De R.T.M. repliceert tegen haar aanvallers in eigen orgaan
„De Tramkoerier", het orgaan van de Rott. Tramw. Mij.', dat zo af en toe verschijnt, is thans weer uitgekomen en bevat een zekere repliek op hetgeen je laatste tyd over de R.T.M., geschreven en gesproken is. Het betreffende artikel heeft tot strekking het personeel dat „onder neerdrukkende omstandigheden zijn dienst moet doen", wat op te beuren. Het is interessant te lezen, ))oe in de kring van de R.T.M, zelf over het streekvervoer wordt gedacht waarom wij ''i*^ artikel in zijn geheel doorgeven. Veel er van zou weersproken kunworden, maar in dit geval geven we het zonder commentaar weer.
,,De Tramkoexiez" richt zich tot het personeel der R.T.M.
pe K.T.M, is de laatste tijd weer eens l mikpunt van aanvallen en ook van waardige schimpscheuten. Het is niet gevaarlijk als het lijkt, maar wel ongenaam, in het bijzonder voor ons rsoneel, dat onder neerdrukkende omdigheden zijn dienst moet doen. Gei en volharding in goede plichtsverllmg' is het enige juiste verweer on ( de leuze: Ieders dienaar, niemands echt.
jlen bedenke, dat er ook vele gebruirs van de diensten der R.T.M. rede |[ voldaan zijn; zij behoren echter tot { kleine luiden zonder auto, die niet wend zijn zich luidruchtig te laten elden.
Wat de schimpmaniakken betreft, eet men aannemen, dat de R.T.M, niet leen voorziet in materiële, maar ook geestelijke behoeften van deze lieen. Intussen is het voor ons personeel ed en prettig om te weten, wat de ,T,M. inbrengt tegen de klachten, voorver die een enigermate zakelijk ka kter dragen. Hieronder volgen enige rubrieken.
Er moeten bruiggen komen. Van T.M. zijde is men daar niet tegen. De ren vormen ook in het eigen bedrijf te belertuneringen en wij zegenen het, t men indertijd de bruggen bij Spijmisse en Barendrecht heeft gebouwd.
VEERDIENSTEN
Er moet koplading komen. Zoals kend is, zijn bij overeenkomst tussen t Rijk en de R.T.M, de zgn. tramha .ns door het Rijk aan de R.T.M, ter xploitatie gegeven. Deze havens zijn iet ingericht voor koplading.
Te hoge veertarieven. Vergelijkingen orden gewoonlijk niet gemaakt; er rdt eenvoudig gedecreteerd: te hoog. eze tarieven zijn hoog .in vergelijking et die van gesubsidieerde veren; zij n matig, in die zin, dat ze geen renbel bedrijf opleveren. Wie zijn waar of beneden kostprqs verkoopt, is ët duur.
Onvoldoende capaicitelt, lange waxïht 'n. De gemiddelde bezetting van het eer Zijpe—Aima Jacoba is rond 25 pet., e van het veer Middelhamis—Hellemetsluis rond 40 pet.; op het eerste omt wachten practisch niet voor, ter 1 de wachttijden in het tweede veer gunstig afsteken bij die in andere grote tren.
Verouderd materieel. Onze veerboten sljn na de oorlog in belangrijke mate vernieuwd, wat 1.500.000 gulden heeft ,t; zij worden geregeld van over v.u.wege gekeurd; het zijn sterk getouwde, van krachtige machines voore zeewaardige schepen, die — blij ...j de ervaring — de dienst ook onder zeer ongunstige omstandigheden kunnen blijven uitvoeren. In de strenge «inter van 1946—'47 zijn onze veren de enige geweest, die — zij het met grote Vertraging — de dienst bleven uitoefenen.
De ontwikkeling der veren is zeer gunstig; de zeer snelle groei is door de R.T.M. bijgehouden en mogelijk gemaakt. Zowel Schouwen en Duiveland als Goetee en Overflakkee beschikken nog over andere veren dan die van de R.T.M. Oat men bij voortduring de voorkeur aan onze veren blijft geven, wijst er wel op, dat de ontwikkeling van het verke'er te de R.T.M. niet wordt tegengehouta, In het veer Middelhamia—Hellevoetsluis zou een belangrijke verbetewig te bereiken zijn door indiensttreding van een schip, in het bijzonder ingericht voor het vervoer van auto's. Alvorens hiertoe kan worden overgegaan, zal eerste een beslissing moeten vallen betreffende de plarmen voor een brug.
Tramdiensten Reizig«rsvervoer
Te gering© snelheid. De behouden snelheid van onze treinen'— de snelheid, gemeten tussen eindpunten, de zgn. reissneiheid — is niet lager dan bij andere streekvervoerondernemingen, die met trassen exploiteren. Alleen de N.S.bussen, die weinig stopplaatsen hebben, geven een hogere snelheid te zien. Dit '''ijkt bij een vergelijking van dienstre Selingen.
