De verkiezing van ambtsdragers in de Ned. Herv. Kerk
Met verbazing heb ik kennis genomen van het onschriftuurlijke en niet-gereformeerde standpunt dat de heer v E(ck) uit St(ellendam) inneemt in zijn artikel over „de a.s. Kerkeraadsverkiezingen in de Ned. Herv. Kerk" in het nummer van 3 Nov, '51. Gaarne maak ik van de mij geboden
Gaarne maak ik van de mij geboden gelegenheid gebruik om op deze kwestie in te gaan, omdat door de heer v. E verschillende zeer aanvechtbare dingen worden gezegd.
Als ik het artikel lees, krijg ik sterk de indruk dat de heer v. E. twee machten ziet: de gemeente en de kerkeraad En hij schrijft dan dat de gemeente nie zo „dom" moet zijn om de macht va de verkiezing van ouderlingen en diakenen uit handen te geven. Want da wordt de gemeente voor 100 % van bovenaf geregeerd door een college, da gemakkelijk in een onderonsje ontaard en aan vriendjespolitiek doet. Heeft de heer v. E. er wel aan gedacht dat hij over ambtsdragers schreef En weet hij wat een ambt is? Als ik schrijf over de verkiezing va
Als ik schrijf over de verkiezing va ambtsdragers, wil ik luisteren naar d H. Schrift en naar wat onze Gerefomeerde vaderen hebben gezegd om zo t komen tot het gereformeerd standpun De heer v. E. komt tot zijn „gerefo
meerd" standpimt op losse gronden e meent dat de Herv. Ger. predikanten i onze Herv. Kerk, die over 't algemee een ander standpunt innemen dan hi een onjuiste manier van verkiezin voorstaan. Ik begrijp niet, waar de heer v.
Ik begrijp niet, waar de heer v. de moed vandaan haalt dit te zeggen e ik vraag me af: „Zijn dan bv. Ds v. Poll en Ds Vroegindeweij uit Veenenda zo ongereformeerd, als zij de verkiezin door de gemeente uit dubbeltallen voostaan?" Dit zegt de heer v. E. wel niet m
n Dit zegt de heer v. E. wel niet m zoveel woorden, maar als hij zegt, d het „zijn conclusie (die zeer aanvechbaar is) is, dat het van gereformeerde standpunt bezien het beste is, als de limaten der Herv. Gemeenten zichzelf h recht voorbehouden de ambtsdragers kiezen," meen ik er deze conclusie te moeten trekken. Onschriftuurlijk ongereformeerd noemde ik de zienswij van de heer v. E. Ik zal dit trachten bewijzen.
t r e n t r e r g e r M e r g, oi n. e o j a n ef in an et en ie en n n c ijn ng Ja f ? rd! We moeten uitgaan van het ambbegrip zoals dat in het N. Testament vinden is. Het woord „ambt" komt het N.T. niet voor, maar toch zqn er ambtsdragers: evangelisten, voorgagers, apostelen, herders, opzieners diakenen. Deze mensen bekleedden in gemeente een plaats van Godswege. Dze ambtsdragers hadden ontzag, vanwge de plaats die zij van Christuswe innamen. Men moet ze in ere houden er dus niet zo over spreken als de h V. E. doet, als hij ze wantrouwt, vwege vriendjespolitiek enz. De Bijbel leert ons duidelijk dat Chtus de ambten aan Zijn gemeente he geschonken. (Zie Efeze 4 : 11): ze gezanten van Christuswege. (2 C 5 : 21.) Zij moeten leiding geven het leven der gemeente en moeten ëerbiedigd worden. We zullen het hover wel eens zijn. Maar dit moest zegd worden, om de juiste wijze verkiezing duidelijk te maken. Tr wens de kerkorde schrijft voor in ord art. 1, dat de Kerkeraad bij de voorreiding en leiding van de verkiezing ambtsdragers de