Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatie herdenking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatie herdenking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

w,i gedenken de Kerkhervorming. Voorwerp van felle bestrijding ener- ,,as' als kostelijke gift van de Heere kschouwd anderszijds. Haar beginselen in deze tijd vlijtig re»-aan, zodat men spreekt van een uther-renaissance. Maar waarin ook „migen- een inhoud leggen, die ze niet bben.

pe grote vraag, voor ieder zondig ensenkind van het allerhoogste bej nl. hoe worden de gerechtigheid (loiis en de genade Gods met elkander „rzoend, heeft de Heere willen beant- «orden in de bevinding van een worstelende monnik, die zich aftobde er achter te komen: Hoe krijg ik, arme zondaar een genadige God? Kome plaatst ter verzoemng tussen de

Kome plaatst ter verzoemng tussen de leide deugden Gods Christus' en eigen veidiensten. Maar Luther leerde bij het licht des Geestes, en met hem zovele ekers, dat het Christus alleen is, die de verzoening heeft aangebracht: Hij is je Gerechtigheid Gods en de Genade Gods En wie met Hem verenigd is door let geioof is gerechtvaardigd en heeft het eeuwige leven. Geen menselijke verdiensten spelen hier een rol.

Het is waar, wat zeker schrijver opmerkt: de verhouding tussen God en een zondaar kan geen loonverhouding meer ign maar moet een genadeverhouding mrden: de belijdenis, dat wij volgens Rom. 3 : 23-24 al arme zondaren zijn en de heerlijkheid Gods missen; en worden om niet gerechtvaardigd uit Zijn genade, door de verlossing die in Christus Jezus IS. Dat is de herontdekking der Reformatie geweest: gerechtvaardigd door het geloof alleen, het „sola fide"; en dat een genadegift Gods, het „sola

' Welk een „evangelie", dat God zelf de kloof dempt door de zondaar tussen God en zichzelf gemaakt, zonder enige verdiensten zijnerzijds, uit genade alleen. Wij gedenken de Kerkhervorming. Men mene echter niet, dat 31 October het begin van deze zou zijn. De jaren ï66r 1517 zijn in dezen van grondleg- [ende betekenis geweest.

In 1511 was hij overgeplaatst naar Wittenberg en moest daar aan de door Frederik de Wijze gestichte hogeschool let werk van Von Staupitz overnemen Dl de exegese der Bijbelboeken. Het is in deze weg der Voorzienigheid, dat hij ie grote Waarheid van Rom. 1 : 17 leer- 8 verstaan: Maar de rechtvaardige zal mt het geloof leven. De Reformatie heeft van meetaf aan

De Reformatie heeft van meetaf aan op de studie der H. Schrift de volle nadruk gelegd, omdat zij haar beschouwie als de enige kenbron dér Waarheid. De tijd was voor dit onderzoek buitengewoon gunstig door de herleefde belangstelling voor de klassieken; wat leidde tot bestudering der grondtalen. Luther begon met de uitlegging van let boek der Psalmen. Het was bij deze gelegenheid dat hij op een moeilijkheid stuitte hij Ps. 71 : 2. Red mij door Uw gerechtigheid en bevrijd mij.

Als hij die woorden las en zong schrok lij, ja hij werd er vijandig tegen. Gods gerechtigheid, dat was Zijn streng gericht. Daardoor kon hij, zondaar, toch met gered worden; dan was hij voor eeuwig verloren. De woorden barmhartigheid Gods stonden hem beter aan. Het is de Romeinenbrief geweest, die ie worstelende man het licht deed op- ;aan. Naar die brief was hij onweerstaanbaar heengedreven. En ook daar ontmoette hij de gerechtigheid Gods, het techtvaardlg voor God zijn. Hoe kan die gerechtigheid Gods een plaats hebben in het Evangelie ?

