Vonnis vernietigd
Vordering van de R.T.M, tegen Burgemeester Bijnders te Middelharnis ontzegd
Op de veerboten der R.T.M., varende van Middelharnis-Hellevoetsluis v.v. kwam het verleden jaar November meer dan eens voor, dat er onvoldoende personeel aan boord was, waardoor de veiligheid van de passagiers in gevaar werd gebracht. De bezetting bedroeg met de kapitein mee slechts 3 man aan dek, waarvan een der dekknechts gedurende de reis nog dienst moest doen als conducteur, zodat er in feite slechts 2 man aan dek was.
De Burgemeester van Middelhamis, de heer Rijnders had daar klachten over gekregen en wendde zich tot de Inspecteur Generaal voor de Scheepvaart, die ter inspectie verschillende reizen liet meevaren. Deze oordeelde, dat bij goed weer altijd 3 man aan dek moesten zijn en vier man bij mist en slecht weer. De Scheepvaartinspectie vroeg de Burgemeester hierop controle uit te oefenen, waartoe de Rijkspolitie opdracht werd gegeven.
Eens, op een mistige dag, moest worden ingegrepen doordat er geconstateerd werd, dat er te weinig personeel aan boord was. Over dit ingrijpen was de direc tie van de R.T.M, zeer' ontstemd, die over deze zaak bij de Arr. Rechtbank te Rotterdam in kort geding een uitspraak vroeg tegen de Burgemeester van Middelhamis en de Staat der Nederlanden. Dit was op 30 Nov. 1950. De uitspraak, die later volgde hield in, dat de Burgemeester van Middelharnis in het ongelijk werd gesteld.
Bij arrest van 20 Apräl 1951 van het Gerechtshlof te 's-Gravenhage is te 's-Giiavenhag© vernietiging uitgesproken over dit vonnis van de president van de Arr. Rechtbank te Rotterdam. Het gerechtshof ontzegdte de vordering tegen de Burgemeester en veroordeelde de B.T.M. tot betalini^ der kosten, groot ƒ 393.—.
Het Gerechtshof was van oordeel dat Burgemeester Rijnders ten onrechte was gedagvaard, omdat het Hof dit geen ingrijpen noemde. De Burgemeester had zich alleen maar bepaald de Scheepvaart-Inspectie te waarschuwen inzake de veiligheid van de passagiers, de reddingsmiddelen enz. Op deze boten worden jaarlijks meer
Op deze boten worden jaarlijks meer dan 400.000 passagiers vervoerd en meer dan 50.000 auto's. De diensten moeten vaak onder moeilijke omstandigheden worden uitgevoerd, zodat de hoogste eisen t.a. van de veiligheid van het publiek wel mogen worden gesteld. Er is ons bekend dat aan de veerboten hogere eisen zullen worden gesteld, ook wat betreft keuring door de Scheepvaart-inspectie. Later komen we daar eens op terug.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 april 1951
Eilanden-Nieuws | 4 Pagina's