Lezing Ds. T. Poot
Venvolg van voorpagina
uit de dood n.L: De uitleiding van Israël uit Egypte en De opstanding van Jezus Christus. Heel de verdere Bijbel bestaat uit variaties op het ene grote recreéringswerk" aldus ds. Poot.
iViet een nieuwe creatie maar dezelfde creatie anders
Het gaat bij de herschepping in de Bijbel niet om een andere wereld maar om dezelfde wereld anders aldus spr. De opgestane Christus is de Eersteling van Gods recreatie en een teken en onderpand van de totale recreatie van alle dingen. Spr. noemde twee voorbeelden: De opgestane Christus is dezelfde van voor het Kruis, toch is Hij anders. Dat is typerend voor Gods recreatie" aldus spreker. De aarde, mens en schepping die we nu kennen zullen op een heerlijke wijze worden gerecreérd. Dit blijkt ook in de Openbaring van Johannis. Het nieuwe Jeruzalem is wel de oude, maar toch een andere stad.
De weg tot deze recreatie is de weg van het lijden en de dood
De weg wordt alleen maar verkregen door de weg van moeite en lijden. Spr. noemde enkele voorbeelden. Israël wordt uitgeleid nadat het 400 jaar onder Egypte had gezucht en Christus recreatie wordt door Zijn lijden voorafgegaan.
Recreatie moet worden beworsteld. Het lijden is de weg naar de recreatie en draagt soms een boetend karakter. Jes. 40 spreekt hierover: „Aan het volk in ballingschap wordt de bevrijding aangezegd." Op grond van de boeting komt het herstel" aldus ds. Poot. Heel duidelijk wordt dit in Jezus Christus. Paulus zegt: Omdat Hij gehoorzaam was is Hij opgericht. Het boetend karakter van het lijden van Jezus Christus heeft ook betekenis voor allen die Hem. gehoorzaam zijn. In de Openbaring van Johannis staat dat de verloste mensheid zal toezingen het Lam. dat geslacht is. De achtergrond daarvan is dat echte recreatie alleen maar door de weg van moeite en lijden mogelijk is", aldus spreker.
Deze recreatie wordt in rust en feestdagen afgebeeld, gevierd en. gewaarborgd.
De Sabbath wordt gefundeerd in de schepping aldus ds. Poot. Sabbathvieren is een herhaling van het scheppingsritme. De rustdag is ook gefundeerd in de recreatie. In Deut. 5 staat: „Want gij zult gedenken dat ge dienstknechten geweest zijt in Israël". Israël moet elke Sabbath zijn bevrijding, dus Gods herscheppend werk vieren! In Jesaja 14 beschrijft Jesaja "het Messiaanse Rijk aldus: „De gehele aarde heeft rust, is stil." In het Hebreeuws betekent dit de hele aarde houdt Sabbath. De wekelijkse Sabbath die wij vieren is een voorsmaak van de grote Saibbath, het is eigenlijk al een vieren daarvan.
Elke zondag is een stukje vooruitgeschoven recreatie en is daarom zelf een stukje recreatie. „Het is net of op zondagmorgen de wereld opgeruimd is, er is dan echt iets paradijselijks op de wereld" aldus ds. Poot. Hij meende het goed en echt Bijbels er een goed zondagspak op na te houden en wat extra's te eten. De wettische zondagsviering zoals wij die verstaan met gebod op gebod, is daarom een kwaadaardige aanval op Gods bedoeling" stelde spreker. Het eerste conflict dat God met de Joden had ging over de zondag! Spr. meende dat de mensen de zondag hebben beroofd van zijn bedoeling.
De vrije tijd is naar Bijbels besef een uitgebreide en voortgezette zondagsviering, dus mag elke vrije tijd er aanspraak op maken net als de zondag een teken, waarborg en garantie te zijn voor de grote recreatie. Ons begrip van vri]e tijd komt niet in de Bijbel voor aldus ds. Poot, maar waar er sprake is in de Bijbel van vrije tijd houdt dit verband met de Saibbath. In Mare. 6 : 31 staat het woord van Jezus tot zijn discipelen: „Rust een weinig". In de grondtekst staat: Houdt een weinig Sabbath, dus vier een beetje recreatie. De Engelsen hebben de oorspronkelijke betekenis van vrije dag (tijd) nog in hun taal bewaard. Holy day betekent immers heilige dag.
