Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe perspectieven voor een brug over het Haringvliet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuwe perspectieven voor een brug over het Haringvliet

Plan, dat de mogelijkKeid van spoedige DOUW van een nieuwe trug niet uitsluit

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Alg, Jaarvergadering van „De Flakkeese G^neenschap is een zeer belangrijk besluit genomen. De looaUteit zal zelf het initiatief nemen, tot het bouwen van een brug over het Haringvliet. Dlenaangaan^ heeft de Flaikkeese Gemeenschap zich gewend tot het Prov. Bestuur, om spoedig tot de bouw van een vaste oeververbinding te geraken. Er zal een Naamloze Vennootschap worden gesticht tot bouw en exploitatie van ide brug en heffing van tolgelden. 'Na het principe-besluit, dat in ide e.V. zomerzitting van de Prov. Staten van Z. HoUamd zal vallen, zal aanstonds met de voorbereidende werkzaamheden van dit grote werk wordten begonnen.

In de jl. gehouden algemene vergadering van „De Flakkeese Gemeenschap" heerste enige spanning, toen de Voorzitter, Burgemeester Rijnders van Middelhamis ontvouwde, wat er de laatste maanden inzake de verkeersmoeilijkheden was gedaan. Men heeft niet stil gezeten en is met een groots plan voor de dag gekomen, waarvan het criterium is, dat de localiteit zelf het initiatief zal nemen tot het bouwen en exploiteren van een brug en heffing van tolgelden, waartoe de vorm van een Naamloze Vennootschap is gekozen.

De voorstellen, aan het Prov. Bestuur gericht, zijn vastgelegd in een breedvoerig rapport, waarvan de duidelijkheid niets te wensen overlaat. De deskundige adviseur, die de Flakkeese Gemeenschap heeft bijgestaan is Ir Ver Loren van Themaat, directeur van het Ingenieur-bureau Hasselt en de Koning te Nijmegen.

Om nu het Flakkeese publiek, die het grootste belang heeft bij de ontwikkeling van de voorgestelde afdoende verkeersverbetering, goed in te lichten geven wij hieronder e,en breedvoerig uittreksel uit genoemd rapport.

Allereerst wordt er op gewezen, hoe verheugend het was, toen in October 1946 door de Commissaris der Koningin in ons gewest, in tegenwoordigheid van de toenmalige Minister President, mededeling werd gedaan van het besluit van Ged. Staten, dat een commissie zou worden ingesteld, tot onderzoek naar de mogelijkheid van een vaste oeververbinding van het eiland Goeree en Overflakkee. Ook werd de bevolking getroffen door de belangstelling van Hare Hajesteit de Koningin (toen Regentes) voor deze streek-, getoond bij Haar bezoek in October 1847 en Haar verzoek aan de I Regering om speciale aandacht voor ons eiland in verband met het isolement. Daaruit blijkt dus de belangstelling van hoger hand. Het is het bestuur van de P. G. be

Het is het bestuur van de P. G. bekend dat bedoelde commissie bij het formeren van haar rapport op onderscheidene moeilijkheden is gestuit, waardoor belangrijke vertraging is ontstaan. Het Bestuur realiseert zich ook, dat met d bouw van een vaste oeververbinding zeer grote uitgaven gemoeid zijn, welke bijna geheel door de provincie zouden moeten worden gedragen. Een oeververbinding door middel van

Een oeververbinding door middel van veerdiensten, is in verband met de omvang van het huidige goederen- en personen vervoer nooit afdoende te maken. Met het college van Ged. Staten ziet men de enige oplossing in de bouw van een vaste oeververbinding.

In principe heeft het Bestuur besloten over te gaan tot oprichting van een Naaml. Vennootschap, om de brug te bouwen en te exploiteren. Deze N.V. zal vanzelfsprekend geen winst beogen.

