uit de particuliere status van de desondanks met een karig inkomen betaalde lesgever.

Het muziekschoolonderwijs 

Een muzikale basis ontwikkeling dient aan ieder kind te worden gegeven. Deze „muziekervaring" kan worden opgedaan in de vorm van Algemeen Vormend Muziekonderwijs te geven aan kinderen vanaf de tweede klas van de lagere school.

De overheid acht deze opleiding van zo groot belang dat het een verplicht vak is op de lagere school en het wordt via de leerplichtwet dus duidelijk te dienst van ieder kind gesteld, waarbij de inhoud van dit onderwijs duidelijk is omschreven in de bepalingen welke t.av. de muziekschoolopleiding van het personeel voor het lager onderwijs aan de kweekscholen bestaan; echter is de realisatie daarna te veel geremd door gebrek aan werkelijk tot het doceren w-van muziek capabele onderwijzers zo- Kdat dit onderdeel van volksopvoeding grotendeels de mist ingaat. Daarentegen zal op de L.S. steeds een beperkt gebied van wat aan basis onderwijsmogelijkheden bestaat wel gerekend naar muzikale materie als maar leeftijdsgroepen, aan bod kunnen komen.

Dit leidt in muziekonderwijskringen tot de vaste overtuiging dat zelfs in die omstandigheden waarin het lager onderwijs, ideaal aan de eisen voldoet, toch een ruime taak overblijft voor speciale op het gebied gerichte muziekscholen

Uit deze overweging resulteert dat het basis onderwijs in vrijwel iedere plaats, dus ook op het platteland, moet worden georganiseerd en wel tegen een zeer laag lesgeld Bezwaarlijk hoge lasten behoeft dit basis ondervirijs niet mee te brengen omdat het in grote groepen gegeven kan worden. Voordelen:

Het behoeft geen betoog dat het kind wel een goede basisopleiding heeft genoten, snel leert spelen op het instrument zijner keuze, alle aandacht kan n.1. gegeven worden aan de specifieke moeilijkheden van het instrument. Muziekschrift, ritmiek etc. zijn bekend terrein. Ook fanfare gezelschappen kunnen

Ook fanfare gezelschappen kunnen hier hun voordeel mee doen. De lestijd wordt sterk bekort; hetgeen stimulerend werkt op de aanvoer van nieuwe leden.

De lezer kan hier nog diverse andere mogelijkheden aan toevoegen, immers een Regionale Muziekschool kan stimulerend werken op alle takken van muziekonderwijs, instrumentaal zowel als vocaal.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1967

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's

Wat is eigenlijk een muziekschool?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1967

Eilanden-Nieuws | 10 Pagina's