Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Worden vissen luchtziek?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worden vissen luchtziek?

Het dierenvervoer door de lucht op wetenschappelijke basis. Parasolmieren en olifanten in voetspoor van Nico III. het

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stanley en Livingstone hebben elkaar dezer dagen ontmoet. Nee, niet in het brandende hart van Afrika, maar op het hypermoderne vliegveld van New York. Stanley sprak ook geen woorden in de geest van: „Mr Livingstone, I presume?" "Want deze Stanley kon geen woord uitbrengen. Het was nl. een middelgrote olifant, luisterend naar de naam van de beroemde ontdekkingsreiziger. Hij had per ,,Vliegende Hollander" over de halve aardbol gevlogen en werd bij aankomst uit het vliegtuig geleid door een dierenoppasser, die toevalligerwijze John Livingstone heette.

De „emancipatie" van het dier heeft in onze tijd een hoogtepunt bereikt. Hele drommen oerwoudbewoners trekken met het modernste vervoermiddel van het ene deel der aarde naar het andere. Handelaren, dierentuinen en circussen zijn geregelde afnemers en het vliegtuig is door haar snelheid het aangewezen vervoermiddel. Er is wel iets veranderd sedert de

Er is wel iets veranderd sedert de twintiger jaren, toen op een goede dag op het Rotterdamse vliegveld Waalhaven een K.L.M. Fokkervliegtuigje vertrok naar Parijs, met als enige passagier de befaamde Nico III, een pracht van een fokstier. Een sensatie, die werd meegeleefd door enkele honderden samengestroomde boer-en, die, toen het dier eenmaal aan de horizon was verdwenen, hun verdriet over dit „riskante experiment" bij een Hollandse borrel trachtten te vergeten.

Een jaar geleden vloog een stier, vergezeld door elf koeien, per Vliegende Hollander van Kopenhagen naar de koninklijke stallen te Athene en het werd als een heel gewoon vluchtje beschouwd. Allerlei soorten dieren vullen tegen

Allerlei soorten dieren vullen tegenwoordig ide ruimen van de vrachtvlieg­ tuigen, van parasolmieren tot olifanten. De luchtvaartmaatschappij, die dit

De luchtvaartmaatschappij, die dit niet gemakkelijke vervoer succesrijk en zonder schade wil doen verlopen, moet hieraan de uiterste zorg besteden. De dieren zijn gevoelig voor tocht, ze moeten op tijd en het juiste voedsel ontvangen, ze moeten goed behuisd zijn, enz. Vandaar dat de K.L.M., die al enkele jaren geleden een speciale handleiding voor dierenvervoer samenstelde, kort geleden een oproep plaatste voor dierenstewards. Zij, die liefde voor en kennis van dieren bezaten en die bovendien physiek aan de eisen voldeden, konden solliciteren. Het resultaat was ren grote stroom brieven. Zes werden er uitgekozen voor dit bijzondere beroep. Ze kregen de kans zich niet behulp van adviezen van dierenexpert--' verder te bekwamen en thans 7ijn zij om beurten heer en meester in ee-^i vliegende dierentuin. Een van hen viel het onlangs op, dat in één hok een vijftiemal aapjes mistroostig zat te kijken, .eender het voedsel aan te raken. Hij nam ze tijdens de vlucht stuk voo_- stuk op de arm en voederde ze. „En óf ze later wilden eten", vertelde deze opjjas.ser trots na aankomst op het vliegveld Schiphol.

De K.L.M, is thans begonnen aan öierenvluchten op wetenschappelijke basis. Dezer dagen vertrok een Skymaster met vier renpaarden in door ,je luchtvaartmaatschappij voor Jit vervoer ontv/orpen boxen naar New York. Aan boord bevond zich Dr N. C. W. Hesse, docent in de veeartsenijkunde aan de universiteit van Utrecht. Hij is door de K.L.M, aangezocht om het vervoer van paarden door de lucht aan een nauwgezet onderzoek te ondei'weipen. Op grond van zijn bevindingen zal Dr Hesse aan de K.L.M, een wetenschappelijk verslag uitbren gen. Het ligt in de bedoeling dat hij binnenkort tijdens een vlucht met apen, tijgers, slangen, vogels, enz. een zelfde onderzoek zal doen.

Een ander onderzoek zal geschieden om vast te stellen hoe het vervoer van tropische vissen het beste kan geschieden. De K.L.M, heeft zich in verbinding gesteld met een bekende handelaar in tropische vissen, die in de loop der tijden nauwkeurig aantekening heeft gehouden van alle omstandigheden, die het vervoer van deze dieren kunnen beïnvloeden. Het ligt in de bedoeling, dat het vervoer van deze vissen door de lucht van het begin tot het einde van de reis wordt nagegaan. Er zijn nl. verschillende omstandigheden, welke nog niet bekend zijn. Een van de vragen is bv. ,,wordt een vis Iuchtziek?" Men is het hiervoor namelijk nog niet eens. Binnenkort zal de K.L.M, proeven nemen met het vervoeren van levende vis in half met water gevulde, speciaal ontworpen plastic zakken. Tevens is de K.L.M, bezig om, op grond van de opgedane ervaringen en met steun van dierenexperts, vogel- en apenhokken te ontwerpen, speciaal geschikt voor luchtvervoer.

Tegen het eind van het jaar zal op Schiphol een modern vrachtgebouw gereed komen. Hierin zal een speciaal „dierenhotel" worden ondergebracht voor de uit alle delen van de wereld aangevoeï'- de dieren, die op doorreis zijn naar een verdere bestemming.

Eveneens nieuw is een vinding van de befaamde oud-K.L.M.-vlieger Boon Sillevis. De ontwerper van de handige, opvouwbare laadbrug, die zeer onlangs werd gebruikt, toen een Engelse auto en een K.L.M.-vliegtuig een reis om de wereld in 22 dagen maakten, heeft nu een ander werkstuk afgeleverd. Het is een aan boord van de betreffende Vliegende Hollander te gebruiken... olifantentoilet. Ben tegenwoordig zeker niet overbodig' gebleken attribuant heeft hiermee zijn intrede in deze tak van de luchtvaart gedaan. Het begrip service is wel diep gewor

Het begrip service is wel diep geworteld bij de K.L.M.!

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 september 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Worden vissen luchtziek?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 september 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's