Te hoge tarieven. De tarieven van de KT.M. zijn gebaseerd op een aanslag 'an 10 cent, vermeerderd met 3,3 per tal. Dit tarief is in ons land normaal. Er zijn weinig ondernemingen, die lager 'ïgen, er zijn er meer die hoger liggen. De prijs van een retourbiljet is thans gesteld op 1,8 x de enkelereis prijs. Ook dit is normaal. Ongeveer een kwart pdeelte van onze reizigers wordt echt« vervoerd op school, maand en weekkaarten en deze kaarten worden door «e R.T.M. belangrijk lager berekend dan "5 andere streekvervoerondememingen, "»dat dit op zich zelf onvoordelige ver Voer door de tram goedkoper kan worden 'Wicht dan door autobussen.
, Te g:ering comfort. In zijn algemeen JS'd IS deze klacht onjuist. De nieuwere »einstellen bieden gemakkelijke zit PJaatsen en veel meer ruimte per reizi 5*1' dan in een bus mogelijk is. De oudeje «jtuigen, die geleidelijk vervangen ^Uen worden, zijn inderdaad eenvoudig, ™aar voor het doel — reizen over korte Mstaadeh — niet onvoldoende. Alle rij 'uigen zijn voorzien van verlichting en 'envarming.
Ongevallen. Van tijd tot tijd wordt 'wkondigd, dat de R.T.M, een groot aantal ongevallen veroorzaakt. Nog nooit heeft iemand getracht deze bewering met bewijzen te staven. Dit zou ook moeilijk zijn, daar het aantal ongelukken waarbij de R.T.M, betrokken is, een heel kleine fractie vormt van het totaal aantal verkeersongevallen.
Goederemvervoer. Ten aanzien van het goederenvervoer zijn er geen luidruchtige spreekkoren, maar des te meer moeten wij op onze hoede zijn. Het komt voor, dat goederen door onoplettendheid te lang onderweg zijn en het personeel wordt aanbevolen ook aan het goederenvervoer nauwgezette aandacht te wijden. Het goederenvervoer vindt plaats in vrije concurrentie met weg en watervervoer. Wij hebben de laagste tarieven, maar dat is lang niet altijd doorslaggevend; goede bediening is belangrijker.
De tram is antiek, de tram moet weg. In deze uitroepen steekt natuurlijk geen enkel argument. Zierikzee is een antieke stad en daarom juist aantrekkelijk. Hiervoor is reeds aangetoond, dat deze uitroepen bovendien onjuist zijn. De tram vormt een goed bruikbaar vervoersapparaat, dat zeker niet zonder vervanging gemist kan worden. Er zijn echter lieden, die zonder enig argument een vaste mening hebben over moeilijke vervoersproblemen.
Een dergelijk probleem is bv. hoe gedurende de zomermaanden duizenden tegen verlaagd tarief te vervoeren van Rotterdam naar Oostvoorne en terug. Het komt voor, dat wij daar 1200 en meer reizigers per uur in één richting vervoeren, overeenkomende niet 30 bussen per uur. Dat betekent, dat er elke minuut op de weg tussen Rotterdam en Oostvoorne een bus zou passeren boven en behalve de duizenden fietsers en honderden auto's op die weg zijn op dergelijke dagen. Men behoeft maar te denken aan de toegang tot Rotterdam tussen de Zuidhoek en de Boergoensche Vliet, om te begrijpen hoe onhoudbaar de toestand zou worden. Ik spreek dan nog niet van de omvangrijke bagage, die de vacantiegangers meenemen, fietsen (soms honderden), kinderwagens, wasteilen, tenten, enz.
Wat malen de nihilisten met hun gedrein: „De tram moet weg" er echter om, waar de eenvoudige lieden die nu naar het Kruininger Gors gaan hun vacantie moeten doorbrengen? Laten die voor zich zelf zorgen. Er zijn meer van die problemen, al is
Er zijn meer van die problemen, al is het bovenomschrevene het omvangrijkst bv. het vervoer naar de Schouwse strandbadplaatsen. Al dit vervoer komt maar gedurende enkele maanden in het jaar voor.
Er is verder het vervoer dagelgks van de 200 & 300 reizigers, die met dezelfde boot van ± 7 uur uit Middelhamis te Hellevoetsluis aankomen en voorts het forensenvervoer van Rotterdam. De tram verricht al dit vervoer tegen verlaagd tarief; voorzover het met bussen zou zijn uit te voeren, zou dit tegen een belangrijk hoger tarief moeten geschieden; schoolkaarten zouden zeker 40 pet. duurder moeten worden.
Slotsom. Gij ziet dus, dat de R.T.M, een deugdelijk verweer kan stellen tegenover haar aanvallers. Het personeel behoeft niet te vrezen, dat de R.T.M, zal verdwijnen. Van degenen, die dit wensen, moeten wij het eerste woord nog horen, dat zij zich bezorgd maken over het lot van het ongeveer 550 personen tellende personeel der R.T.M. Daar trekken deze uitsluitend negatief ingestelde lieden zonder verantwoordelijkheidsgevoel zich niets van aan. Gij zijt echter niet aan hen overgele
Gij zijt echter niet aan hen overgeleverd. Wij weten onder ons natuurlijk heel goed, wat er aan de R.T.M, te verbeteren valt. De Directeur is daar voortdurend mee bezig; werkt met hem mede, dan versterkt gij de R.T.M, en daarmede uw eigen positie. Tegenover het publiek geldt het voorkomend en hulpvaardig te zijn, correct en streng op te treden tegen overtreders.
U zij gelijkmoedigheid en opgewektheid toegewenst.
D. DE lONGH Wzn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's