„Lang zocht ik", schrijft hij, „God lof, lar verstond ik de zaak en ik wist nu, it de gerechtigheid Gods was de gerechtigheid, die ons geschonken wordt 11 Christus Jezus.

Toen verstond hij de zaak. „Dat smaakte me", schrijft hij. Zo is het woord van Ps. 71 met zijn gericht zijn «P Christus en in verband met eigen zielservaring, niet uit loutere bespiege- '"ig, de eerste aanleiding geweest, dat mj geleid werd naar Rom. 1 : 17: de rechtvaardiging door het geloof alleen. Rome legt de nadruk op het werk des »ensen in dezen; de Reformatie op he Wrk Gods. Daarom moest zij wel eindi­ Sen in het beginpunt de praedestinatie aansluitend aan Augustinus en door deze aan P.iuius.

Zo is het contact hersteld met de ieilige Schrift. Want Rome moge ons Beschuldigen van Paulinisme; wij we­ ™, dat de leer der Apostelen en Profeten één is, waarvan Jezus Christus is »e uiterste hoeksteen.

De vraag kan gesteld, of het gebeur­ ™ op 31 October 1517, nl. het aanslaan «n de 95 stellingen op de deur van d wotkerk te Wittenberg, een uitvloeise ™s van het verworven inzicht, of he «n opening was van het offensief tegen ™ aflaat. Dan moet wel opgemerkt, da t Op 31 Oct. ging tegen het misbruik •™ de aflaat, dat de lagere geestelijk heid «r van maakte. Wel mocht Tetzel niet in Keur-Sak

Wel mocht Tetzel niet in Keur-Sak ^0 komen, maar hij sloeg zijn krameri ieM '' ^^ grenzen en talrijke arme mis We mensen spoedden zich er heen. I, vreselijke gevolgen van dit godstn ?^i '^sdrijf leerde Luther in de biecht ZM d ""^'i en hij — zo bang voor d ~~ ^^^ ^'^"^ ^^ zonde als kinder 2ii P° dit misbruik op te tornen wa

2ii P° dit misbruik op te tornen wa 'ro doel. Met Gods hulp zou hij een g '"^w trom slaan. voor een openibaar twistgesprek meld

voor een openibaar twistgesprek meld . ^'* niemand. Wel ontwikkelde zic ,=0 pennestnjd o.m. met Joh. Eek, pr „t f* te Inoolstadt, die hem op één lij "^We met Joh. Hus! in korte tijd waren de stellingen alo

f r^P''6id en werden met instemmin

Toch kon de strijd op de duur niet uitblijven: niet alleen het misbruik, ook de aflaat zelf kon niet getolereerd worden. Aan de aflaat lagen toch beginselen ten grondslag, die inderdaad waren een „verkopen van de vroomheid en ee neerhalen van het heilige door de zogenaamde „leider" der zichtbare kerk.

Het „sola fide" der Reformatie kan zich nooit verenigen met de leer van de schat der overtollige werken van d heiligen, waarvan de paus de „beheerder" zou zijn.

De Reformatie is niet geweest een eenvormige beweging, er was onderscheid tussen de lutherse, calvinistische en zwingliaanse tak.

Zij stoelden echter op een wortel, alleen de Heilige Schrift, en waren in de hoofdzaak, rechtvaardiging, praedestinatie, aanvankelijk eens.

De Reformatie heeft ook niet louter op de practijk van het christelijke leven en de theologie vernieuwend gewerkt: alle levensterreinen hebben haar invloed ondervonden. Het zou ons te ve voeren dit met voorbeelden aan te tonen.

Vooral het Calvinisme heeft krachtig en zegenrijk gewerkt, waarvan ook deze landen de vruchten genieten.

Moge dit zo blijven en mogen vooral onze jongeren, met de hulpe des Heeren, tot dit doel werkzaam zijn tot in lengte van dagen. P. J. L.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's

Reformatie herdenking

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 6 Pagina's