gemeente moet inneren aan de plaats en het werk de ambten in de gemeente. De hee E. meent wel mee te moeten doen de voorbereiding tot die verkiez maar zwijgt over het belangrijkste: ambt. Hoe moet er nu gekozen word Evenals de heer v. E. ga ik ook H 6 : 1—6 lezen. Daar worden dus 7 mnen gekozen als diakenen die ook de diening des Woords hadden door de meente. Maar we moeten vers 6 over het hoofd zien, want daar s uitdrukkelijk: dat de apostelen, als gebeden hadden, hun (dus deze 7 mnen) de handen oplegden. M.i. houd , in: dat deze mannen aan de apost [ worden voorgesteld en ook de apos deze keuze billijken. Want de apost waren verantwoordelijk voor het ge leven der gemeente. Hier kiest dus de gemeente (zoal
Hier kiest dus de gemeente (zoal heer v. E. zo graag wil), maar met dewerking van de apostelen, welke etueel bezwaar hadden kunnen ma In Hand. 14 : 23 gaat de verkiezing ambtsdragers van 'de apostelen uit de gemeenten bezoeken (de verta „met opsteken der handen" schijnt juist te zijn). In Titus 1 : 5 zegt lus: „dat Titus van stad tot stad olingen moet aanstellen." We vinden dus in het N. Test., w
tiui uur ik als normatief acht in deze zake niet als „conservatief" wil betitelen als de heer v. E. doet, twee lijnen: gemeente kiest (maar met goedke van de apostelen) en b: de apos kiezen. Het voornaamste, waar het om
. F. oed om- Het voornaamste, waar het om is dus, dat de verkiezing van ambtgers geschiedit door de bestaande ten, of anders dat de ambten een belamgrijtai taak van opziobt ha als er mensen gekozen waren do Gemeente, Bij de verkiezing is het Gezag va
dge 512, 262, . W. poed . 20, Bij de verkiezing is het Gezag va bestaande ambt dus groot. Zestien eeuwen later vinden w ook weer in de Dordtse Kerkorde 22. De gemeente schijnt soms het van aanbeveling te hebben gehad. wens onze vaderen voor 1618 ken manieren ter verkiezing van ambgers; ik wil ze kort noemen: de kerkeraad kiest en de ge
Tel. de kerkeraad kiest en de gete heeft alleen het recht va
zwijgende goedkeuring of gemotiveerde afkeuring (de zgn. autocratische manier) b de kerkeraad stelt 'dubbeltallen, waaruit de gemeente kiest (de zgn. autocratische democratische manier) o de gemeente maakt een groslijst
o de gemeente maakt een groslijst en daaruit kiest de kerkeraad (de zgn. democratische manier).
Op de Synode van Dordt heeft men gekozen voor aanvulling door de kerkeraad zelf of verkiezing door de gemeente uit door de kerkeraad gesteldedubbeltallen. Zoals men ziet is dit eigenlijk in de
Zoals men ziet is dit eigenlijk in de lijn van de Schrift. De ambtsdragers hebben de verantwoordelijkheid ten op ziehte van de zorg voor het leven de gemeenten. Zelfs daar, waar men geen kerkeraad had, kwam de gemeente nie zomaar samen om te kiezen, doch wachtte eerst het advies van de Classi af: dus ook hier de verantwoordelijkheid van de ambtsdragers, zij het dan d classicale ambtsdragers.
Het zal niet moeilijk vallen om di alles wetende te komen tot de mees schriftuurlijke en gereformeerde opvatting inzake de verkiezing van ambtsdragers. Moet werkelflk de gemeente de mees
Moet werkelflk de gemeente de mees volledige invloed uitoefenen op de samenstelling van de kerkeraad? Dit w de heer v. E.