Voor de financiering dter brugvverken en ter verki^g^g van de daarvoor nodige inkomsten door middel van bruggeld, meent het bestuur, dat d© meest eenvoudige vorm vaai handelen Is, dat die localiteit zeM een brug bouwt. Een particuliere N.V. namelijk, zal op gemakkelijker wijze tot bruggeldhefifng kunnen geraken, dan een publiekrechtelijk orgaan als bv. de provincie.

De Naaml. Vennootschap Alvorens besloten is de vorm van een N.V. te kiezen zijn andere mogelijkheden overwogen, 1. Oprichting van een openbaar li

1. Oprichting van een openbaar lichaam met verordende bevoegdheid volgens art. 194 van de grondwet tot bouw en exploitatie van de brug.

2. Bouw en exploitatie door een van de bestaande openbare lichamen, waarbij allereerst is gedacht aan de Provincie,

3. Oprichting van een Naaml, Venn, door particulieren, waterschappen en andere organen tot bouw en exploitatie van de brug en tot heffing van bruggelden.

In ons land is deze oplossing nog niet toegepast. In Amerika, komt het op grote schaal voor, nl. in de vorm van Bridge Authorities, waarvan bv. de Port of New York Authority een interstate lichaam in 1940 4 bruggen en 2 tunnels onder beheer had en daarvoor ? 200.000.000 had uitgegeven, terwijl daarnaast de Triborough bridge Authority in de Staat New York nog 6 tblbruggen had en $ 156.000.000 had uitgegeven. In een in 1946 uitgekomen boekje (Yale University Bureau of Highway traffic) staat vermeld dat toen in U.S.A. 205 bruggen werden gefinancierd door dergelijke Authorites.

4. Verlenen van een concessie van tolheffing aan een N.V. de „Bruggen-Exploitatie Mij" afgekort B.E.M.

5. Bouw en exploitatie door een Stichting. Het zou mogelijk zijn dat de Plakk. Gemeenschap dit deed in de vorm van een afzonderlijke Stichting. Een voordeel zou zijn dat daarvoor geen Kon, goedkeuring nodig is, maar een nadeel, dat de credietwaardigheid tegenover derden minder groot is en dat het niet wel mogelijk is rentedragende aandelen uit te geven, terwijl ook de wijziging van het aantal stichters vraagstukken opwerpt.

Na overweging is de vorm der Naamloze Vennootschap gekozen. Omtrent de technische zijde van het

Omtrent de technische zijde van het brugvraagstuk heeft noch het bestuur, noch de deskundige Ir Ver Loren v. Themaat, directeur van het Ing. bur. Hasselt en de Koning te Nijmegen, zich een eindoordeel gevormd, gezien de brugcommissie dit zal verwerken in haar eindrapport. Aangenomen wordt dat bedoelde commissie in haar plan een gehele brugverbinding voorstelt en niet een gedeeltelijke en de werken zullen worden uitgevoerd van dijk tot dijk. Een voorlopige conclusie is hierbij dat de gunstigste situatie voor de brug zou zijn over die meest westelijke punt van Tien Gemeten naar Stad aan 't I^ringvUet. Deze oplossing wordt het meest gunstigst geacht.

Drie mogelijkheden

Nu zijn er door het Bestuur van de Flakk. Gemeenschap met de deskundige drie oplossingen onder het oog gezien.

Ie Bouw van een geheel nieuwe brug over het Haringvliet en Vuile Gat met een rijbaan van 7 m tussen de hoofdliggers en twee rijwielpaden van 1.50 m buiten de hoofdliggers.

2e Bouw van een geheel nieuwe brug over het Haringvliet van dezelfde afmetingen en aanleg van een veer over het Vuile Gat met de bedoeling dat dit veer later door een brug kan worden vervangen.

3e Bouw van een brug over het Haringvliet en Vuile Gat met gebruikmaking van de oude Moerdijkspoorbrug met een rijbaan voor auto's en rijvdelen van 4.50 m breedte tussen de hoofdliggers met de bedoeling dat deze brug later door een brug als in no. 1 kan worden vervangen, de onderbouw zou dan op latere verbreding moeten worden gemaakt.

