Rondom de Landbouwschool
Zoals nu wel algemeen bekend zal zijn, moeten onze leerlingen de dagen dat ze de school niet bezoeken, in de landbouw werkzaam zijn. Dit kan op het bedrijf van de vader, of indien de vader zelf geen bedrijf heeft, bij een of andere boer. Het mag natuurlijk niet voorkomen, dat een jongen de dagen, dat hij niet op school is, uitsluitend besteedt voor zijn studie. Daarvoor is de opgegeven leerstof, die thuis verwerkt moet worden, te gering, zodat het gevolg zou zijn, dat de jongen met zijn lege tijd geien raad zou weten, en het grootste deel van de beschikbare tijd zou verlanterfanten.
Het huiswerk is van dien aard, dat dit in het algemeen in de avonduren goed kan worden geleerd, maar dan moeten deze avonduren daar ook werkelijk aan besteed worden en mogen de ouders in deze tijd op geen enkele manier beslag leggen op hun zoon. ledere leerling moet zeker in de gelegenheid zijn elke avond rustig en ongestoord een paar uur aan zijn schoolwerk te besteden. Een verstandige vader zal daar zeker voor zorgen, en zijn zoon 's avonds nooit langer op het bedrijf laten werken, dan voor zijn studie wenselijk is. Voor sommige ouders is dit wel eens zeer bezwaarlijk. Op 't bedrijf bv. is een tractor, en de enige, die daar mee rijden kan, is de zoon, die ook leerling is van de Landbouwschool.
Wanneer deze tractor dan ook nog voor loondienst bij anderen wordt gebruikt, worden door onze jonge mannen soms dagen gemaakt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Als onze leerling na zo'n zware dagtaak over zijn boeken gaat zitten, vallen zijn ogen dicht en komt van de studie niets terecht. De gevolgen blijven niet uit, slechte cijfers op school en natuurlijk niet verhoogd naar een volgende klas. Doubleren van de klas heeft dan geen zin, als de omstandigheden voor onze leerling dezelfde blijven, omdat onder deze omstandigheden niemand in staat is, het werk voor school naar behoren af te maken. Het enige advies dat we in dit geval kurmen geven, is, óf zorgen dat de jongen wel gelegenheid krijgt om te studeren, óf anders de studie staken. De school moet zijn eisen stellen en onder alle omstandigheden blijven stellen, hoe onpleizierig we dit voor de betrokken leerling vinden. De ouders zullen moeten uitmaken, welk belang bij hen het zwaarste weegt. Men kan nu eenmaal geen twee ruggen uit één varken snijden. Gelukkig komt het bovenstaande niet vaak voor en hebben de meeste onzer leerlingen voldoende tijd him schoolwerk naar behoren af te maken. Hoewel de meeste jongens zich met
Hoewel de meeste jongens zich met animo geven aan het practische werk thuis, valt het vaak tegen, wanneer we hen vragen stellen over het bedrijf, waarop ze werken. Het zou aanbeveling verdienen, wanneer de vaders wat meer met hun zoons praten, over alles, wat er op het bedrijf gebeurt. Teneinde dit te bevorderen en ook om ons onderwijs zoveel mogelijk aan de practijk te doen aansluiten, hebben alle leerlingen deze week een vragenlijst meegekregen, met de opdracht deze vragen met behulp van him vader of hun baas te beantwoorden. Daardoor krijgen wij een overzicht van de gewassen, die op de verschillende bedrijven worden geteeld en kimnen we onze jongens in de loop van het jaar vragen stellen over de stand dezer gewassen, het voorkomen van ziekten in deze gewassen, etc. Ook leren de leerlingen al in de eerste klasse de verschillende rassen van suikerbieten, aardappels, tarwe, erwten, haver, etc. kennen, terwijl ze dan spelenderwijs de verschillen tussen deze onderscheidene rassen leren opmerken.
Over de zaaitijd van suikerbieten is de laatste tijd nog al een en ander geschreven, vandaar dat wij ook gevraagd hebben, op welke datum de suikerbieten zijn gezaaid. Wij hopen, dat ieder landbouwer daarvan ieder jaar aantekening houdt, in een zogenaamd bouwboek. Is dat niet zo, dan zou de school misschien aanleiding kunnen worden, dat deze bouwboeken op meerdere bedrijven in gebruik worden genomen. Verder zijn er vragen bij over bemesting, het grondonderzoek, de veebezetting, over stalmest etc.
Wfl verwachten, dat iedere vader de verschillende vragen serieus zal beantwoorden, natuuriijk samen met zijn zoon, terwijl we de werkgevers van onze andere leerlingen vriendelijk verzoeken, een avond beschikbaar te stellen, om hun jonge werknemer de nodige gegevens voor het beantwoorden der vragen te verschaffen. Dit zal de belangstelling voor het bedrijf vergroten, de animo voor de werkzaamheden op het land doen toenemen en de band tussen werkgever en werknemer reeds in het begin de nodige hechtheid verschaffen.
Wij hopen op de gegevens, door deze vragen verkregen, nog wel eens nader op deze plaats terug te komen.
Voor hen, die van plan zijn deze zomer toelatingsexamen te doen voor een Landbouwwinterschool berichten we dat we deze week zijn begonnen met de lessen, die voor dit toelatingsexamen voorbereiden.
De heer J. L. Breeman Ridder van Oranje Nassau
De op 1 Jan. 1900 te Ooltgensplaat geboren Waterbouw en bodemkundige J. L. Breeman, thans werkzaam als zodanig bij de Cultuurtechnische Dienst te Utrecht werd Ridder van Oranje Nassau Onder de 1600 mannen die jl. Zaterdag de kolommen van de dagbladen vulden merkten wij als een zeer bekende persoonlijkheid op ons eiland, in de lijst der gedecoreerden op, de heer J. L. Breeman.
De heer Breeman die onlangs zijn 25- jarig jubileum bij de Cultuurtechnische Dienst mocht herdenken is in landbouw kringen alom bekend. Geboortig te Ooltgensplaat wist hij na zijn studietijd zich zodanig te ontwikkelen, dat hij een leidende functie kreeg bij genoemde dienst en, zich daar speciaal toelegde, om doeltreffende afmetingen te bewerkstelligen in vele polders. Ook de ruilverkave. ling werd door hem ter hand genomen. Zoals de lezers zich zullen herinneren hebben vrij bij zijn 25-jarig jubileum, dat te Heenvliet herdacht werd, hierbij uitvoerig stilgestaan. De verleende onderscheiding is ook hier zeer zeker op zijn plaats.
Advies voor de boer muizenbestrmding
Het is te verwachten, dat de muizen biimenkort weer actief zullen worden. Let hier op en begin dan direct met de bestrijding.
Zodra de muizen weer actief worden moet onverwijld tot bestrijding worden overgegaan. Deze bestrijding kan zeer goed geschieden met muizentarwe. Met een fles brengt men In elk muizengat 3 ä 5 korrels. Per ha is een hoeveelheid van 1 tot 3 kg muizentarwe Voldoende,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 mei 1950
Eilanden-Nieuws | 8 Pagina's