Ik ben geen ambtsdrager bij de grati van de gemeente, doch aUeen bij de gratie Gods. De gemeente zal een ambtsdrager ook nooit kunnen schorsen of azetten; dat kunnen alleen de ambtsdragers (Classicaal, Provinciaal of Synodaal.) De tekst: „Een is Uw Meester en g
t De tekst: „Een is Uw Meester en g zijt allen broeders" mogen wij voor d verkiezing van ambtsdragers niet gbruiken. Want de ambtsdragers regere niet bij de gratie van alle broeders, (h zgn. priesterschap der gelovigen), doc met Paulus weten wij ons allen va Christus afhankelijk en niet van een bpaalde groep die ons zou kiezen a ouderling of diaken.
t e Geen gemeente-regering, maar de rgering en heerschappij van Christus er in de gemeente. . De heer v. E. wil een mijns inzie
e n e n demncratisch - wereldse manier de amten bezetten, doordat hij de lidmat alle zeggenschap wil geven, hetgeen vokomen in strgd is met de gegevens u het N. Test., en onze Gereformeerde vderen. Wat een gevaren zitten er in deze m
n e e n r ft n r. n e r e Wat een gevaren zitten er in deze mnier van verkiezing. Waar gaan heen, als het zo moet in onze ker Stel U voor, dat in een gemeente, d rechtzinnig is, op 'deze manier de vrzinnige lidmaten, die in de meerderhe blijken te zijn, hun zin doordrijven? K de heer v. E. het dan verantwoord dat hij deze raad heeft gegeven? Wa dit is zijns inziens het beste, want is zijn gereformeerd standpunt! Wij achten de kerkeraad het aanwessen orgaan, vanwege de eigen pla van het ambt (vergeet dat toch ni om een beslissende stem te 'heibben de verldezing van «widerlingen en dia
nen, terwyi de gtemeente mede betrokken moet ajgn Mj d»t verantwoordelijk werk.
* De gemeente zendt aanbevelingen in; de kerkeraad stelt dubbeltallen en de gemeente kiest.
Dit is het meest in de lijn van 'de N.T. gegevens: gemeente en kerkeraad werken samen. Wij behoeven voor eenzijdigheden bij de kerkeraad niet bang te zijn, want aan de kerkvisitatoren moet hi verantwoording afleggen.
De heer v. E. heeft niet gezien op grond van de Schrift en de geschriften van ons Gereformeerd Kerkordelijk leven de bijzondere plaats van het amb in de gemeente. Ik meende hierop de nadruk te moeten leggen, opdat onz gemeenten niet afgaan van het pad de vaderen.
Het gaat niet om „het regeren va bovenaf", maar enkel of wij de plaat en taak die de ambtsdragers van Christuswege hebbeli willen zien. Als wij dat mogen zien, zuUen wij nie
Als wij dat mogen zien, zuUen wij nie denken als de heer v. E., doch zeggen de meest schriftuurlijke en gereformeerde manier van verkiezing is: de ambtsdragers stellen dubbeltallen; zij zijn verantwoordelijk voor het staan op d Schrift en de belijdenis van hen, die gekozen moeten worden, terwijl de gemeente dan kiest uit het tweetal, da de kerkeraad stelt in een bepaalde vacature: dus de zgn. gedeeltelijke bevoegdheid van de kerkeraad. Ik heb veel bezwaren tegen de nieu
Ik heb veel bezwaren tegen de nieuwe Kerkorde: hierbij denk ik aan art. (het belijden), verhouding apostolaat e belijden; de vele raden en commissie de financiële regelingen etc. Maar ik ben dankbaar dat de Ker
Maar ik ben dankbaar dat de Kerorde de mogelijkheid van de bovengnoemde wijze van verkiezing van ambtdragers geeft. En ik hoop van gans harte, dat onze Herv. Ger. gemeente die Gereformeerd willen heten, het oo inderdaad zijn en dit ook tot uitdruking brengen in de manier waarop hun ambtsdragers gekozen willen zie Dirksland. Ds J. Koe
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 1951
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 1951
Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's