Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brugstagnatie Voornse Kanaal en vervoer van Flakkee

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Brugstagnatie Voornse Kanaal en vervoer van Flakkee

Kamer van Koophandel adresseert aan de Directeur­- '~~ Generaal van de Rijks Waterstaat

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit adres luidt als volgt: In een onderhoud, dat het Bestuur onzer Kamer in Juni van dit jaar met U en de Heer Ir de Graaff mocht hebben, kwam ook het verkeersprobleem Flakkee ter sprake. Wij mogen zonder overdrijving stellen, dat dit vraagstuk sindsdien nog zo zeer in betekenis is toegenomen, dat het voor onze Kamer het meest nijpende in haar gehele uitgestrekte district is geworden.

Dezer dagen zijn de moeilijkheden nog weer zeer verscherpt, doordat thans strenge controle wordt uitgeoefend op de naleving van het voorschrift, dat de voor voertuigen hoogst toelaatbare asdruk op de brug over het Voornse Kanaal bij Hellevoetsluis mag bedragen 3,4 ton. Dit betekent, dat zelfs voor middelgrote vrachtwagens, die vrijwel alle, uiteraard zware, landbouwproducten vervoeren, hun eindbestemming, in de meeste gevallen Rotterdam, schier onbereikbaar wordt. Immers, de route naar Rotterdam en verder leidt nu eenmaal over deze brug. De weg aan de rechterzijde van het kanaal is in het geheel niet berekend op het autovrachtvervoer en wanneer men toch, met grote risico, hiervan gebruik zou maken, zou afsluiting op korte termijn, en terecht, te verwachten zijn. De route via het veer Den Bommel — Numansdorp kan ook allerminst als een, ook maar bij benadering, vervangende verkeersmogelijkheid worden gezien, wegens de veel geringere frequentie van de diensten, nl. 17 & 18 vaarten op Hellevoetsluis ­ Middelhamis tegen 6 diensten op het veer Den Bommel ­ Numansdorp.

Wanneer herinnerd wordt aan het feit, dat door het veer Middelhamis ­ Hellevoetsluis in 1950 niet minder dan 69.476 auto's zijn overgezet — een vermeerdering bfl het voorafgaande jaar met 24% — terwijl dit jaar het totaal nog belangrijk hoger zal blijken te liggen, dan mag hieraan de conclusie verbonden worden, dat de thans getroffen maatregel zo ingrijpend is voor het Flakkeese bedrijfsleven, dat deze zonder meer niet aanvaardbaar is. Wanneer de toestaaid van de brug zodanig slecht is, dat de getroffen maatregel absoluut onontbeerlijk is en niet op één of andere wijze verlicht kan worden, dan moet vastgesteld worden, dat de oeververbinding van Flakkee met de vaste wal, thans voor het zware autovrachtvervoer, definitief is spaak gelopen. Deze uitspraak klinkt pathetisch, vrij geven het gaarne toe, maar in wezen is het toch slechts een illustratie van de harde werkelijkheid. De enige voorlopige oplossing lijkt on

De enige voorlopige oplossing lijkt onze Kamer een versneld uitgevoerde verbetering van de brug, zodat deze ook het zware verkeer kan verwerken, in

Op al deze bedragen worden afschrijvingen en rente terugontvangen, behalve van de laatste ƒ 316.186.25. Deze uitgaven betreffen de zgn. onproductieve. Tegenover de afschrijving en de rentelast van deze uitgaven staan zeer beperkte of in het geheel geen inkomsten.

Het ligt in het voornemen om medio December de begroting in de gemeenteraad aan de orde te stellen. een periode, dat de verkeersfrequentie het geringst is. Zelfs een zo spoedig mogelijk uitgevoerde verbetering zal dan toch nog een belangrijke drawback voor het verkeer vormen.

De ernst van de geschapen situatie doet ong voor deze, in zijn effect met een vervoersverbod voor een zeer belangrijk deel van het autovrachtvervoer gelijk staande, maatregel. Uw persoonlijke aandacht vragen en op een spoedige oplossing aandringen. Een correctief op de getroffen maatregel kan niet achtei^wege blijven.

De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Dordrecht en Omstreken,

w.g. R. A. Jas. (R. A. Jas) Voorzitter.

w.g. G. J. van Oostveen. (G. J. van Oostveen) Secretaris.

Geef nu direct Uw advertentie opl

A.s. Vrijdagavond komt ons blad in een huis-aan-huisniuminer uit. Dit is een unieke gelegenheid voor U om te adverteren. Maar U moet fcich haasten om er een behoorlijke plaats in te krijgen. Wacht dus niet langer, maar geef nu per omgaande uw advertentie op! Dan kan de zetter deze ook netjes verzorgen.

Laat „EUaioden-nieuws" dat in 10.000 exemplaren over het eiland verschijnt het voertuig z^jn om uw artikelen aan de man te brengen! TJ Bult er succes mee hebljen!

Eiland tholen wellicht tot noodgebied vebklaabd

De minister van XkM>nomische Zakken, prof. dr. J. B. M. van den Brink, heeft aan het provinciaal bestuur van Zeeland toegezegd, onderzoek naar de e>conoTOische toestand op het ^land Tholen te zullen doen instellen. Nagegaan zal worden, ot er wellicht mogelijkheid bestaat om het eilandi tot „nOodgeMed" te vei^ klaren.

Weliswaar betreft het een beperkt gebied met een kleine bevolking doch het eiland vertoont door de structurele werkloosheid en zijn honkvaste bevolking in het klein de kenmerken van een noodgebied. In de kringen van het provinciaal bestuur meent men, dat oplossing kan worden verkregen, wanneer men er in slaagt, één grote of twee kleinere industrieën aan te trekken. De stichting van een sunbachtsschool te St, Maartensdgk staat reeds vast.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 november 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Brugstagnatie Voornse Kanaal en vervoer van Flakkee

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 november 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's