Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Diepgevroren voedsel aan boord van de Vliegende Hollanders

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Diepgevroren voedsel aan boord van de Vliegende Hollanders

Keuken op Schiphol, serveren op 3000 meter hoogte

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op Schiphol gaan per week ongeveer 2700 diepgevroren maaltijden de lucht in, ongerekend de ontbijten en de bestellingen voor de buitenlandse maatschappijen. De K.L.M, bereidt zelf het eten voor de luchtreizigers in haar keukens op Schiphol, vriest het daarna in en slaat het op in enkele enorme bewaarkasten. Vandaar gaan de maaltijden naar de vliegtuigen. In het oventje van de handige vliegtuigkeuken worden ze dan omg-etoverd in smakelijke lunches en diners.

Een jaar geleden begon de K.L.M, op Schiphol met de eerste pogingen om he voedsel voor ae luchtreizigers zelf te bereiden in de goed geoutilleerde keuken en het daarna in te vriezen op 40° onder nul. Deze pogingen van de zgn. Civiele Dienst werden met succes bekroond

Tussen twee barakken van deze dienst in bevindt zich de koudste plek van Schiphol, vlak naast de proefpantry, waarin de stewardessen hun opleiding krijgen. Hier staan een paar grote vrieskasten, o.a. een met enorme deur. In deze kast worden de zgn. Utected Plates gekoeld. Utected Plates zijn een uitvinding van enkele K.L.M.-employées. Het zijn niet anders dan platte stalen dozen, waarin zich een vloeistof bevindt, volgens een geheim procédé samengesteld, hetgeen het mogelijk maakt om de blikken, nadat ze eenmaal aan hevige kou zijn blootgesteld geweest, voor zeker vijf dagen als koelmedium te laten dienen. De invrieskast heeft een inhoud van negen mS en kan 100 é. 150 van deze dozen in één keer op de juiste temperatuur brengen. Is dit eenmaal gebeurd, dan worden ze (meestal twee tegelijlï) bij het ingevroren voedsel gestuwd, dat meegaat aan boord van de vliegende Hollanders en zij houden dit voedsel dan, als het moet dagenlang, op een temperatuur, die enkele graden onder nul ligt. Dan zijn er twee vrieskasten met eveneens meer dan manshoge deuren van ruim 25 cm dikte. Hierin kunnen in drie uur tijd 700 maaltijden worden ingevroren, wat wil zeggen, dat er ca. 3000 bakjes met voedsel ingaan (elke maaltijd bestaat uit aardappelen, vlees en groenten, dus drie bakjes; vooren nagerechten buiten beschouwing gelaten). De vriesinrichting van deze kasten werkt automatisch.

De koks in de keuken moeten zorgen voor een voortdurend gevulde vriesinrichting', geen gemakkelijke taak, want dit betekent het bereiden van 1000 maaltijden per dag, een aantal, dat menig restaurant bij lange na niet haalt. Vijftien verschillende menu's komen

Vijftien verschillende menu's komen hier van de vuren en, het nnoet gezegd; de prestaties van de K.L.M.-koks, zowel die op de grond als in de lucht, worden door de luchtreizigers hogelijk geapprecieerd. Een opslagkast wordt gebruikt voor

Een opslagkast wordt gebruikt voor het op —30° bewaren van het ingevroren voedsel; hier kunnen 4000 maaltijden worden geborgen, een hoeveelheid, waar aan één persoon toch wel 10 jaar genoeg zal hebben, aangenomen dat hij één warme maaltijd per dag gebruikt. Een andere kast is bestemd voor opslag van „allerlei", zoals kippen, botertjes, vlees, vanille-ijs, croissants enz. Tenslotte is er nog een kleine ijskast, die bestemd is voor het kosjer voedsel. Deze kast bestaat uit twee delen, aangezien volgens de Israëlitische wet zuivelwaren en vlees streng gescheiden moeten blijven.

De soep ondergaat bij de K.L.M, een wel zeer bijzondere bereiding. De soep wordt nl. niet alleen gekookt, maar ook ingevroren, waarna men het wonderlijke beeld van een soort soepbrood krijgt, dat enigszins de vorm van een tulband heeft.