Een globale begroting voor deze drie oplossingen is als volgt;

1. geheel nieuwe brug (tweebanig) ƒ 13.000.000 2. brug en veer Vuile Gat .f 8.400.000 3. brug met gebruik oude Moerdijkbrug ƒ 8.800.000

De exploitatielïo&ten zullen bestaan uit: a. onderhoud, geraamd op ƒ 100.000 per jaar; b, assurantie geschat op ƒ 20.000; c. inning bruggelden, waarvoor nodig 8 man personeel, ƒ 28.000; d. exploitatie veerponten Vuile Gat ƒ 300.000; directie en administratie ƒ 20.000,

Bruggelden. In 1949 werd aan veergelden over het Haringvliet betaald ruim ƒ 600.000, thans bedraagt dit (wegens verhoging tarief) ƒ 660.000. Het verkeer op het veer Middelharnis-

Het verkeer op het veer Middelharnis- Heilevoetsluis beliep in 1939 184104 personen; in 1947 440.000 en In 1949 489.000 personen. Het aantal op overgezette auto's be

Het aantal op overgezette auto's bedroeg in 1939 9274 en in 1949 49074 auto's. Het personenvervoer op het veer Den-

Het personenvervoer op het veer Den- Bommel-Numansdorp is te stellen op 50.000 personen, terwijl aldaar 20.000 auto's per jaar worden overgezet.

De inkomsten uit het veer Middelharnis-Hellevoetsluis bedroegen in 1949

Vrachtauto's 19480 ä gemiddeld ƒ 3.75 ƒ 83.050.— Personenauto's 26475 ä gemiddeld ƒ 2.50 ƒ 66.178.50 Passagiers 489140, Ie kl. ƒ 0.80 2e kl. f 0.53 ƒ 284.570.20 Totaal ƒ 433.807.70

De tarieven zijn buitengewoon hoog, zodat het gewenst is de bruggelden lager te stellen en het beginsel te aanvaarden jaarlijks ƒ 650.000 bruggelden te heffen. In het schema van financiering pais

In het schema van financiering paisseert een tekort, dat door subsidies moet worden overbrugd. Gedacht wordt aan de toegezegde ƒ 125.000 per jaar door de Prov. Staten v. Zuid HoU., voor een vaste oeververbinding met Flakkee. Voorts aan een jaarlijkse bijdrage uit het Wegenfonds gezien er op Goeree en Overflakkee geen enkele weg is, die daaruit wordt gefinancierd en er toch aan wordt meebetaald. De finantiële uitkomsten van de hier

De finantiële uitkomsten van de hierboven genoemde drie oplossingen wordt dus als volgt geraamd;

Omschrijving Nieuwe brug Brug en Veer Moerdijkbrug

Kosten ƒ 13.000.000 li ƒ 8.400.000 ƒ 8.800.000

Aflossingstermijn jaar 40 Rente en Aflossing ƒ 598.000 Onderhoud ƒ 100.000 Assurantie ƒ 20.000 Inning bruggelden resp. veer V ƒ f 28.000 Directie, Admin. ƒ 50.000 Totaal uitgaven | Inkomsten I Tekort ƒ 826.000 ƒ 650.000 ƒ 176.000 ƒ ƒ ƒ ƒ ƒ ƒ ƒ ƒ 40 386.000 100.000 20.000 300.000 50.000 896.000 430.000 406.000 ƒ ƒ ƒ ƒ ƒ .f ƒ ƒ 40 405.000 100.000 20.000 28.000 50.000 633.000 633.000 .—

Uit deze cijfers ziet men, dat de bouw van een brug met veer over het Vuile Gat, finantieel ongunstig is. De oplossing met het gebruik van de oude Moerdijkbrug is financieel zonder meer mogelijk, maar een lange eenrichtingsverkeersbrug is on-economisch, zodat binnen afzienbare tijd toch een dubbelbanige brug met rijwielpaden zou moeten komen. De gemaakte onkosten zouden dan voor een deel weggegooid geld zijn. Wanneer het dus door steun van Rijk en Provincie mogelijk is, verdient een dubbelbanige brug verre de voorkeur.