Wat heeft recreatie te maken met Recreatie en is er enig verband? Ogenschijnlijk is er geen verband. Onze recreatie, verpozing, vennaak en ontspanning ligt ogenschijnlijk veraf van de herschepping van hemel en aarde aldus spreker. De mensen zeggen: „Als je met de grote Recreatie van doen wil hebben wil je niets met de kleine recreatie te maken hebben." Maar onze recreatie "is in erge mate verwereldlijkt! stelde ds. Poot. Het verband tussen beidea m.ocht naar hij meende echter niet losgelaten worden. Waarom zoeken de mensen recreatie? Ze zoeken dit om nieuwe krachten op te doen voor de creatie. Uitrusten betekent, we doen nieuwe uitrusting op. Het gaat om de hersohepping, ze bereiken en beleven dit niet omdat behalve het woord recreatie ook het begrip recreatie gedevalueerd aldus ds. Poot. Het vrije tijdsleven wordt afgeschilderd als het eigenlijke leven, spreker noemde dit een rampzalige ommekeer. Inplaats dat vakantie een toerusting isi tot het werk is het werk een toerusting tot de vakantie! Al wordt recreatie door de mensen
Al wordt recreatie door de mensen niet meer als herscheppen gevoeld, de grond betekenis mocht niet worden verwaarloosd. De gelovige mens mag in zijn kleine recreatie God danken dat Hij hem door middel van de vakantie bevrijdt van de slavernij' van het werk. Het wordt vroom geacht om de kleine en grote recreatie helemaal los van elkaar te trekken, de kleine recreatie moet echter beleefd wordon in het licht van de grote recreatie" aldus ds. Poot. Wat de bijbelse gelovige zo' beleven mag mag de kerk nooit allee;n maar tot het) bezit van de gelovige laten, maar als een groot goed in de samenleving indragen aldus spreker.
Alle vrije tijd is een verlenging van de zondag en daarom eati garantie voor Gods recreatie. De kerk moet dit verband vasthouden en tot een dergelijke recreatie oproepen en de wijze van recreëren inrichten naar de manier van de, grote recreatie van de toekomst! zo be-' toogde spreker.
Dit betekent dat de kerk in geen geval tegenstander kan zijn van de recreatie, dit is onbarmhartig. jDe mens van tegenwoordig heeft recreatie nodig als medicijn tegen de kwalen van deze tijd. De lierli moet iets van de bewogenheid van Christus over de schare hebben" aldus ds. Poot. De kerk moet alles in het -werk stellen te bevorderen dat de kleine recreatie beleefd wordt naar het model van de grote Recreatie zo vervolgde hij. Dit betekent dat de recreatie moet betrokken worden op het lichaam en de ziel van de mens! De wereldijke recreatie is daar in erg eenzijdig, die heeft de halve mens maar te pakken n.1. alleen het lichaam. De kerk moet waken dat de recreatie geen verstrooiing is maar een concentratie. De mens moet uit zijn verstrooiing van alle dag samengeraapt worden tot het centrale punt in het leven en verzameld worden tot de Ene. Ook moet de kerk waken dat de mens in recreatie in harmonie leei^t met de schepping, over de mens moet iets komen van de grootheid van Gods schepping naar de tekst: „Men zal elkander geen leed doen." De kerk moet ervoor waken dat de mens het leven op een andere manier gaat beleven, anders dan anders!
Waar ligt de grens van het toelaatbare
Uit de vergadering kwam de vraag, waar ligt de grens van het toelaatbare. Hoe funktioneert alles op de zondag, moeten er zaken open zijn e.d. „Een bijzonder brandend punt" wist spreker. Zodra echter iemand over de grens gaat praten heeft hij in principe de recreatie aanvaard, dan ben je al een eind" meende spreker, ons stukje grond is net zo goed voor de ander!