Er moet voortdurend voor een grote variatie in het voedsel worden zorggedragen. Kleine kinderen vragen, via hun moeders, om g'ezeefde groenten, diabetici stellen hun eisen en de vegetariërs dienen niet vergeten te worden. Zij al len krijgen waar zij om vragen en wat zij verdragen kunnen, hetgeen een voorwaarde is voor een goede service. Ontelbare malen per dag gaat de deur

Ontelbare malen per dag gaat de deur van de bewaa,rkast open. Vier maaltijden voor een Afriicavlucht, drie voor een Djakartareis, eveneens drie voor de machine naar Teheran, enz. Natuurlijlc lez men voor één maaltijd": vermenigvuldigd met het aantal passagiers.

Zo gaat het door, het hele jaar nu al, na de pogingen van Mei 1950, die zo schitterend geslaagd zijn 2700 maaltijden per week de lucht in, ongerekend de ontbijten en de bestellingen voor de buitenlandse maatschappijen, die Schiphol aandoen. De verantwoordelijke man strekt de

De verantwoordelijke man strekt de service aan die buitenlandse maatschappijen zo ver uit, dat hij het nodige Spaans heeft geleerd om de benaming van de maaltijden te kunnen schrijven van de voedselboxen, die met de Zuidamerikaanse machines meegaan. Nu zit hij gedurende de middagpauze over een Hebreeuws leerboek gebogen en zet, enigszins onzeker nog, de Hebreeuwse letters neer, die het woord ,,vlees" moeten voorstellen. „Dat zal .de Israëlitische stewardess wel aardig vinden", zegt hij.

Ingezonden

(Buiten verantw. van redactie en uitg.) Mijnheer de Redacteur, Gaaine zag ik onderstaand geplaatst in uw gewaardeerde blad ,,Eilandennieuws" Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

H.H. Landbouwers en Trekkerbestuurders opgelet!

Ondergetekende heeft via de bedrijfsvoorlichting gehoord dat thans op Plakkee propaganda wordt gemaakt voor een cursus in Motertechniek. De mechanisatie viert hoogtij en elk vooruitstrevend landbouwer en zijn personeel wil wel eens wat meer van de trekker weten.

Nu is in de Hoekse Waard dit voorjaai', hier veel propaganda gemaakt door een zekere heer Oostveen uit Den Haag, voor een cursus in Motortechniek uitgaande van de Stichting P.C.O.C. van Blankenburgstraat 13a, Den Haag. Deze propagandadist is erg bespraakt, en heeft door vele mooie bespiegelingen en toezeggingen, (welke achteraf, volkomen uit de lucht gegrepen bleken te zijn of in ieder geval door de Stichting niet worden nagekomen), vele cursisten geworven.

In de overeenkomst staat dat de cursist verklaart kennis genomen te hebben van de voorwaarden en bepalingen door het P.C.O.C. gesteld. Er staan echter geen voorwaarden op, ge weet alleen wat verteld wordt. Enkele regels verder staat o.m. nog, dat de Stichting geen verantwoordelijliheid aanvaart voor toezegging buiten de in deze overeenkomst vermelde rechten en verplichtingen, dat is dus wel erg bedenkelijk. De heer Oostveen spreekt over Stich

De heer Oostveen spreekt over Stichting v.d. Landbouw, Wageningen, etc. en schermt met namen als Ir Bakker- Arkema en Ir v. d. Ban. Dit zijn nogal bekende namen, maar deze heren hebben er part nog deel aan, en worden slechts gebezigd om een cursus van een zéér geringe waarde aantrekkelijk te maken. Men zou wekelijks een schriftelijke les krijgen, welke men weer ingevuld moest terug nemen en gerorrigeerd terug kreeg.

De cursus hier is 27-3 begonnen intussen zijn 6 ä 7 lessen ontvangen en nog slechts 2 ä 3 terug ontvangen. Elke 3 weken werd een praktijkles gegeven, waar alle mogelijke merken en typen benzine-, petroleum- en dieselmotoren aanschouwelijk werden behandeld.

