Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schrammetje

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schrammetje

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer ik zo eens in dé maand het verslag' van het Kantongerecht lees, valt het me telkens op, dat de Kantonrechter zo verbazend veel verkeersovertreders voor de balie krijgt.

Ik heb zo de indruk, dat wanneer men van het hele land eens 'n statistiek op zou stellen van de verkeersongevallen, Flakkee een der hoogste cijfers te zien zou geven. Vanzelfsprekend zijn alle verkeersongevallen niet de schuld van de automobilisten. De wielrijders en zelfs de voetgangers hebben er een flinke portie voor hun rekening. Want hoe vaak gebeurd het niet, dat een autobestuurder plotseling moet remmen of een flinke ruk aan zijn stuur geven om een voetganger of wielrijder, die zonder op de verkeersregels acht te slaan zijn pad kruisten, te sparen. Is er verder niemand in de buurt, dan loopt zoiets meestal met een sisser af, maar erger wordt het vaak wanneer er juist een tegenligger of een achterrijder aankomt. Dan gebeuren er door niet goed op te letten soms de grootste ongelukken. Niet, dat ik daarmede de autorijders wil verschonen, want heus, daarbij zit nog heel veel kaf onder het koren. Reeds meerdere malen heb ik er op gewezen, dat het op dit terrein heus allen geen koks zijn, die lange messen dragen. De onverschilligheid, waarmee vele chauffeurs door de dorpen razen, doet je vaak de haren te berge rijzen. Zulke wegduivels schijnen de mening te zijn toegedaan, dat heel de weg van hun is en alles wat voor hun wielen komt, zich maar ijlings uit de voeten moet maken. Schram zag laatst nog hoe eeni grote vrachtwagen met onbetamelijke vaart een linkse bocht nam, waarbij de achterwielen royaal over het trottoir liepen. Een moment voor die tijd zat daar nog heel rustig een kleuter te spelen De omstandigheid, dat er geen maximvunsnelheid voor de gemeenten meer bestaat, nemen vele autorijders te baat om nu maar eens extra hard door de dorpsstraten te jakkeren. Zelfs bij de scholen hebben ze lak aan de waarschuwingsborden. Je vraagt je af, hoe het mogelijk is, dat er nög niet meer ongelukken gebeuren. Daarom kunnen wat Schrammetje betreft de verkeersovertreders niet flink genoeg gestraft worden. Dat heeft misschien nog een preventieve werking voor anderen. Ze kunnen er zich dan alvast aan spiegelen, dat het hun Portemonnaie zal kosten, wanneer ze in dezelfde fouten vervallen. Het is heus al erg genoeg, zoveel mensenlevens het hedendaagse verkeer eist. Gemiddeld drie doden per dag — om van de vele gewonden nog maar niet te spreken — is geen kleinigheid voor ons kleine landje. Dat is bijna elfhonderd mensen per jaar. Welk een rouw en droefheid brengt dit niet in talloze ge zinnen! En veel daarvan had voorkomen kimen worden indien de voorzichtigheid wat meer betracht was. Hoeveel wielrijders rijden er niet zonder deugdelijk achterlicht? Ze hebben er geen notie van dat het gemis van dat kleine rode lampje htm levenslamp kan uitblussen. Kijk ook eens naar de bromfietsers. Een aanzienlijk aantal schoot het leven er reeds bij in. Dat komt alleen hierdoor, dat men het gevaar van de snelheid niet goed onderkent. Er gebeuren ook nog ongelukken, doordat het uitzicht op de wegen te slecht is. Zo is het daar op de Eendrachtsdijk te Stellendam een zeer gevaarlijk punt bij de oprit van het dorp naar de dijk. Daar staat een ligusterheg, welke voor degene die de oprit opkomt een grote sta­in­de­weg is. Men ziet niet wie of wat er op de dijk aankomt en een autorijder die over de dijk rijdt en met de situatie ter plaatse niet goed op de hoogte is, heeft er geen erg in, dat er van die oprit ook wel eens een wagen aan kan komen. Waarom wordt dat ongelukkige heggetje niet weggehaald? Misschien ligt het aan de gemeente, misschien ook aan de provincie, ik weet het niet, maar er moeten zeker eerst heel. erge ongelukken gebeuren eer men ter plaatse verbetering aanbrengt. Er wordt op de meeste plaatsen terdege toegezien of de heggen op de straathoeken niet te hoog zijn en het heggetje aan de Eendrachtsdijk blijft op dat gevaarlijke punt rustig staan. Is daar nu niets aan te doen? Het doet Schrammetje deugd, dat er ook wat meer aanaacht besteed wordt aan de gevaarlijkste tram­overwegen. Het aanbrengen van flikkerlichten en duidelijke waarschuwingsborden is een grote stap in de goede richting. Daar komt de iniatiefnemer(s) een woord van lof voor toe. Kan nu meteen het witte bruggetje bij Ouddorp niet wat verbreed? Dat wordt ook meer dan tijd! Ja, er is op verkeersgebied op Flakkee nog wel een en ander op te knappen. Maar vóór alles: automobilisten .motorrijders, bromfietsers, wielrijders, wagenmenners en voetgangers, kijk uit uw ogen! Doe het eens wat kalmer aan. Ga een minuut of wat eer van huis en maak uw praatje zo lang, dat ge niet moet vliegen om eeni paar minuten in te halen! Bedenk dat er in Dirksland een ziekenhuis staat, waar U eer in kan vertoeven dan je denkt. Dat kost U meer aan tijd en geld, dan wanneer U wat bezadigder waart geweest!

En van politionele zijde verzocht men mij, de boeren nog eens op het hart te drukken vooral hun landbouwwagens in het duister behoorlijk te verlichten. We hebben er al verschillende ongelukken mee beleefd. En het zou te betreuren zijn, wanneer de onvoldoende verlichting der landbouwwagens doden zou kosten. Wees een heer in het verkeer en doet allen mee aan de verkeersverbetering op Flakkee! SCHRAMMETJE.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Schrammetje

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 oktober 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's