De Naamloze Vennootschap De Naaml. Vennootschap zou een geplaatst aandelen-kapitaal kunnen hebben van ƒ 1.000.000, waarvan gestort 10%, Het benodigde bedrag ad ƒ 13.000. 000 (ƒ 8.800.000 bij de smalle brug) zou uit leningen moeten worden verkregen. Om deze lening op voordelige voorwaarden bij institutionele beleggers te kunnen plaatsen, zal rente en aflossing door Rijk en Provincie moeten worden gegarandeerd, or ia gereken^ op 3%% rente en een aflossing in annuïteiten. De oprichting, doel en werkwijze van de N.V. is breedvoerig in het rapport omschreven, zodat e.v. het exploiteren van buslijnen over de brug daaronder zal kunnen vallen en ook andere werken kunnen worden uitgevoerd en geëxploiteerd. Het Bestuur van de N.V. zal bestaan

Het Bestuur van de N.V. zal bestaan uit 5 tot 9 commissarissen en een directeur. Een commissaris zal worden benoemd

Een commissaris zal worden benoemd door Ged. Staten en een door de Plakk. Gemeenschap, De vennootschap neemt op zich de brug voor haar rekening te bouwen, te exploiteren en te onderhouden en voor de financieringszorg te dragen. De benodigde gelden zal de N,V. ver

De benodigde gelden zal de N,V. verkrijgen door onderhandse lening of een obligatielening. Om de mogelijkheid te financieren is overheidsgarantie vereist. Het Bestuur meent, dat deze garantie het best kan worden gevonden in deze vorm, dat de provincie zich verbindt, gedurende de duur van de concessie aan de vennootschap te betalen het bedrag, waarvan, blijkens de op enig concessiejaar betrekking hebbende verlies- en winstrekening der vennootschap, deze de betaling behoeft, teneinde in staat te zijn over dat concessiejaar een dividend groot 4% over haar geplaatst kapitaal — echter ten hoogste over een bedrag van een ƒ 1.000.000 uit te keren. De N.V. zal ten allen tijde bereid zijn hare bezittingen tegen betaling van he niet afgeloste deel van de leningen en van het gestorte aandelen kapitaal aan het Rijk en/of Provincie over te doen.

Resumé Resumerende wordt het volgende geconcludeerd:

a. de Stichting P,G. neemt het initiatief tot oprichting van een N,V. om de brug te bouwen en te exploiteren. Men neemt aan, dat het Rijk concessie tot het heffen van bruggeld zal verlenen,

b. particulieren, alsmede andere lichamen zullen in de gelegenheid worden gesteld mee te werken aan deze N,V. en kunnen in het kapitaal deel nemen. Door reeds gedane toezeggingen blijkt daartoe voldioende interesse te bestaan.

c. Met de door de provincie genoteerde subsidie en de steun van het eiland zou die brug in 40 jaren bunnen zijn afgelost. De voorkeur wordt echter gegeven aan een brug van dijk tot dijk, van voldoende afmetingen, wanneer dit door steun van de overheid mogelijk zou zijn. Aan het College van Ged. Staten is

Aan het College van Ged. Staten is verzocht, om een gunstig advies. Zijn we wel ingelicht, laat het zich aanzien, dat dit belangrijke punt op d agenda voor de zomerzitting van de Prov. Staten zal worden geplaatst en e dan een principieel besluit zal vallen. In de najaarszitting zouden dan de details worden uitgewerkt. Aan het College van Ged. Staten is voorts gevraagd direct na de principiële uitspraak van de Staten te willen bevorderen dat met opmetingen en peilingen kan worden begonnen, gezien deze onderzoekingen zeer veel tijd vergen en deze eventueel te financieren uit het reeds geformeerde fonds voor brugbouw voor Flakkee.

Dit artikel werd u aangeboden door: Eilanden-Nieuws

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 juni 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's

Nieuwe perspectieven voor een brug over het Haringvliet

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 juni 1950

Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's