Uit het Kijkvenster
De platen van eerste en tweede Tempel. — Zondagsschoolgeloof en die resultaten der Weteiwchap.
Men kon reeds als kind, indien men althans het voorrecht had op een christelijke school te gaan, recht nieuwsgierig en bewonderend kijken naar de grote muurplaten, die de Tempel van Salomo met zijn Priesters en Levieten voorstelden. De kindergedachten gingen dan èn onder de Bijbelse-geschiedenisles naat een ver verleden terug en wij zouden die schone tempel ook wel graag hebben willen betreden. Een andere plaat toonde ons de tweede Tempel, de Tempel van Herodes. Beide platen verwekten toch eerbied in ons. Ach ja, het sloot zo ineen, wat men op school hoorde, wat er thuis gelezen en gesproken werd, mèt de gewijde kanseltaal op de Zondag. Die drong wel niet zo diep door, maar we hadden er toch kinderlijk respect voor.
Later werd in ons land nog de „Tabernakel van Ds Schouten" ter bezichtiging gesteld, welke duizende kinderen gezien hebben, een maquette van de woestijntabernakel, waarvan mij echter de bijzonderheden zijn ontgaan. Ik weet niet of ik de hier bedoelde
Ik weet niet of ik de hier bedoelde aandoening van het kinderhart als „Zondagsschoolgeloof" moet verslijten, een term, die ik ten stelligste verwerp. Men stelt tegenwoordig speciale predikanten aaji om onder de studenten te werken, want menigeen komt aan de Universiteit met het geloof ,,van thuis", dat soms geen stand houdt bij het voortgaande wetenschappelijke denken. Zo wordt de situatie ten minste getekend. Ik laat dit voor rekening der ijveraars, en voor wat het is, doch wijs terloops op de grote betekenis, daarvan, dat wat wij onze kinderen voorhouden, het geloof der Schriften moet zijn. Hier wijst communisme mo^e het gevolg er van zijn. Geen aansluiting op papier en met verdragen en resoluties en pacten op papier prachtig geformuleerd, maar een sterke weermacht, goede machtsmiddelen, die de tegenstander respect afdwingen. Nog steeds geldt „Wie de vrede wil wapene zich ten oorlog".
Die wijsheid der ouden moge in practijk worden gebracht. Geen zoet gefluit van het Communisme noch het gekir van zijn vredesduiven mag de vrije wereld in slaap sussen. Wie zich tegenover het Communisme niet wapent wordt onder de voet gelopen. Zuid Korea is daarvan bij vernieuwing het bewijs. Zich van een behoorlijke weermacht voorzien is plicht.
Dan behoeft men zich niet te verwijten het communisme aangetrokken te hebben. De wereldsituatie is gevaarvol, de partijen staan scherp en onverzoenlijk tegenover elkaar — edoch het bestuur des Heeren gaat over dit alles, maar de volkeren hebben hun plicht te doen, evenzeer als de bewoner van een huis de deuren van sloten en grendelen voorziet evenzeer heeft men al het nodige te doen om de vijand buiten de grenzen te houden. de gereformeerde leer de juiste weg. En boven alles, moet dat geloof in het hart „wonen"; dit is geen mensen werk, nochtans wil God de middelen zegenen. Aan de jongen moeten de eerste beginselen geleerd worden, en met een godvrezende wandel ten voorbeeld gesteld; oud geworden zal hij er niet van afwijken, zoals Salomo ons leert.
Maar ter zake. Bevond zich in de eerste tempel in het heilige der heiligen de Ark des Verbonds, in de tweede tempel, door Zerubbabel en Jozua gesticht, was de Ark niet meer. Die tempel, waarin Christus met Zijn discipelen gewandeld heeft, omsloot in het heilige der heiligen de „steen." De „steen met zeven ogen," (Zacharia 3 : 8 en 9), waarop de Hogepriester op de grote Verzoendag zijn wierookvat deed rusten. Hiervan spreekt de geschiedschrijver Plavlus Josephus die die tempel zeer goed gekend heeft en haar verwoesting heeft medegemaakt.
Was Salomo's tempel een volkomenheid der schoonheid, ook de Tweede Tempel was van in de wereld ongekende heerlijkheid. Ja, hij ging boven die eerste uit in betekenis omdat de mens geworden Zoon er Zich heeft doen vinden. Hij die de vervulling van al de schaduwen was.
Men heeft door wat het Woord zegt, door de werken van meergenoemde Josephus en de arbeid der archeologen (oudheidkundigen) een reconstructie van deze tempel kunnen maken. Er is zeer veel over bekend. Een museum te Constantinopel bewaart nog een steen, uit de tempel afkomstig, waarop gebeiteld is het verbod voor heidenen om het binnenvoorhof te betreden. Het opschrift is Grieks, de maat 89 x 57 cm. Men kent nauwkeurig de geschiedenis van het vinden van deze steen. Te Parijs is er een afgietsel van gemaakt.
Staat er nu in Hand. 3 beschreven de genezing van de kreupelgeborene door Petrus en Johannes aan de Oostpoort, de Schone Poort des tempels, dan geeft Josephus van die poort een beschrgving waaruit blijkt, dat zij haar naam zeker waard was. Het was een hoofd-poort, 50 ellen hoog, 40 ellen breed met deuren van koper, met edelmetaal ingelegd. Deuren, zo groot en zwaar, dat er 20 mannen nodig waren om die te openen en te sluiten.
Ook de andere poorten waren fraai. Deuren van 30 bij 15 ellen, hangende aan marmeren zuilen van twaalf el in omvang waren er vele.*)
Daar mogen nu de kinderen zekor hun aandacht op richten naar hun kinderlijke bevatting.
En in Hebreen 9 komt Paulus kostelijk te handelen over de vervulling der schaduw in den Christus Gods Zelve. En daar zal het dan maar over gaan. Hier mag men met de Catechismus óók vragen, wat baat het U dat gij dit alles gelooft? Want twee tempels hebben in Gods Raad gediend en geschitterd, maar zijn er niet meer. Daar kan het heil voor 'n arme zondaar niet van komen, 't Behoeft ook niet. Want daar is een kostbaar bloed gevloeid buiten de tempel, waar Christus leed, buiten de legerplaats. En tot die plaats te gaan noodt ons het Woor^ des Heeren, buiten de legerplaats tot de versmaadheid Christi! Lamech, Noach's vader had er reeds gezicht op toen hij bij Noach's geboorte profeteerde: Deze zal ons troosten! En de wetenschap van onze dagen moge nóg zo vergroot worden; ze kan het waar geloof niet verdringen. Het getuigenis des Geestes in het hart laat zich volstrekt niet vergelijken met de resultaten van de wetenschap. WAARNEMER.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 juli 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's