Spreker meende dat deze vraag nooit moralistisch beantwoord moet worden. Als er een, boek van geboden en verboden m.b.t. de recreatie moet worden opgesteld zit je al verkeerd. Er moet hierin gezocht worden naar enkele grondlijnen. De Bijbel zegt; De liefde is de vervulling van de wet. Spr. meende dat dat de grote richtlijn moet zijn. Liefde en ibegrip tot elkander moet hierin bepalend zijn. Spreker had de indruk dat in Ouddorp de recreatie niet wordt bedreven om een stukje dienst te doen maar om, de verdiensten. Daar liefde het uitgangspunt moet zijn is dit een verkeerde instelling" aldus ds. Poot.
In het bepalen van het recreatiebeleid zal men de medemens moeten zien en beseffen dat we met elkaar de zondag op de goede manier moeten besteden. Dit kan betekenen dat er uit liefde bepalingen moeten worden gemaakt. Met een druk verkeer op zondag b.v. moet er uit liefde tot de m.edemens die in dit verkeer een groot gevaar oploopt, een politieman in dienst zijn.
Het weigeren van de subsidie aan de reddingsbrigade zoals dat in Ouddorps raad heeft afgespeeld noemde spreker een typische liefdeloosheid.
Dat het naakt en bloot veracht wordt is niet Bijbels aldus spreker. De mensen kunnen het echter niet zien zonder zwoele bijgedachten en ook hierin zullen uit liefere bepalingen moeten worden gesteld.
Moet dei kerk zelf het recreatiewerk ter hand nemien?
Principieel niet, uit noodmaatregel wel" meende ds. Poot. Hij wees erop dat dit reeds wordt gerealiseerd. Toppershoedje is daar een voorbeeld van.
De kerk is gezonden om het Evangelie te verkondigen. De recreatie moet echter in haar boodschap betrokken, worden. Ze moet richtlijnen t.a.v. de recreatie aangeven. Ze moet dit doen door bezinning (geschriften) en vanaf de kansel. De kerk heeft ook tot taak in de recreatiecentra het Evangelie te prediken. Het is niet voldoende te zeggen: De kerk staat voor ieder open en we beleggen een extra dienst. De kerk moet uitgaan. „Gaat uit en predikt het Evangelie" De Heere Jezus deed dit ook. Spreker meende dat de Evangelieverkondiging voor de toekomst veel beweeglijker zal moeten worden. De mensen ontvluchten de grote steden. Spreker wees er op dat in de centrums van de grote steden grote kathedralen staan, ze dienen nog als museum om de eenvoudige reden dat de mensen uit de centrums van de steden zijn weggetrokken. De kenk moet dus de mensen achterna.
Zelf recreëren behoort principieel niet tot de taak der kerk" aldus ds. Poot. Hij meende dat de kerk het wel op moet nemen waar het door anderen verzaakt is en zij het voorbeeld moet geven van goede en verantwoorde recreatie. De hele recreatie (vermaakindustrie) is van een geest doortrokken die in menig i zicht niet beantwoord aan de voorsll ling van de grote recreatie. De k| moet beïnvloedend aanwezig zijn veroordeelde daarom de te statische hl ding van de kerken in de recreatiecen j
De ontmoeting met de „OverIii|
Tevens kwam uit de vergadering I vraag hoe we de overkant dienen] ontmoeten en te accepteren. Een ] ontmoeting is eerst mogelijk wanni we een goed besef hebben van het gof wat God ons op dit eiland geeft" •' spreker. Ieder die dit verkwanseltl een verrader van dit goede, ook dief ander niet in dit goede laat delen hebben dit goede gehad om te dien| Mozes zegt tegen Hobab. Kom met f mee, God is met ons en gij kunt ons j ogen zijn" We moeten ruimte aan elli| geven en niet met beelden van ell rondlopen" meende spreker. We een vreemde, een overkanter enz ontmoeting blijkt de voorstelling<i wij Is niet te Idoppen. Wanneer wes lend naast elkaar mogen wordon < bracht dan zal er iets groots gebeuBj aldus ds. Poot.
Spreker wees op de grote veranderi gen die ieder mens onbewust oniieig'a Hij stelde dat de veranderingen i positief moeten worden onderga T dat anders de negatieve krach ' n zullen winnen. Het eiland mag e - servaat worden waarnaar woidt gaapt. Er zijn gezonde geestelijke kr»l ten. We dienen bereid te zijn onszeH| wat we hebben ontvangen in onzet tiek tot uiting te laten komen' zo > sloot ds. Poot.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 januari 1964
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 14 januari 1964
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's