Ook hier klopt niets van, er zijn nu 2 lessen geweest, 27-2 en 9-5, dit is echter niets anders dan een mondelinge toelichting op de gestuurde lessen en duur slechts 2 uur. Hetgeen vertoond werd is niets mee

Hetgeen vertoond werd is niets mee dan enkele kleppen ( 2 zuigers, 1 stuk van een krukas, 1 drijfstang, 1 stukje radiateur en nog wat onbeduidende dingen

Het werd hier erg mooi en leerzaam voorgesteld, maar het is niet veel, zeker niet voor een bedrag van ƒ 45.—, Koop dan liever een goed boek op het gebied van motoren of trekkers, dan bent U waarschijnlijk voordeliger en beter uit als met zo'n schriftelijke cursus. Bezint eer ge begint. Mijnheer de Red. U nogmaals dankend voor de verleende plaatsruimte in het belang van de Flakkeeërs. J. F. DB BONTE Cz. Spuidijk 54a Nieuw Beijerland

Land en Tuinbouw

GRASLAND SCHEUREN BLIJFT NOODZAKELIJK

DEN HAAG. — De regeling voor de verdeling van ingevoerd veevoeder voor het voederjaar van September 1951 tot en met Augustus 1952 is eenvoudiger dan gedurende het voorgaande seizoen het geval was. Dit is in hoofdzaak het gevolg van het vervallen van de bediijfsmaxima voor melkkoeien, kalfkoeien en voor varkens. Voor kippen blijft een bedrijfsmaximum gelden. Voor kippen, aangehouden boven dit bedrijfsmaximum of beneden 21 stuks, wordt geen voeder toegewezen. Voor paarden zullen geen voedertoewijzingen worden uitgegeven. Het aantal bedrijfsgroepen is door samenvoeging teruggebracht tot zes. Deze samenvoeging heeft geen lagere voedertoewijziging ten gevolge. Ook in het komende voeder jaar zal men rekening moeten houden met een noodzakelijke verhoging van de voederproductie van eigen bodem, zodat de factor „scheurbaar grasland" blijft gehandhaafd. De voedernormen hebben ten opzichte van de tegenwoordige hoegenaamd geen wijziging ondergaan. Het laat zich aanzien — onvoorziene omstandigheden voorbehouden — dat deze normen gedurende het aanstaande seizoen gehandhaafd kunnen blijven.

Weniken voor het gebruik van luchtbanden

Gedurende de laatste jaren voor de oorlog nam het gebruik van luchtbanden in de landbouw belangrijk toe. De oorlog zelf veroorzaakte, als op ieder ander terrein, ook hier moeilijkheden, maar nu is de situatie zó, dat de luchtbandenwagen op vrijwel iedere boerderij te vinden is.

De luchtband heeft immers zeer vele voordelen boven het ijzeren wiel. Op oneffen terrein springt de luchtband door zijn elesticiteit niet omhoog en hij spoort niet zo diep. Door zijn breed en soepel contactvlak maakt hij een breed, ondiep spoor en vormt geen stootkuilen. Wij willen hier echter enkele wenken geven.

Allereerst over de hardheid van de band. Ben goede asphaltweg eist een harde band, maar op de klinkerweg en vele polderwegen heeft een soepele band oen geringere trekkracht nodig dan ee hardgepompte band. Doordat luchtbandenwagens veel lichter trekken dan wagens met ijzeren wielen, kan men me dezelfde bespanning een grotere vracht opnemen.

Ne de oorlog zijn ook vele duizenden trekkers op luchtbanden ingevoerd, die grote achter- en kleine voorwielen hebben. De achterwielen worden aangedreven door de motor. De aandrijving der wielen vereist vrij hoge schuinstaande nokken op de banden. Ook hier moet de band soepel zijn, anders gaat de klevende grond teveel vast zitten tussen de nokken, waardoor het wiel zou kunnen gaan droodraaien. De trekkracht kan worden vergroot door hoge en brede wielen toe te passen. Ben andere manier hiertoe is het verzwaren van het achtereinde van de trekker, maar men ka hetzelfde effect ook bereiken door een paar zakken aarde, vloeistof in de banden, door wielgewrichten, (zware ijzeren

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 juli 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's

Diepgevroren voedsel aan boord van de Vliegende Hollanders

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 juli 1951

Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's